Mitt första intryck varade inte längre än första samtalet. Där min iPhone 4 låter riktigt, riktigt bra lät femman "överkomprimerad" och brusig ("fuzzy"), och den klippte bruset på fel nivå så att personen i andra änden knappt hördes. När personen i andra änden inte talade var det totaltyst (inte ens minsta brus eller bakgrundsljud) vilket jag inte gillar då man inte vet om samtalet är uppkopplat eller ej. Ringde Apple och hade svårt att höra vad helpdesken sa eftersom det klippte hela tiden. De tyckte jag skulle göra en totalåterställning vilket jag gjorde men det hjälpte inte.
Dagen efter gick jag till den Tele2-butik där jag köpt luren och testade först att byta SIM-kort (vilket kunde hjälpa enligt Apples amerikanska forum) vilket inte hjälpte alls. Jag fick då inte byta på plats utan fick vackert finna mig i att skicka in den och vara utan i flera veckor. Usel policy när man köpt en ny produkt.
Problemet verkar inte vara speciellt utbrett (eftersom alla prisar ljudkvaliteten vid samtal) så jag antar att jag hade otur bara.