Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
stralis

stralis

Medlem
  • Plats Strängnäs
  • Registrerad 2011-08-02
  • Senast aktiv 2021-11-08
  • Antal inlägg 59

Foruminlägg

De senaste inläggen stralis har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2015-02-06 13:50

Ja, om det är tillgänglig bandbredd du vill mäta.
Men jag kanske missförstod dig. Maximal teoretisk hastighet mellan din dator och närmaste switch ser du genom att titta på vilken hastighet ditt nätverkskort förhandlat upp. Eftersom jag inte heller hittar nätverksverktyg längre så tittade jag i terminalen med kommandot

Citat:

ifconfig -a

och såg då där att jag har 1000BaseT vilket betyder 1000 Mbps (1 Gbps).
Ska du sen ta reda på vilken hastighet ni har mellan varje switch eller router så behöver du logga in i dem och titta eller titta på led-indikatorer om vilken hastighet du har på varje länk.

Men jag fick intrycket av att du letade flaskhalsar och då är det iperf du ska använda. Då kan du ju mäta tillgänglig bandbredd över hela ditt nätverk.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2015-02-06 12:38

iperf är det man brukar använda. Ladda ner från https://iperf.fr och kör kommandot

Citat:

iperf -s

på den dator du vill mäta hastighet till och kör sen kommandot

Citat:

iperf -c 1.2.3.4

för att testa hur hög hastighet du kan skicka data med till "servern" (byt ut 1.2.3.4 mot IP-adressen på servern).
Gör sen tvärsom för att mäta hastigheten åt andra hållet.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2014-07-11 13:43

Jag har använt Etebra hos några olika kunder och är nöjd med dom.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2014-04-22 21:57

Glue records använder man när man ska delegera en underliggande domän till en annan server. I ert fall subdom.egendomain.se och sen i den servern skapa dns-poster typ www.subdom.egendomain.se osv. Men det är ju inte det du vill göra som jag uppfattar frågan.

Du vill peka ut owncloud.egendomain.se att peka på samma IP som www.egendomain.se vilket du redan verkar ha fixat hos Binero. Testa för säkerhets skull att det är rätt gjort genom att skriva

Citat:

dig @8.8.8.8 owncloud.egendomain.se

i terminalen och titta om svaret (A record) pekar på den IP du vill. Stämmer detta så har du fixat DNSen klart.

Sen behöver du se till så att servern är rätt uppsatt. Eftersom du bara har en IP på servern och vill ha flera tjänster (webservern och owncloudservern) så får antingen se till så att de använder olika portnummer eller ha någon reverseproxy med virtuella hostar som styr inkommande anrop rätt.
Jag har inte satt upp någon owncloudserver själv men det borde fungera ungefär på det sätt jag beskriver ovan.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-12-02 16:52

Om du tycker det känns obehagligt att lägga filerna i molnet hos Dropbox m fl så kan du ju titta på https://www.aerofs.com som bara använder molnet för transporten av data och den är krypterad mellan dina datorer.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-11-28 23:22

Under kontoinställningar och avancerat kan du kryssa ur "hämta alla bilagor automatiskt" så laddas de inte ner förrän du klickar på dom. Men laddar du ner dom så är dom sparade lokalt i mailmappen. Jag tror inte det går att rensa bort dem enkelt därifrån.

Ett alternativ vore ju att hantera stora filer med ett eget konto som du bara accesser via webmail. Då kan du tanka ner och spara undan det du vill och låta ändå ha allt kvar på mailservern.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-10-28 22:18

Servern måste ha routern som default gateway. Annars hittar inte svaren tillbaka till din VPN klient. Alternativt lägger du upp en statisk route i servern som pekar ut adresserna på ditt VPN nät.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-10-05 22:48

Prova att skriva följande i terminalen: sudo fs_usage -f pathname | grep /Volumes/dindisk
Då ser du vilka program som jobbar mot dindisk. Skriv df föratt se vilka diskar som är monterade från datorn.
Hittade lite andra tips på http://superuser.com/questions/97980/view-filesystem-access-in-real-time-on-mac-os-x

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-10-02 22:55

Det här var ju kul. Gör så här för att gå igenom alla filer.
1. Lägg alla filer i en katalog (bara dina mail text filer)
2. Skapa en stor fil med alla mail genom att skriva: cat * >> allamail.txt
3. Skriv grep -E -o "\b[a-zA-Z0-9.-]+@[a-zA-Z0-9.-]+\.[a-zA-Z0-9.-]+\b" allamail.txt >> allaadresser.txt
4. Skriv sen sort -u allaadresser.txt >> unikaadresser.txt

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-10-02 22:35

Använd grep i terminalen. Du hade ju sparat alla mailen som text. Titta på http://www.putorius.net/2011/12/grep-all-email-addresses-from-text-file.html så förstår du nog hur du skall göra. Jag testade på en loggfil på min mailserver och fick ut en lång och fin lista med epostadresser.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-08-16 20:32

Det är inte så att du råkar ha samma ip-nät hemma som på jobbet ? T ex 192.168.1.0 nätet på båda ställena.
Isåfall måste du ändra nät hemma för att få det att fungera.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-08-10 20:19

Efter att ha kört CrashPlan i snart ett år så håller jag definitivt med om att det är det ni skall köra. Titta på CrashPlan PROe som innebär att du sätter upp din egen server och backupar mot. Den kostar ca 500 kr/anv och år och varje användare kan ha 4 enheter som backupas (mao kostar varje dator 125 kr/år i licenskostnad om du låter flera datorer dela på samma användare).

I ditt fall antar jag att du kommer att ha backupservern på jobbet men du skulle även kunna placera den på något annat ställe för att ha en backup off-site ifall det blir inbrott/brand/etc där de backupade datorerna står. Det är bara förändringar som skickas över nätet så det drar inte så mycket bandbredd.

Själv låter jag mina kunder köra backupen över Internet till min CrashPlan PROe server. Det sker kontinuerligt även när de är på resande fot eller hemma.

Det finns även svenska backupleverantörer som erbjuder backup för en rimlig peng. Tex https://onlinebackup.se från CityNetwork men jag har inte provat någon av dem. Tänk på att välja en leverantör som ligger i närheten geografiskt så att du kan få en disk utbudad med allt data som skall återställas. Det tar tid att läsa tillbaka 100GB över Internet.

Observera att Crashplan har möjligheten att gratis köra backup mellan datorer men det är bara för privatpersoner och inte företag.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-07-24 22:05

Jag har en i-Sensys MF9130 (tre år gammal) och den fungerar utmärkt att scanna och eposta med.
Det kan inte vara något så enkelt som att du inte har ställt in default gateway rätt? Använder du DHCP så borde det bli rätt men om du satt fast IP så kan man ju skriva fel. När det gäller SMTP så ställde jag in min ISPs SMTP server utan autenticering och det fungerar. Det var bara ett ställe att konfa på.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-07-17 20:01

Det finns en hel del guider om hur du får igång CP på en NAS. Problemet som gjorde att jag undvek det är att det kan sluta fungera vid nästa uppdatering av NASen och då har inte jag lust att leta fel och vara utan backupen tills det är löst.

Jag har satt en Mini som CP "server" och den har monterat en katalog på NASen via AFP (NFS fick jag inte till mot Synology) där alla CP backuperna lagras. Sen backupas alla mina och andras datorer mot Minin.

Vill du sen backupa vissa kataloger på NASen borde det fungera bra att välja ut dessa i CP och sen skicka som du tänkt men det har jag inte provat.

Sen behöver du öppna upp en "port forward" i din brandvägg så att dina externa kompisar når CP porten på din Mini.

  • Medlem
  • Strängnäs
  • 2013-05-19 19:41

SplitPrint som finns i Appstore för 45kr borde göra jobbet. Jag använder det för att skriva ut nätverksritningar.