Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
leomessi87

leomessi87

Medlem
  • Namn Fredrik
  • Registrerad 2016-10-27
  • Senast aktiv 2017-01-25
  • Antal inlägg 35

Foruminlägg

De senaste inläggen leomessi87 har skrivit i forumet.

Chattade precis med Comviq då min telefon (7 plus jetblack 256gb), enligt deras senaste sms om försening, skulle skickas till mig i denna veckan. Enligt han så vet dom inte alls när telefonen skickas. Jag undrade om han kunde kolla på kösystemet hur det låg till men det gick tydligen inte. Dom hade inte alls möjlighet att se om man ligger bland dom första eller sista att få telefonen. När jag berättade att vissa användare här har fått bekräftat på chatten att deras telefon ryms i nästa leverans så sa han att det inte stämmer och OM någon från comviq sagt så i chatten så har dom bara chansat.

Ursprungligen av fredrik_iapps:

Så jag chansar på denna kabel.

Det jag dock inte fattar är om jag skulle köpa en Mini Displayport -> HDMI adapter (vilket det finns många av), kommer inte HDMI då dra ner prestandan? Varför konverterar man från DisplayPort till HDMI om DisplayPort alltid är bäst?

Det gör du rätt i:)

Jo om du menar tex en sån här: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv... så blir det sämre då du bara får 30hz vid 4k. Anledningen att så många väljer att köpa en adapter till hdmi är för kompabiliteten. I princip alla TVs som säljs idag har hdmi. DisplayPort är inte alls lika vanligt. Sen finns de ju HDMI 2.0 också som har stöd för 4k i 60hz men då måste dels dina apparater vara kompatibla med det så dom kan mata ut 4k i 60hz och sen måste man också ha en HDMI 2.0 kabel. DisplayPort är att föredra:)

Tjenare!

HDMI-urgången på din dator klarar följande:

Support for 1080p resolution at up to 60Hz
Support for 3840-by-2160 resolution at 30Hz
Support for 4096-by-2160 resolution at 24Hz

Med andra ord, kör du högre upplösning än 1080p så får du bara 30Hz.

Adaptern du länkade till verkar också vara begränsad till 30Hz om du kör 4K enligt en fråga som är ställd och besvarad på just den produkten på apples hemsida.

Jag skulle rekommendera att prova följande kabel: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natv...

Det kräver dock att din thunderbolt (minidisplayport) som är version 2 klarar av 4k vid 60hz. Jag är inte säker på detta och nu är min lunch över så jag kan inte kika vidare på det men jag kan göra det lite senare om du inte hittar något=)

Jag har en Macbook Air 2012 och den står sig riktigt bra enligt mig. En i familjen köpte den nyaste för några månader sedan och det är faktiskt inte alls stor skillnad mellan dom vid vanligt användande. Jag har den till att surfa och kolla/streama film och sport och känner inte det minsta behov av att byta till något nyare. Batteriet ligger på ca 75-80% av originalkapaciteten så där märker jag en skillnad men den har fortfarande bra batteritid. Tror absolut att en 10-åring kommer bli mer än nöjd med en sådan.

Vad gäller air eller pro så glöm inte bort den fysiska skillnaden. Med tanke på att det är en 10-åring som ska hantera den så är ju air att föredra då den är betydligt lättare och smidigare att hantera rent fysiskt.

Ursprungligen av zinned:

Då läste du inte korrekt. Jämförelsen var inte avseende priserna utan företagsupplägget och dess varumärken. Där är Tele2/Comviq och Telia/Halebop identiska.

Denna biten tror jag inte du kan klandra operatörerna för då de sannolikt ligger helt i händerna på Apple som antingen har producerat jävligt långsamt (samt givetvis prioriterat butiksleveranser till sig själv) eller varit helt av banan vad det gäller att gå ut med ett lämpligt releasedatum sett till produktionstakten. Jag själv gissar på båda.

Jodå jag läste korrekt. Jag menar fortfarande att det är en skillnad. Jag förstår vad du menar med att det är "samma sak" men du har fel där. Telia erbjuder enligt dig sina kunder att teckna halebop i deras butiker. Tele2 erbjuder inte sina kunder att teckna comviq i deras butiker, därav är inte uppläggen identiska. Comviq tar det ett steg längre på "budgetstegen" genom att endast erbjuda sina kunder att teckna via hemsidan samt att endast ge support via hemsidan eller telefon och på så vis minska sina kostnader (färre kunder och färre supportärende i butik och därmed en lägre personalkostnad bland annat) och på så vis kunna erbjuda kunden ett lägre pris. Det finns ju såklart en anledning till att Comviq är märkbart billigare än Halebop. Så nej, det är inte ett identiskt upplägg av just den anledningen. Nu utgår jag från att du har rätt vad gäller halebop. När min kollega jobbade på Telia kunde man INTE teckna halebop i deras butiker och enligt henne så var det just därför halebop var billigare. Men det var ett tag sen så det kanske har ändrats. Egentligen handlade detta om att du trodde att man kunde teckna Comviq i "deras" fysiska butiker och vi har nu klarlagt att det var fel så jag tycker det räcker där.

Vad gäller ansvarsfrågan så håller jag med dig delvis, jag tror också att det beror Apple men med det sagt så har fortfarande operatörerna ett ansvar. Är man mellanhand och ska tjäna pengar på det så får man också ett ansvar. Om en operatör ger en leveranstid som dom inte kan hålla så är det deras ansvar. Om operatörerna inte fått något datum av Apple så borde det stå att leveransdatum är okänt. Är det så att dom fått ett datum som Apple inte lyckats leva upp till så är det deras ansvar som återförsäljare att ta det med Apple. Jag som kund har beställt en produkt av ett företag som inte lyckas leverera i tid och jag kommer därför få kompensation av detta företag. Så är det i princip överallt. Om ett byggföretag ska vara klara med sitt bygge ett visst datum men inte klarar det för att deras leverantörer inte skickat ut materialet i tid så är det fortfarande bygget som får betala vite till sin kund. Om sen byggföretaget tar det vidare och i sin tur och kräver leverantören på dessa pengar eller inte är en helt annan sak och det är inget som slutkunden behöver ta i.

Ursprungligen av Aylos:

jag beställde exakt som dig 7+ 128gb 7 gb surf på comviq och kommer betala 555kr i månaden. Varför ger dom olika priser när beställde du?

Dels erbjuder dom studentrabatt och seniorrabatt. Sen kan man även få personliga erbjudanden för att dom vill behålla en som kund eller för att dom vill kompensera för eventuella felaktigheter dom gjort eller liknande.

Ursprungligen av zinned:

Inte helt rätt. Ja, Comviq är ett varumärke, precis som Tele2, där de båda ägs och hanteras av Tele2. Vad det gäller det tekniska, som kunddata och abonnemang så lyder allt under Tele2. Så har det varit i snart 20 års tid, det hette t o m Tele2Comviq tidigare. Om sedan Tele2 väljer att inte erbjuda sina kunder att teckna Comviq-abonnemang i butik utan endast via sin webbplats kan jag tycka det är bedrövligt. Till och med Telia, som annars är så fyrkantiga, erbjuder möjligheten att teckna Halebop-abonnemang i Telia-butiker. Exakt samma scenario som Comviq <-> Tele2.

Bara det hade för mig varit en anledning att skippa en sådan aktör, jag personligen ställer högre krav. Men men, det är ju självklart upp till var och en. Om man nu känner till dessa förutsättningar så kan man ju heller inte klaga på sämre servicegrad och leveranstider.

Jo precis, det var det jag skrev:) sen om det är bedrövligt eller inte vet jag inte men vill man ha möjlighet att besöka butik och handla eller få support där så får man välja tele2. Nöjer man sin med att beställa online och endast ha tillgång till support över telefon och chat så kan man välja comviq och komma lite billigare undan. Sen går det inte riktgt att jämföra med Telia/Halebop då Halebop fortfarande är märkbart dyrare än Comviq. Comviq är ett budgetalternativ som håller samma kvalitet som tele2 men utan fysiska butiker. Då blir priserna lägre. Det är ju av samma anledning som vanliga butiker överlag fått svårt att konkurrera med onlinebutiker då onlinebutikerna har mindre utgifter och därmed kan sänka sina marginaler och sälja samma produkt billigare men ändå gå med vinst.

Jag har provat många operatörer genom åren och kör nu med Comviq då jag klarar mig utan fysiska butiker och att få support via telefon om de skulle behövas. Så sämre servicegrad får man räkna med men att man ska räkna med försenade leveranser är inget man ska behöva räkna med. Nu är det ju inte bara Comviq utan alla operatörer har inte kunnat leverera och självklart ska Comviq ha lika mycket kritik för det som alla andra. Ger man ett datum som man inte kan hålla så är det lika illa oavsett om det finns fysiska butiker eller inte. Det är jag inte ensam om att tycka och det är av just den anledningen som jag har blivit lovad ersättning. Nu har jag väntat så länge och även om telefonen jag beställt hade gått att köpa med Comviq i butik (vilket det inte gör för tillfället) så hade jag inte gjort det utan istället väntat vidare och sen fått telefonen någon tusenlapp billigare:) hade jag varit i akut behov av en ny hade jag tänkt annorlunda.

Ursprungligen av zinned:

Comviq är Tele2 och Tele2 har egna butiker. Jag har väldigt svårt att tänka mig att man inte skulle kunna teckna deras abonnemang i dessa butiker. Samma upplägg fast mellan Telia och Halebop går utmärkt i Telias butiker.

Nej, Comviq är inte detsamma som Tele2. Comviq är ett varumärke som marknadsförs av Tele2. Och det går inte heller att teckna Comviq i en Tele2butik. Prova att gå in och titta i en butik om du inte tror mig. Som jag har förstått det så är det därför Comviq är billigare då det inte finns några fysiska butiker. Tidigare fanns det inte heller telefonsupport. När jag en gång gick in i en butik när nätet inte fungerade så hänvisade dom till Comviqs hemsida då dom inte hade support för Comviq i butik.

Ursprungligen av zinned:

Absolut, så klart. De finns på många ställen, verkar vara fyra stycken i t ex Malmö.

http://www.tele2.se/butiker/#!

Förstår hur du tänker men du har fel där. Det är inga renodlade comviqbutiker. Jag vet att comviq är ett varumärke från tele2 men det går inte att teckna comviqabonnemang i tele2s butiker.

Ursprungligen av zinned:

Vad dillar du om? Klart de säljs i fysisk butik, både i deras egna renodlade butiker och hos andra ÅF.

Va? Var har comviq egna renodlade butiker menar du?

Ursprungligen av iggy:

Äsch, nu låter 8:an så mycket coolare, att nu struntar jag i om de glömt bort att jag alls beställt och kan nog klara mig med 6:an ett år till

Funderade också på det men ser man tillbaka så finns dessa rykten år efter år. En heltäckande display som det ryktas va på nästa års modell har det ryktats om i mer än 3 år nu. Risken finns ju att nästa års modell blir en 7S.

Ursprungligen av zinned:

Jag förstår det du säger. Jag själv hade aldrig beställt den på nätet men om jag skulle gjort det och märkt att jag inte fick den inom en vecka från release hade jag ju skippat det och köpt i butik. Tittar man t ex hos Elgiganten nu och då t ex 7+ 128GB gagball så finns den enligt dem i 30 varuhus. Jag vet inte var du bor men det borde ju gå att lösa. Det var dessutom bara Elgiganten, sedan har vi alla andra ÅF också.

Jo det hade jag med gjort men 7 plus gagatsvart fanns inte i butik en vecka efter release heller. Det dröjde lång tid innan dom kom in i butik för försäljning då de första leveranserna var förhandsbokningar. Inte ens idag har elektronikkedjorna ett tillfredsställande lager på dessa telefoner. Sen har gagatsvart varit svårast att få tag i. Jag jobbar på ett ställe där kunderna ibland vill ha hjälp med sina telefoner och jag ser minst en iPhone 7 per dag, ibland fler och jag har än idag inte sett en enda gagatsvart. Mattsvart kryllar det av och ibland dyker det upp andra färger med men gagatsvart har inte dykt upp än trots att den blev väldigt populär.

Ursprungligen av zinned:

Klart det är. Bara att gå in i valfri butik, elgiganten/mediamarkt/the phone house/etc o allt vad de heter.

Det är ju en annan sak. Då är inte längre fokus att få telefonen utan att få vänta på den och sedan använda väntetiden som ammunition för att få avdrag på fakturan.

Okej, har inte kikat i butiker men har läst att många inte erbjuder comviq. Men du har säkert rätt där.

Nja, man vill ju såklart ha telefonen inom den tiden dom sagt men när man väl väntat de 6-8 veckorna så kan man lika gärna vänta ett par extra veckor och få det hela billigare. När det gäller jetblack så har det inte heller bara varit att gå in och köpa den på Elgiganten. Jag vet inte hur de ser ut idag men sett till de senaste veckorna så har den inte funnits i lager, inte när jag tittat efter vid ett flertal tillfällen iallafall. Skulle dom ha den i lager idag hade jag ändå inte köpt den där då jag räknar med att få min telefon ganska snart och den lilla väntetiden jämfört med vad jag redan väntat är lätt värd 1-2K för mig.

Ursprungligen av zinned:

Jag trodde bara du gillade att vänta

Vill du ha den innan så är det ju bara att gå o köpa den i valfri butik, inga problem.

För det första är det inte alla som erbjuder comviq vilket är det billigaste alternativet jag sett. För det andra, om man nu fått försenad leverans osv och redan väntat ett par veckor för länge då är det ju värt att fortsätta och sen hoppas på kompensation. Vet folk som fått 3 månader gratis vilket blir runt 1500kr. Har man inte bråttom så kan man lika gärna vänta och få det billigare:)

Ursprungligen av elimon:

Jag får nog snällt vänta till telefonen kommer från Halebop. Jag gick till några butiker i helgen och försökte få dem att prismatcha. De kunde inte ens matcha grundpriset från Halebop och då hann jag inte ens nämna erbjudandet jag fått av dem.
Lite störigt är det dock att det fortfarande står "Under behandling" på orderstatus så här efter 3 veckor..

Samma här men från comviq. När beställde du? Jag beställde den 15e september och de står fortfarande under behandling och de e snart 11 veckor sedan haha