Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Surfergirl

Surfergirl

Medlem
  • Plats Malmö
  • Registrerad 2013-01-10
  • Senast aktiv 2019-04-27
  • Antal inlägg 19

Foruminlägg

De senaste inläggen Surfergirl har skrivit i forumet.

Appen Hälsa funkar inte på min iPhone 5s. Jag har lusläst forumet om det, och när jag går till Inställningar - Integritet, så finns inget Rörelse och Kondition eller Motion och hälsa. Kommer detta val fram pga någon annan inställning före??

Ursprungligen av reboot81:

Beställa nytt SIM från din operatör?

Jag använder inte längre denna mobilen, utan bara som "dator", dvs till musik och annat liknande. Om jag skulle beställa ett SIM från nuvarande operatör, skulle det antagligen odugliggöra det befintliga i min "vanliga" mobil.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Låter onekligen som att den är operatörslåst dock. Har du inget viktigt på den, eller har en säkerhetskopia så kan du givetvis testa att återställa den.

Tack för svar!
Nej, den är inte operatörslåst, då jag aldrig köpt mobiler "abonnemang inkl". Jag kan heller inte göra något via iTunes, eftersom den som jag beskriver, bara direkt börjar med att visa det med "SIM-kort ogiltigt". Jag kan alltså inte ens komma till den vanliga sidan, där alternativ för återställning eller synkning osv finns.

Jag har behållt min gamla iPhone 4S, till att spela lite musik osv, och det har fungerat bra i 2 år. Nu plötsligt är den "avaktiverad". Den säger "Hej - dra för att ställa in". Jag gör det, och anger sedan lösenkod. Därefter ansluter den mer eller mindre själv, till mitt wi-fi. Därefter börjar den "snurra", och säger "det kan ta några minuter att aktivera din iPhone". Sedan startar problemet: "SIM-kortet är ogiltigt", påstås det.

Jag har läst allt vad jag kan hitta på Apples supportsidor. Det står att man kan sätta i ett SIM-kort utan aktivt abbonemang, dvs den behöver bara ett SIM-kort. Det står att felsvaret kan komma ifall det är ett SIM-kort från en operatör, som inte stöder aktivering. (Och hur ska man kunna veta det?) Jag har provat med 2 olika SIM-kort, det ena är det jag för närvarande använder i min "vanliga" mobil. Det står att man måste ha en mobil som inte är operatörslåst, eftersom då SIM-kortet inte är kompatibelt. Jag har aldrig haft låsta mobiler.

Apple tipsar sedan om att man kan aktivera mobilen via iTunes. Denna iPhone 4S har jag alltså alltid synkat och säkerhetskopierat på iTunes, så länge som jag aktivt använde den. När jag nu kopplar den till iTunes, får jag följande felsvar:

"Det verkar inte som om det finns stöd för den typen av SIM-kort som sitter i denna iPhone. SIM-kortet som sitter i denna iPhone kommer från en operatör som inte stöds enligt den aktiveringspolicy som för närvarande har tilldelats av aktiveringsservern. Det är inget maskinellt problem med iPhone-enheten. Du kan sätta i ett SIM-kort från en operatör som stöds eller skicka en förfrågan till din operatör att operatörslåset på din iPhone ska låsas upp. Kontakta Apple för mer information."
Jaha men...? Jag har ju aldrig haft en mobil som är operatörslåst, och SIM-kortet jag provar med används ju dagligen i min andra mobil, som såklart inte är operatörslåst!!

Lång och jobbig text från mig, men finns det någon som förslag på vad jag kan göra? Jag blir tokig på detta, och förstår inte varför den plötsligt blivit avaktiverad, från den ena dagen till den andra :-/

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

@Surfergirl, hur gick det med detta?

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har ni någon konstig DNS inställd?

Tack snälla alla för hjälpen! Jag gav tipsen vidare, och vet inte exakt vad hon gjorde, men något funkade i alla fall! Nu är "den tjatiga rutan" borta...

Min kompis kan inte uppdatera sin iPhone 6s. Varje gång hon trycker på uppdatera, tjatar en ruta om att hon inte är ansluten till internet, alternativt att batterinivån är för låg. Som synes på bifogat foto, har hon både wi-fi och laddkabel i. Kan någon hjälpa med en lösning på detta??

Problem solved:
Det fanns olika lösenord för 2,4gHz och 5gHz... Samsung, Sony, Eriksson mobiler klarar inte av att själv koppla upp sig - men Appleprodukter gör! Alltså hade det inget med mitt VPN att göra, bra att jag stod på mig. Tack för förslag! Sist men inte minst säger jag bara "STARKAST VINNER, heja Apple" ???

Om jag slår av wi-fi, kommer han in. Om jag sedan slår på mitt igen, slänger jag ut honom, men inte alltid. Är min mobil på ngt sätt starkare än hans, eftersom jag kan stjäla en adress, men hans inte kan det?

Det är bara den ena med Samsungmobil som inte kommer in, och detta oavsett om jag har VPN på eller inte. Vi var dessutom 10 pers förut, men nu bara 5, så IP-adresser borde det finnas tillräckligt. Så fort jag stänger av mitt wi-fi kommer han in. Stänger han av sin tablet, kommer han inte in ändå.
Jag vill mest veta om det är tekniskt möjligt att min mobil på ngt sätt kan blockera för honom, bara för att jag har VPN installerat, och även om det står som "av" och inte "på". Från att ha varit på skoj, är han nu mer anklagande och menar att det ÄR min mobil (och inte någon av dom andra med Apple-produkter), som blockerar hans mobil. Jag är nu frustrerad/irriterad, för jag tror det är b******t.

Hej!
Sitter utomlands i ett hyrt hus. För oss 3 som har iPhone och andra Apple-produkter, funkar wi-fi prickfritt. För dom andra 2 med Samsungprodukter, varierar det - ibland kommer den ena inte alls in på wi-fi. (Även en tjej med Sonymobil, som nu har åkt hem, hade samma problem.) På skoj har jag sagt att jag kan slå av mitt wi-fi, och då kommer han oftast in. Därefter kan jag slå på mitt igen. Jag har appen Freedome VPN på min iPhone, men jag har inte alltid det inloggat. Han med problem påstår nu, att det är min mobil med VPN - oavsett om det ej är påslaget - som blockerar hans mobil till wi-fi. Alternativt påstår han att routern är föråldrad.
Någon av er tekniskt kunniga, som har ngn vetskap om detta? Vore jättetacksam...

Ursprungligen av CekariYH:

Tror du har en väl gammal version av iOS?

Det är sant att jag inte har den senaste iOS på datorn, men det har jag ju inte haft innan heller, och då fortfarande haft samma (=senaste) version av iTunes, och kunnat synka mobilen.

"iPhone-enheten ”iPhone XXX” kan inte användas eftersom den kräver en nyare version av iTunes. Gå till www.itunes.com/se och hämta den senaste versionen av iTunes."

Haft samma Mac Book Pro och iPhone 4S en herrans massa år, och plötsligt idag när jag pluggar in iPhone i datorn för att säkerhetskopiera, får jag ovanstående svar!
Jag har den senaste versionen av iTunes. Jag har startat om datorn och iTunes, ett flertal gånger. Inget händer. iPhone visas fortfarande inte, och jag får fortsatt samma felsvar.

Förslag på vad göra??

Ursprungligen av Dalle:

Det du pratar om är nog inte att de tar sig in i själva enheten, utan de avlyssnar internattrafiken till/från din enhet. På så sätt kan de komma över känsliga uppgifter som mail, användarnamn och lösenord.
Vad man kan göra för att skydda sig mot detta är att kryptera trafiken till/från enheten med en VPN-tjänst. Då kan du använda publika nätverk utan någon större risk.

Stort tack för snabbt faktasvar!!

Så om jag använder iPhones/iPads Mail-app, eller om jag öppnar websidan för mailen i Safari, det är sak samma riskmässigt, dvs de kan spåra mitt lösenord?
Om jag t ex på ett hotell med ett lösenordsskyddat wi-fi, öppnar en websida för en bank i Safari och loggar in med Bank-ID, borde inte det vara säkert?

Var hittar jag då detta spännande VPN-skydd.... Säkert krångligt att installera för en novis?

Hej alla!
Man läser mycket om hur man ska vara försiktig med var man använder sin mobil/platta, och vilket nätverk man kopplar upp sig mot. Finns det något sätt att skydda sig i öppna och slutna nätverk? Hur svårt och vanligt är det egentligen att obehöriga får tag på info i min mobil/platta, t ex en anteckning med ett lösenord, eller hur jag loggar in på min bank m m? Har t ex en kompis som inte använder arbetsplatsens wifi med sin privata mobil, av rädsla för att IT-avd ska titta in, då detta har hänt henne när hon använde Facebook på företagets dator. Tacksam för svar, från alla er smarta här inne

Senast redigerat 2015-11-16 11:02
Ursprungligen av Magnus Krantz:

Jag använde samma ordval som i inlägget jag citerade, där det skrevs att Apple kunde låsa upp telefonerna de tog emot, men vi och antagligen övriga återförsäljare kan inte det. Så ja, vi ber kunderna ta bort den från Hitta min iPhone, om de inte redan gjort det, vilket inte alla har gjort när de kommer in.

Försökte läsa alla kommentarerna bakåt, och det skiftar lite i ämnesväg. Oavsett så var det jag som skrev "låsas upp", vilket var det ordvalet man använde i Apple Store, och precis som jag skrev, så skulle det gå mot leg och inköpskvitto. Detta, som alltså sagts till mig i butik, som du nu påstår inte är sant...?? Vad du menar, får du väl i så fall konkretisera med korrekt ordval.