Även om det inte är nvidia problemet så ska apple ersätta fel som ej har uppstått av yttre påverkan inom tre år trots att garantin har gått ut. Den allmänna reklamationsrätten är tre år i Sverige och det är lagstadgat så har tex moderkortet gått sönder är det bara för dem att pröjsa och se glada ut.
Yes, det har jag hört på annat håll också. Ett strul är dock att jag befinner mig i Frankrike en tid framöver, och då är jag hänvisad till Apples franska "system".
Men: mitt datorproblem är löst, och här är min glada historia. Jag började med att printa Apple supportsida om NVIDIA-felet (på franska) och tog sedan med mig datorn och pappret till Apple Store i Montpellier. Jag hade berett mig på att behöva käfta en del med dem och hade därför med mig en tolk (jag pratar knappt franska alls), en engelsman som är stor och ser farlig ut.
Men jösses vad trevliga de var i affären, och vilken förstklassig service! Alla kunde engelska, och Apple har verkligen lärt sig att ta hand om kunder. De kunde testa datorn medan jag väntade, med någon sorts hårddisk som de pluggade in och som fick powerlampan att blinka en morsekod. Det visade sig mycket riktigt vara NVIDIA-felet. Sedan kollade de om de hade ett nytt logikkort (grafikkortet sitter tydligen fast där) på hyllan, och det hade de, och då sa de att jag kunde komma tillbaka efter fyra timmar. Det gjorde jag, och fick datorn. Helt gratis – förutom mina resor, förstår.
Väl hemma raderade jag hårddisken och kopierade tillbaka innehållet från den externa hårddisk som jag jobbat på sedan datorn pajade, och nu är alltså allt som det ska. Det märks inte att jag haft datoravbrott, jag har inte haft något versionkrångel alls med mina filer och inte en byte har gått förlorad. Det känns bra.
Stort tack för tips här på forumet, det löste verkligen mina problem.