Ja, men jag känner mig ändå helt rökt. Mitt avtal, det första jag nånsin skrev, var inte så specifikt om bildernas användning.
I avtalet skrev vi under avsnittet fotografering:
"Utvändig och invändig fotografering av båten men egen utrustning i dagsljus. Styling i samarbete med LV samt redigering nödvändig för att användas (i) ovannämnda trycksak och websida. "
i:et saknas, skrivfel.
Sedan har hon frågat om att använda bilderna för annonsering och då har jag svarat:
"Du kan använda 2-3 bilder till blocket-annonsen, förutsatt att du
skriver att det är jag som tagit dem och har med en länk till
[mitt företag] och en länk till [mitt företag]. Jag säger 2-3 även för din skull, de får inte
titta sig mätta på blocket utan bara får upp intresset för att gå in på
hemsidan, anser jag. Hellre då visa en bild som ger en "känsla" än tre som
säger allt.
För blocket kan du använda bilder från hemsidan, om du inte har tid att
vänta på cd-skivan. Då klickar du bara på bilden så du får upp den i
stort format och högerklickar för att spara den. Sen lägger du upp den på
blocket som vanligt."
Bildombudsmannen sa även han att det beror på vad jag har avtalat med henne. Men jag tänker ändå att nu är det någon helt annan som använder bilderna, alltså borde ett nytt avtal skrivits? Eller går det tillbaka till att jag skrev ett för luddigt avtal från början?
Vem vänder jag mig till först? Vem ska få en eventuell faktura? Jag vill ju inte skicka den till min tidigare kund, det är ju mäklarfirman som använder dem utan min tillåtelse?