Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
CrazyCat

CrazyCat

Avstängd
  • Namn Giorgios Gregorios
  • Registrerad 2014-04-13
  • Senast aktiv 2014-05-08
  • Antal inlägg 41

Foruminlägg

De senaste inläggen CrazyCat har skrivit i forumet.

Så ska det se ut :-). Enough is not enough. Är det mot inbyggda flashdriven du testar?

Ursprungligen av Erik.dv:

…ojdå…

Låter finemang. Hoppas buggen blir kvar - för alltid.

All video finns i mts-filerna - det är mpeg transport streams. Det enda problemet som man kan få om man separerar mts-filerna från sin miljö/hirearki på ett SD-kort är att vissa program helt enkelt inte "ser" något alls då - hittar ingen video alls.
Klappljudet beror på något som händer vid omkomprimering och/eller omgjort bitrates. I detta fall är det dessutom extrem låg fps och när ett program - t.ex. FCPX - ska bygga upp det till t.ex. 30 fps så stämmer matematiken helt enkelt inte och ljudet måste "töjas" ut eller "krympas" ihop - det byggs då helt om från start till stop och detta i samband med komprimering...ja, det blir en massa matematik och det "passar" inte ihop ibland - det blir t.ex. klappljud.
Det är materialets knasiga fps som är boven i dramat.

Som sagt: Har man nåt över en viss nivå inom Stat eller Marknad så finns ingen väg nedåt igen - vad man än gör så är karriären och inkomsten säkrad tills döden träder in.

Nej, det var länge sedan jag skrev ut något på ett papper - förutom foton - det måste vara många år sedan. Eftersom jag dessutom läser böcker endast digitalt numera så är mitt liv nästan (skissar och antecknar fortfarande med kulspetspenna och Moleskine-block 100% papperslöst.
Men jag föreställer mig att många som använder Office (jag gör det inte) också är långt ifrån papperslösa och därför förvånas jag över att utskriftsfunktionen inte fanns med från början. Många PC/Office-människor jag möter i arbetslivet har en slags mental rubbning att allt måste skrivas ut...det FINNS egentligen inte föränn det är utskrivet på papper :-D. Det är ofta samma människor som också har den väl kända Excel-psykosen; dom gör ALLT i Excel - bl.a. fruktansvärda listor och annat som man bör använda layoutprogram för att skapa.

Att detta inte var implementerat när Office iOS släpptes är för mig en gåta.

Mac är fortfarande dom enda datorerna som har ett andrahandsvärde. Det anser marknaden - bara att kolla in Blocket etc och grovsoporna (där det dräller av PC men aldrig en Mac - detta trots att jag t.ex. bor i ett Mac-tätt område - fler Macs än PC's häromkring).
Men det skiljer mellan modeller så klart - just minin är nog den som har lägsta andrahandvärdet - den säljer ju även mindre ny. Men den slår dock vilken annan PC som helst anser marknaden - och det beror på design.

Oj, det går undan - redan 3 på gång! Tur att man hann få 2 på nya MacPro'n jag väntar på. :-D. FW reformerades bara en gång (från 400 till 800 Mbps) på många år. Nu räcker ju TB2 för mig, men klart man vill ha så fett som möjligt på datorn - kringgrejerna (HDD's t.ex.) är ju lättare att byta ut då dom inte kostar samma enorma summor penningar.
Så -vi som köper MacPro nu kommer att köra TB2 i många år - även om TB3 kommer om ett år. Trösten är att TB2 räcker mera än väl. När jag köper nästa MacPro - om typ 3-4 år - så kanske TB4 just klämts in i den modellen :-).

Det är väl USA inrikes dom menar...som vanligt. Resten av världen har betydligt lägre prioritering för Apple och liknande amerikanska företag. Detta är naturligt och har man så stor hemmamarknad som USA har så kan företag tänka så här. Ett pyttelitet exportland som Sverige kan aldrig tänka så. Media i USA ger fullständigt fn i hur långa väntetider det är utanför USA - så om Apple får ner det i USA så är det "sanningen". Apple har säkert också tagit många maskiner som skulle till t.ex. Europa och skickat dom till amerikanska kunder - just för att bättra på den inhemska statistiken - den enda statistik som amerikanska media bryr sig om (varumärket skyddas bäst så). Detta innebär givetvis att väntetiden för kunder utanför USA blir ännu längre. Kanske var en maskin på väg...men omdirigerades :

1. USA
2. USA
3. USA
4. Resten av planeten.

Jpeg är redan komprimerat - jpeg är per defintion en komprimering. Att packa en jpeg till t.ex. zip ger mycket liten eller ingen alls minskning av filens storlek.

En firma som printar fototapeter och inte tar PDF - som ju är industristandard - är inte helt seriösa enligt mig.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Måste du lägga upp bilden okomprimerad? Annars skulle du ju kunna packa den på nåt vis alternativt frågar du tjänsten/mottagaren om du kan få skicka den med tex Sprend

Om jag inte minns fel så känner bara ClipWrap igen SD-kort och den strukturen? Kan bara användas för kort?

422 är ok - 422HQ (High Quality) är broadcast-nivå. För smartphones-filer är det nog att bygga en hangar för en folkvagnsbubbla :-). Jag kör dock 422HQ på ALLT så att jag inte börjar blanda ihop saker - har många presets genom prod-kedjan och om jag har samma codec överallt så slipper jag en hel del tjafs. SVT kräver t.ex. 422HQ. Att det blir större filer är irrelevant för mig. Kör 422 eller 422HQ - det är fritt val.

Gratisprogrammet MPEG Streamclip är ett sådant där program som är gratis men som ändå alla pros har
http://www.squared5.com

Jag rekomenderar också alla som håller på med video att hämta hem Apples QuickTime7 och skaffa pro-licens (ett par hundra kronor) - om det inte går att köpa pro-licens numera så finns koden att hämta på pirat-nätet och Apple bryr sig inte ett smack om det :-).

Du kan ju också bygga om filerna till ProRes vid import till FCPX (optimized eller vad det kallas).

Ursprungligen av RobertK:

Tack för du testade.
Då ska jag testa med ProRes.

Jag har konverteringsprogrammet ClipWrap som jag varit tvungen att använda för att konvertera MTS-filerna (från min riktiga kamera; Sony RX100).
Har gjort om dom till ProRes 422 och sen importerat till FCPX.

1. Tyvärr vill Clipwrap inte kännas vid mp4-filerna, konstigt?
2. Vad ska jag använda för program istället?
3. Spelar det någon roll om jag använder ProRes 422 eller HQ? Har läst flera rekommendationer om 422.

Det låter bra i FCPX därför att det då liras uppackat (en "osynlig" ProRes-fil görs av allt som droppas in) - så det är när du packar det igen (share/export till mp4) som biljuden uppstår. Troligtvis så är algoritmerna på förlagan av en slump i "otakt" med nästa förinställda packningsalgoritm - sådant händer med hårdnackat material som ompackas en eller flera gånger.
Exportera (Share) till ProRes - då får du en masterfil och det är det vanliga sättet i pro-sammanhang - man har alltid en masterfil. Denna packar du sedan till mp4/H.264 med t.ex. Compressor och då kan du välja olika packnings"styrkor" och en av dessa kommer att ge en fil som inte har biljud.

Det vanliga förfarandet - för pro's i alla fall - är att man alltid gör om materialet till ProRes HQ - oavsett vad det kommer som - sedan redigerar man i det formatet och mastrar ut en ProRes HQ. DEN kan man sedan göra alla möjliga format av.
Det är som med musik; man har en fet wav eller aif - den gör man sedan mp3 eller aac av.
Eller en fet TIF-bild eller RAW - som man sedan gör jpeg etc av.
Etc.

Jag gjorde en ProRes 25fps av din fil med QuickTime7 - inga biljud. Denna packade jag sedan till mp4/H.264 med Compressor - inga biljud. Så - det går. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga på detta. Videoprod har ju tyvärr ofta absurd tidskonsumtion.

Filen är på 16,58 fps (!!!). Det är långt från standard och vad FCPX försöker göra är att klämma in dyngan på t.ex. 23,98 (24) och att det blir t.ex. ljudfel är ingen naturlag...men det är inte konstigt alls egentligen. En hårt komprimerad mp4-fil med den absurda frameraten 16,58 är svår att bygga om för FCPX eller vilket program som helst.
Prova detta: Skapa ett projekt med förvald 25 fps och droppa sedan filen till detta projekt.

(att smartphones anpassar frameraten dynamiskt efter ljusförhållande är en trist kompromiss - man borde i alla fall kunna stänga av det och kunna välja fast framerate - 25 eller 30 - dom som filmar "seriöst" med t.ex. en iPhone använder en filmapp där man kan tvinga 25 fps eller 30 fps - man använder alltså inte den medföljande film/kamera-appen)

Tack för tips. Företaget jag är kontrakterad hos kan inte köpa av vem som helst och hur som helst och endast fakturor gäller (köpa med kreditkort is not an option). Deltaco verkar vara ett hett spår - jag vet att man handlat av dom förut.

Ursprungligen av beh:

Betvivlar starkt din möjlighet att dela ut nobelpris till höger och vänster, men jag kan försöka att hjälpa dig. Eftersom marknaden för dessa produkter nog är begränsade till något tiotal om året så verkar det svårt att hitta en svensk leverantör som har de inne i sitt sortiment. Den Tyska producenten Delock en kabel i längder om 10 meter (10-30 meter) som borde gå att få in i landet via Deltaco om du absolut vill köpa den i Sverige.

Annars kan du nog få tag i Geffen via deras europeiska distributör eller Startech.

Håller med om att det är olustigt att den är svår att få tag i, men marknaden är kraftigt begränsad. Enda applikationen jag kan tänka mig att man vill köra detta över är som du vill göra eller till en DAS kopplat till en Mac.

Rubriken på denna tråd är...lustig :-D. Det är coolt att låta den stå kvar Jag tvivlade själv aldrig på en ny Mac Pro - har jobbat några år i Kalifornien/Hollywood och där skrattade man bara åt webbrykten om att Apple skulle sluta utvecklat high-end-maskiner. Ingen jag minglade med trodde detta, men mitt umgänge var aningen begränsat.
Den stora världen utanför film/video/3D/FX tror på fullaste allvar att den industrin kan prodda med iMac's och MacBookPro's (eller iPad's!). Det är som om den stora världen av personbilsanvändare skulle tro att logistik-industrin - Schenker etc - skulle klara sig med flakmoppar och i bästa fall SUV's