Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Schwerre

Schwerre

Medlem
  • Plats Örebro
  • Registrerad 2009-10-11
  • Senast aktiv 2014-02-16
  • Antal inlägg 71

Foruminlägg

De senaste inläggen Schwerre har skrivit i forumet.

Hej,

Undrar om nån vet varför jag inte får några iMessage till "iMessage chatten" varje gån det kommer ett nytt iMessage kommer det upp i en popupruta men försvinner sedan utan att man kan se meddelandet i iMessage på datorn. Skumt fel som uppkommit efter byte av iCloud login... Tacksam för tips och råd.

Mvh

Ursprungligen av Cokey:

Har du postat? Länk?

Det är postat här är länken,
Media Markt.Klagomål Klaga | Fairshopping

Om dom svarar så kommer det upp även här.
Tack för alla inlägg /mvh

Ursprungligen av zappee:

Nej, det är verkligen inte snyggt.
Lägg upp det på fairshopping så det får lite uppmärksamhet.

Kände inte till den sidan men det skulle var kul att höra var Media Markt & Tele2 står och det verkar ju som man kanske kan få ett svar, riktigt uselt att alla skyller på alla och dom agerar olika i identiska fall.

Senast redigerat 2010-09-15 14:53
Ursprungligen av ht-tower:

Jag hade samma problem när jag fick min iphone från 3. Allt fungerade korrekt vid aktivering i iTunes och allt verkade bra men telefonen sa hela tiden "ingen service". Tre hade dock klantat sig och kopplat mitt telefonnummer till fel simkort-nummer. Efter att de knappat in rätt simkort-nummer funkade telefonen efter en ny aktivering och återställning i iTunes.

Med risk för att verka dum, men det kan inte vara ett så enkelt problem?

Efter samtal med Tele2 framkom att det kunde vara fel i vissa parametrar men ändringar gjordes och nytt sim skickades ut utan att telefonen hoppade igång så i mitt fall var det telefonen som var kass, hittade inga operatörer alls i inställningarna...

Ursprungligen av zappee:

Okok, men iPhones lagas aldrig. De byts ut, antingen mot en helt ny eller mot en refurbed.

Är lite förvirrad, hur kunde du bli utan telefon om du lämnade in iPhonen. Men om du häver köpet (och lämnar in den) så har du en annan telefon?

Helt bra blev det ju definitivt inte...
Tanken var att jag skulle återfå mitt gamla abonemang och använda det på min gamla telefon efter att makuleringen gått igenom vilket skulle ta några dagar enligt butiken.

För att inte förlora gamla numret ringde jag tele2 för att verifiera uppgifterna, dom sa att det kunde ta drygt 2v i värsta fall, vilket verkligen suger. Det som sades i butiken var åter igen en förskönad sanning.
Jag fick köpa ett kontantkort tills makuleringen gått igenom.

Men vad som irriterar mig mest av allt är att butiken haft ett identiskt fall med en annan iPhone 4 ur samma leverans, vilket dom mörkat men det kom fram idag. Den telefonen hade bytts ut direkt, men inte min Att få höra sånt är definitivt inget som gör att man tycker bättre om butikens agerande...

Ursprungligen av zappee:

Mest troligt får du en ny då det inte lär finnas så många refurbs av 4an. Dessutom tar det inte fyra veckor.

Men om du har en fungerande telefon nu vad var problemet att laga då?

4 veckor var vad dom sa det skulle ta i butiken (att laga, ej byta), och det är inte ett alternativ. Problemet var att jag skarpt ogillar att köpa nått nytt och skicka det på service innan jag ringt ett enda samtal, det ska funka vid leverans... Gör den inte det finns 2 alternativ byta direkt eller häva köpet, men det vägrade dom till en början. Dessutom var den gamla telefonen ingen 3g telefon och jag vill inte betala för nått jag inte kan nyttja. Betalar man för en tjänst ser jag ingen anledning att nöja mig med något halvdant bara för att det annars ställer till problem för butiken, det är deras huvudvärk inte min.

Ursprungligen av bodo:

Ursäkta min fråga, jag har bläddrat igenom snabbt och har kanske missat något, men har du ett helt nytt abonnemang, eller har du fått ett microsimm i ersättning för ett befintligt abonnemang?

Om så är fallet att du fått ett i ersättning av det gamla, har du isåfall ringt Tele2 för att aktivera nya microsimmkortet?

Ingen fara uppskattar hjälp, abonnemanget är helt nytt men telefonen jag fick var trasig,
Testade först med ett nytt sim som Tele2 skickade ut men det gav inget resultat.
Provade även det nya simkortet i en annan iPhone 4 och det funkade felfritt, men i min telefon under inställningar operatörer hittades inga nät (vilket den gamla 2gn, samt den andra iphone 4 jag testade mitt kort i gjorde).

Ursprungligen av zappee:

Fast du blir ju utan iPhone4, så bara halvlöst?

Det är sant men hellre det än att få en begagnad utbytestelefon från service efter 4v utan telefon. Nu går det att teckna ett nytt abonnemang, samt ha en fungerande telefon medan jag väntar...

Problemet är muntligen löst av servicechefen idag men blir klart på måndag då butikschefen kommer tillbaka (det lönar sig att prata med chefen, trots att någon tidigare skrev att det var att kasta bort tid).

Köpet hävs med hänvisning till konsumentköplagen och jag återfår mitt gamla abonnemang. Samma regler gäller för Apple oavsett om dom vill det eller inte, kan vara bra att veta om någon mer får samma problem.

Ursprungligen av zappee:

Direkt i butik?

Först till Tele2, innan telefonen var körd i itunes gick det inte att se några fel.
Tele2 trodde inte felet låg i telefonen och skickad nytt sim som inte funka. Blev där efter hänvisad till butiken så direkt när felet var konstaterat

Ursprungligen av Cokey:

Som sagt, vi försöker bara alla hjälpa dig, jag tror fortfarande att telefonen är död (DOA) och att den måste iväg...

Men kan du pröva en annan dator? Har du senaste iTunes?

Har bara testat på ett itunes men samma itunes funkar till min 2g så jag tror inte felet ligger där. både itunes och telefon har dom senaste uppdateringarna, ingen jailbreak utan allt är helt original och har alltid varit det.

Ursprungligen av Cokey:

Ganska säker på att vi var flera stycken som inte uppfattade det.

Har du prövat återställa telefonen i iTunes? Uppdatera den?

Du har en poäng, kunde varit tydligare...

Det jag gjort som försök för att få fart på en är,
- Omstart ett cirka 30 tal ggr
- flygplansläge på/av oräkneligt antal ggr
- Restore & uppdatering i itunes 2ggr
- Nytt simkort

Inte meningen att verka dryg, jag trodde att det var tydligt att den var köpt i mitt namn när jag skrev för privat bruk.

Simkortet är bara testat i min lur (vet ingen annan som har en Tele2 till iPhone 4 bara till 3...) men enligt en kille på supporten på Tele2 som faktiskt försökt lösa problemet till skillnad från några andra i samma support, sa han nått i stil med att simkortet hittat telefonen och gett en aktivering men telefonen inte känner igen simkortet och inte hittar nät. Som tidigare nämnt har min gamla 2g (och även på kompisens iPhone 4) tillgängliga nät under inställningar/operatör men min nya telefon hittar inga nät.

Ursprungligen av Cokey:

Du har skrivit här flera gånger UTAN att svara på min enkla fråga:
Står det DITT namn på kvittot eller ett FÖRETAGS namn?

Jo det har jag gjort redan i inlägg #15
köpt i mitt namn

Ursprungligen av zappee:

Det räknas bara som DOA om det upptäcks i butiken tyvärr. Då hade du fått en ny.

Hur ska butiken veta att den var sönder från början när du inte anmälde det förrän senare?

Jag antar att du har pratat med en konsumentvägledare och inte bara läst på deras hemsida?

Problemet rapporterades direkt, men då till Tele2 supporten som trodde problemet låg i sim kortet. 2 dagar senare fick jag ett nytt sim som inte heller gjorde nån skillnad. sen satt jag i Tele2 supporten och blev därefter blev hänvisad till återförsäljaren.

Jag har läst på konsumentverkets hemsida, ringde konsumentvägledare men dom stängde precis när jag ringde så dom som var bäst insatta hade smitit hem och var tillbaka på tisdag. Dock så var den jag pratade inne på att jag hade rätt att få en utbytesenhet alternativt häva köpet då 4v inte ansågs som skälig väntetid för en ny vara.

Ursprungligen av ibish:

Även om de skulle ge honom en ny på DOA (av goodwill), eller häva köpet, så tar det ju tid att få en ny enhet av Apple.

Det går inte att handlägga ärendet snabbare vilken väg man än tar. Däremot kommer det ta längre tid att få en lösning om man vägrar att lämna in den, och ska ta en sväng med "chefen" först.

Hade varit bra att veta om det var köpt på företaget eller inte, istället för att hålla på med semantiklekar. Det är som redan nämnts inte relevant om det är "avsett för privat bruk". Vad står det på kvittot?

Tele2 säger att ansvaret ligger hos Media Markt eftersom det var där kontraktet slöts och sa att det var rimligt att få en ny telefon, vilket inte går att göra annat än att hålla med om!

Att köpa en telefon och sen vänta 4v för att få tillbaka en repad utbytesenhet medan man väntar är utan telefon är inte något jag kommer nöja mig med...

Men som sagt finns det inga telefoner att tillgå är det ett problem som inte går att lösa och då är en hävning av abonnemanget den bästa lösningen för då ges det möjlighet att köpa en annan telefon