Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
northswede

northswede

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning Lösningsarkitekt
  • Registrerad 2012-10-08
  • Senast aktiv 2019-01-18
  • Antal inlägg 32

Foruminlägg

De senaste inläggen northswede har skrivit i forumet.

Ursprungligen av emil_stahl:

Samma för mig

Har det löst sig för dig?
I mitt fall så bestämde sig TM för att skippa de gamla backupfilerna som låg på min TC och börja om från början, vilket löste problemet.

Efter lite funderande så ville den göra en ny fullbackup av min dator och efter det fungerar TimeMachine/TimeCapsule som tidigare.
Skumt, men skönt att det fungerar igen.

Efter att jag uppdaterade till 11.6 så kan inte längre Time Machine ansluta till min Time Capsule.
Det går dock att ansluta utan problem via Finder så jag är lite osäker på vad som inte fungerar.
Har även provat med att byta lösenord på hårddisken utan att lyckats.

Någon som råkat ut för liknande problem och/eller har tips på lösning?

Ursprungligen av flygarn:

Själv har jag löst saken föredömligt, jag går numera mitt i vägen så att alla andra passerar mig på vilken sida de behagar. Det innebär i varje fall minsta möjliga manövrerande för mig själv.

Profit!

Ursprungligen av Mattias A:

Det är väl bara att starta App Store på servern via skärmdelning och trycka på "installera?" Och efter installationen är klar gå in i App Store igen och tanka ner nya server-appen.

Stannar inte installationen på en massa iCloud frågor? Har för mig att den gjorde det när jag uppdaterade MBP.

Jaja, ingen minns en fegis!

Hej Forum.
Som rubriken säger så undrar jag om det går att göra en unattended install av Yosemeite?
Anledningen är att jag har en gammal Maverik server stående som jag skulle vilja uppdatera utan att vara "hands on" så att säga.

För närvarande använder jag mig av skärmdelning eller ssh vid de tillfällen som jag behöver konsolaccess på maskinen,
men jag misstänker att installeraren inte kommer att låga mig ansluta via skärmdelning.

Har letat lite med med polare Google, utan att hitta något konkret, så nu vänder jag mig till er kära 99Mac-are.

Tack på förhand

Hej!
Min arbetsgivare har just flyttat sin Exchange till "molnet", eller närmare bestämt Microsofts O365.
Men när jag tog bort min gamla Exchange konfiguration från Internet Accounts, så kan jag inte längre skapa ett nytt med samma namn utan att den återigen försöker ansluta till den gamla Exchange servern.

autoconfig är definerat i DNSen och pekar rätt, så är det någon här som kan ha koll?
Jag har provat att resetta DNS cachen i OSX bara för att försäkra mig om att den inte strular.

Det verkar som att den gamla konfigen ligger kvar på något vänster, trots att den är borttagen...

Ursprungligen av Jejje65:

Har en 2 TB Time Capsule som jag tänkte lagra alla filer på istället för MacBooken. Problemet är att jag inte kan lagra något på den, inte heller skapa några mappar. Det ända jag lyckats åstadkomma är att göra en back up på datorn. Vad gör jag för fel? Tips mottaget tacksamt.

Öppna AirPort Utility, markera din TimeCapsule och klicka på "edit" knappen.
I konfigurations fönstret som dyker upp väljer du Disks och i den nedre halvan finns alternativet "Secure Shared Disk".
Sedan ska du kunna komma åt hårddisken i din TC genom att klicka på den i Finder.

Värt att notera är att en TC bara har en hårddisk, så smäller den så åker dina filer!

Du kan även ansluta en extern USB disk till din TC och dela ut den hårddisken istället för den interna, så har jag kört tidigare.

Ursprungligen av kladda:
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men dock en uppdateringen till OS X Server.

Några roliga nyheter som är värda att kika på?

Har sett att de byggt in någon xcode-server funktionalitet som kan vara intressant.
Verkar vara någon form av git repository samt build-bot miljö för iOS och OSX applikationer,
men jag har inte uppgraderat min server så jag kan inte svara på hur det ser ut (så jag tar gärna lite skvaller )

Någon som har funderat på att styra gardiner via hemautomatisering?
Har sett några ombyggnadssatser så man kan få rullgardiner Z-wave kompatibla, annars är det typ Lutrons Serena serie som jag kikat på.
Är lite rädd att det blir mycket underhåll på den förstnämnda lösningen, samtidigt som prislistan talar sitt tydliga språk på den sistnämnda...

Väcker upp tråden bara för att få säga att jag också kör OSX Server.

Kör en Mac mini server 2011 och kör senaste OSX Server 10.8.4(?).
Tjänster är AFS, Mail, Calender, Kontakter & VPN för mitt hemmakontor.
Servern, min iMac samt MBP backas individuellt mot en TimeCapsule.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Varför kör ni inte åtminstone kalender/kontakter/e-post via Google Apps? Mindre strul och bättre uptime

edit: Klart billigare också.

Gjorde det tidigare, men av diverse anledningar vill jag bli mer privat.
I övrigt så har du helt rätt i att google app's fungerar riktigt bra och är billigt!

Har kikat på MAMP, men jag behöver Mail/Kalender funktionaliteten i OSX Server.
Men det kanske räcker med att dra in MySQL som separat installerare.

Funderar på att kasta ut lite blandade linux maskier till fördel av en mini med OSX server, så jag har lite frågor kring hur bra OSX server är?

Hur bra är mail/kalender/kontakt servern?
Jag håller på att avveckla mig från googles lösning, som fungerar bra, till något som jag har mer kontroll över och vill kunna komma åt alla mina uppgifter på min iMac/Macbook/iPhone/iPad (utan att köra iCloud).

Hur bra fungerar WikiServern?
Kan jag köra den externt via lösenordsskydd eller bör jag hålla den "innanför brandväggen" så att säga?

Om jag vill köra lite php sidor, hur bra är webservern som skickas med?
Tänkte inte göra något avancerat, men kanske köra en wordpress installation och något annat enkelt som virtuell domän i apachen.

Förut så skickades det med en MySQL databas, men på senare tid har jag hört att den är utbytt mot en PostgreSQL.
Elaka rykten säger även att den är integrerad mot bl.a wikiservern och inget man pillar med för egna påhitt.
Så om jag vill köra exv. en worpress installation, bör jag då dra in en MySQL parallellt på samma maskin?

Och till sist så har jag läst illasinnade rykten om att det var bökigt att uppgradera från 10.7 till 10.8 om man försöker
få med all data i wiki + mail/kalender server, stämmer det?

Många lite förvirrade frågor, men OSX server är en udda fågel för mig.

Vänligen
Johan

Har beslutat mig att försöka minska på strulet så det får bli en diskussions serie i 3 delar, med start inom hårdvara.

Funderar på att skaffa mig en Mac mini för att köra som server, har förstått att det finns speciella "server" varianter med dubbla interna diskar, men visst går det att skruva in en till (2.5" ?) disk i en vanlig mini?

Hur mycket minne bör jag stoppa in för att OSX server ska trivas?
Det kommer inte att vara någon direkt last utan vi är några användare som vill dela kalender/kontakter/epost och lite dokument.

Är det något annat jag behöver tänka på?
Funderar på att köpa en beggad från 2010 - 2011 då de verkar var rätt överkomliga i pris.

Tack på förhand
Johan