Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
abz

abz

Medlem
  • Namn David
  • Registrerad 2015-04-06
  • Senast aktiv 2015-05-22
  • Antal inlägg 5

Foruminlägg

De senaste inläggen abz har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2015-04-07 16:47
Ursprungligen av Borttaget:

De tar ju ut avgiften som om det inte vore garanti...

Precis, nu har en kollega gjort en reklamation och vi får se vad som händer.

Senast redigerat 2018-07-23 13:14
  • Medlem
  • 2015-04-06 23:06
Ursprungligen av Borttaget:

De tar ju ut avgiften som om det inte vore garanti...

Vilket är fel, då det endast är skärmen som är trasig och då gäller ett helt annat pris, som du precis länkade till.

Senast redigerat 2018-07-23 13:14
  • Medlem
  • 2015-04-06 22:57

ja? Verkar som att priserna har höjts, tidigare var det 1200kr för skärmbyte. Hur som helst så tar Apple 3508kr när det ska kosta 1508kr.

Senast redigerat 2018-07-23 13:14
  • Medlem
  • 2015-04-06 22:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Jag vet att det ska finnas någon dokumentation för just skärmbyte och vad som då gäller. Där kan det framgå att byte av LCD är/är inte inkluderat i "trasig skärm" vilket jag tolkar är problemet.

Då du har fått lite otydlig info så tycker jag absolut du ska reklamera, sen kanske göra matten om det är värt med Apple Care eller annan typ av försäkring.

Jag tror att servicepersonalen inte gör en tillräckligt bra genomgång. För de är en svart skärm = död telefon, vilket inte stämmer.

Ursprungligen av Dalle:

12 trasiga telefoner sedan december? Har ni 3000 anställda eller jobbar ni inom ett hantverksyrke och använder telefonerna som hammare?

"Glaset" är själva skärmen. Det sitter alltså inget extra skyddsglas utanpå själva skärmen. Så spräcks "skärmglaset" så måste hela skärmen bytas.
Varför har man då gjort så här? Jo, för att göra telefonen mer slimmad. Älska det eller hata det, men det är så det ligger till.

En hel del klantiga hantverkare och andra klantar. Enligt vår "lokala" reparatör så är skärmarna ihopklistade med LCD, åtminstonde iPhone 4 och uppåt. Finns ingen som byter bara det yttersta glaset, men det ska gå genom att separera med ståltråd och sedan klistra på nytt.

Som du säger, och som vår lokala reparatör säger, det ska ska inte spela någon roll hur skärmen ser ut. Om någon har borrat ett hål rakt igenom skärmen och inte tagit i några andra delar på telefonen så ska det kosta lika mycket som att byta en skärm med en spricka på 1cm.

Detta har även bekräftats av Apple butikerna här i Sverige som utför skärmbyten i butik.

Personalen på Applesupporten är helt okunniga, trots att man blir kopplad till någon som kallar sig för "senior advicer". Förbannade blir de också när man kallar det för LCD istället för Retina.

Ursprungligen av reboot81:

Kolla med alternativa firmor, typ ifon? Kanske värt att investera 35kr på ett fodral?

Tycker inte detta är relevant, problemet här att Apple tar en avgift 300% högre än den tänkta, jag gissar att för vårt företag är det inte en stor summa och inte precis heller Apples största inkomstkälla. Tråkigt blir det för en privatperson, 2400kr extra är mycket för många. Sedan så betalar inte företaget för hela reparationen, utan en större del dras från lönen.

Jag kollade upp ifon, priset för ett byte kostar 4100, vilket är mer än en ersättningstelefon och 3000kr mer än vad Apple egentligen ska ta.

  • Medlem
  • 2015-04-06 11:35

Jag arbetar för ett företag där vi har väldigt många iPhones som blir spruckna med jämna mellanrum.
Vanligtvis använder vi oss av ett lokalt företag för att fixa spruckna skärmar, förutom på 6 + då Apple är billigare.

Nu har det hänt tre gånger att vi har skickat in 6+ för skärmbyte vilket ska kosta ca 1100kr, men istället så skickar Apple ut en helt ny telefon och tar 3500kr. Samtliga telefoner har gått att ringa till och det har inte varit några problem att göra en backup, ändå så hävdar Apple att telefonerna varit så trasiga att de måste bytas, men exakt vad felet är vill de inte säga.

Vi har skickat in 9st 6+ sedan nyår och de tre som Apple har tagit 3500kr för har haft svarta "fläckar" på skärmen, alltså att LCD har varit sprucken och inte bara ett yttre glaset, det här ska inte spela någon roll, vi har kollat med Apple store i Täby och Malmö.

När jag ringer in så säger supporten att om Retina displayen är trasiga så måste även den bytas. Har fått prata med "Apple senior advicers" som ska vara experter men kan ingenting. Som sagt så ska det inte spela någon roll enligt Apple i Täby och Malmö. I framtiden kommer vi att skicka någon anställd för att lämna in telefonerna där.

Är det någon som har haft samma problem? Är omöjligt att prata Apple och funderar på att göra en reklamation då betalningen måste göras med kort.

1