Jag vet att det ska finnas någon dokumentation för just skärmbyte och vad som då gäller. Där kan det framgå att byte av LCD är/är inte inkluderat i "trasig skärm" vilket jag tolkar är problemet.
Då du har fått lite otydlig info så tycker jag absolut du ska reklamera, sen kanske göra matten om det är värt med Apple Care eller annan typ av försäkring.
Jag tror att servicepersonalen inte gör en tillräckligt bra genomgång. För de är en svart skärm = död telefon, vilket inte stämmer.
12 trasiga telefoner sedan december? Har ni 3000 anställda eller jobbar ni inom ett hantverksyrke och använder telefonerna som hammare?
"Glaset" är själva skärmen. Det sitter alltså inget extra skyddsglas utanpå själva skärmen. Så spräcks "skärmglaset" så måste hela skärmen bytas.
Varför har man då gjort så här? Jo, för att göra telefonen mer slimmad. Älska det eller hata det, men det är så det ligger till.
En hel del klantiga hantverkare och andra klantar. Enligt vår "lokala" reparatör så är skärmarna ihopklistade med LCD, åtminstonde iPhone 4 och uppåt. Finns ingen som byter bara det yttersta glaset, men det ska gå genom att separera med ståltråd och sedan klistra på nytt.
Som du säger, och som vår lokala reparatör säger, det ska ska inte spela någon roll hur skärmen ser ut. Om någon har borrat ett hål rakt igenom skärmen och inte tagit i några andra delar på telefonen så ska det kosta lika mycket som att byta en skärm med en spricka på 1cm.
Detta har även bekräftats av Apple butikerna här i Sverige som utför skärmbyten i butik.
Personalen på Applesupporten är helt okunniga, trots att man blir kopplad till någon som kallar sig för "senior advicer". Förbannade blir de också när man kallar det för LCD istället för Retina.
Kolla med alternativa firmor, typ ifon? Kanske värt att investera 35kr på ett fodral?
Tycker inte detta är relevant, problemet här att Apple tar en avgift 300% högre än den tänkta, jag gissar att för vårt företag är det inte en stor summa och inte precis heller Apples största inkomstkälla. Tråkigt blir det för en privatperson, 2400kr extra är mycket för många. Sedan så betalar inte företaget för hela reparationen, utan en större del dras från lönen.
Jag kollade upp ifon, priset för ett byte kostar 4100, vilket är mer än en ersättningstelefon och 3000kr mer än vad Apple egentligen ska ta.