Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Nisse01

Nisse01

Medlem
  • Namn Nils
  • Registrerad 2016-11-08
  • Senast aktiv 2018-04-05
  • Antal inlägg 47

Foruminlägg

De senaste inläggen Nisse01 har skrivit i forumet.

Ursprungligen av jonmag:

Stämmer inte, man loggar in på sitt "Hue-konto" i appen och kommer därefter åt att styra lamporna om han så befinner sig på andra sidan jorden, har själv haft detta system i ett halvår så jag vet.

Instämmer. Philips Hue-app och Hue-bryggan räcker för att styra allt på distans.

(Dock går det inte med Hem-appen utan Apple TV eller iPad i hemmet som hubb.)

Hej,

Jag har sökt men inte hittat någon som beskriver precis detta problem, låt mig veta om jag missat någon tråd.

Jag har Hue Bridge v2 som funkar klockrent, både i Hue-appen och Hem-appen. Så länge jag bara använder den i alla fall.

Har även Trådfri Gateway och några lampor, som funkar bra i Trådfri-appen men det är sämre med Hem-appen. Det står ofta "Uppdaterar" i kanske en minut innan man får kontakt med lamporna. Men det som är mest störande är att det blir samma problem även med Hue-lamporna i Hem-appen, bara för att jag har Trådfri kopplat till Hem-appen också.

Lägger jag in alla Trådfri-lamporna till Hue-hubben så funkar allt klockrent i Hue-appen, men tyvärr exponeras ju inte Trådfri-lamporna mot Hem-appen då. Det är dock detta jag landat i och kör för tillfället, eftersom det är det enda alternativet som fungerar problemfritt. Alltså: jag använder inte Trådfri gateway eller Hem-appen, utan jag kör allt i Hue-appen. (Så länge jag gör så här, så funkar alla Hue-lamporna i Hem-appen, men det innefattar alltså inte alla lampor så det är inget jag använder.)

Att Trådfri strular verkar ju vara allmänt känt. Men har någon fler varit med om att Hue-lamporna strular i Hem-appen på grund av att man kör Trådfri med Homekit parallellt?

Ursprungligen av xydan:

Om man inte vet när man får in mobilen ska man inte skriva 5-6 veckor och leverera 4 månader senare.

Nej, det är riktigt.

Ursprungligen av xydan:

Comviq var riktigt snåla med kompensation på Mobilen. De ville endast ge mig 2 mån fri på abonnemanget.
Tog nästan 4 mån att få mobilen. Någon som fått bättre kompensation?
Kanske borde lämna tillbaka skiten.

Snålt? Varför anser du ens att du ska få kompensation? De kan ju inte hjälpa hur många enheter de får in. Förstår inte riktigt resonemanget.

Eller hade de garanterat att du skulle få den något visst datum? I så fall låter två månader som en generös kompensation.

Ursprungligen av elimon:

Idag kom äntligen min telefon Halebop höll tiden de skrivit på hemsidan ganska precis. Det stod mer än 5 veckor och idag har det exakt gått 6 veckor sedan 8 november

Kul. Min kom i går också, mycket nöjd.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Hur vet du allt detta då?

Att det inte går att förhandla fram ett bättre pris vid längre leveranstid?

Det går ju hos de flesta andra leverantörer när man är återförsäljare

Nej jag håller fast vid det jag vet från min tid som inköpare i detaljhandel (dock ej elektronik)

Pris går alltid att diskutera beroende på volym, leveranstid och långsiktiga avtal.

Jag har vänner som jobbar i båda ändarna (försäljning åt apple, samt inköp på varukedja).

Vad som gäller för andra märken än Apple är helt ointressant i sammanhanget. De gör inte som alla andra.

Men om ni vet något annat får ni gärna berätta, ointressant att höra vad folk har för antaganden.

Det är klart att de jag snackat med kan ha fel, men jag ser ingen anledning till att de skulle ljuga om en sån sak. Och det verkar som sagt som att ni bygger era påståenden på gissningar.

Hur som helst, ointressant diskussion. Ni får väl tro vad ni vill, vi kan väl skapa en ny tråd om det istället om nån vill fortsätta diskutera detta (inte jag)…

Ursprungligen av Ancientdragon:

Håller inte med.

Vid hög efterfrågan kan du förhandla fram ett bättre pris på en stor volym om du är beredd att vänta. Det här är grunderna i företagsekonomi, kom igen nu.

Nej, det stämmer som sagt inte;
man kan inte få ett bättre pris i utbyte mot att vänta. Däremot kan priserna justeras efter volym, det är korrekt och det har jag aldrig ifrågasatt.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Men om ni nu inte tror på det jag skriver, berätta för mig varför ni får vänta trots att telefonerna finns i lager på Apples hemsida?

Sluta vara naiva. Alla återförsäljare vill så klart göra så stor vinst som möjligt precis som Apple.

Därför finns avtal som ger sen leverans men till ett bättre pris och avtal som ger snabbleverans men till ett högre pris.

Så fungerar världen mina vänner.

Och har man imindre marginaler på sina tjänster som tex Comviq så måste man göra bra förtjänster på telefonerna med.

Priserna styrs till viss del av volymen.

Och fjolårets försäljning kan styra tilldelningen, vilket är anledningen att större aktörer har fler telefoner i omlopp (Elgiganten, Telia mfl.).

Priset styrs inte av datum för leverans, som du påstod.

Ursprungligen av Ancientdragon:

Du är kul du, tror du alla återförsäljare betalar samma summa för iPhone??!

Nej självklart gäller volym och avtal med Apple här med. Vissa får betala mer andra mindre.

Tror inte att det ändrats sedan jag slutade för några år sedan

Du skrev att det blir billigare inköp för operatörerna när de väntar med inköp. (Jag har inte citerat något om volym och avtal med Apple.)

Du svarade heller inte på min fråga.

Ursprungligen av Ancientdragon:

vissa operatörer väntar längre för att få bättre inköpspriser och bättre marginal.

Var har du fått det tramset ifrån?

Ursprungligen av elimon:

Gött! Det är en bra app. ?

Nu är det bara att hålla tummarna för att posten är snabb. Eftersom att jag bor norr om dalälven så lär det ju ta en dag extra ?

Står att min ska komma i morgon. Hur går det för dig?

Ursprungligen av elimon:

Men härligt! Ja det kommer definitivt bli en lång helg. Har du Postnord-appen? Jag tänkte så du slipper invänta pappersavin

Skaffade appen nu och ser att det visst gick utan kollinummer. Tack för tipset!

Ursprungligen av elimon:

Men härligt! Ja det kommer definitivt bli en lång helg. Har du Postnord-appen? Jag tänkte så du slipper invänta pappersavin

Nej, har inte appen. Men det är ju lätt gjort att installera. Fast det hjälper väl inte, man får väl inget kolli-id tolkade jag det som?

Ursprungligen av elimon:

Nu har min status uppdaterats till "Hos posten" från Halebop. Yay!! Jag beställde min den 8/11

Fint! Jag gick in och kollade också när du skrev det där, men ingen förändring. Beställde ju dock drygt två veckor efter dig… Och sen fick jag plötsligt ett mejl, min är också skickad. Härligt, synd bara att det är helg precis (det trodde jag aldrig jag skulle säga)…

Ursprungligen av zinned:

Just Comviq verkar vara ännu mer bedrövliga än vad jag trodde då de inte går att teckna deras abonnemang över disk...inte ens i deras egna butiker. Detta går utan problem med Halebop, t ex.

Bedrövliga och bedrövliga. De slipper alla omkostnader som det innebär och kan därmed erbjuda en billigare tjänst för de som vill.