Satt ett tag och funderade på detta. Vad betyder det här? Varför? Konsekvenserna? Vad är målet?
Kommer spekulera lite hejvilt:
(OBS! Detta är om premiumanvändarna är kvar på det gamla vanliga och endast gratisanvändare flyttar över.)
- Man delar alltså användarbasen fysiskt i Free och Premium appar. Premium kommer nu kännas "exklusivt" och en aning lyxigare, utan att man behövt ändra på någonting i den vanliga appen. Antingen höjer man statusen för premium eller sänker statusen för free, bägge valen leder till att premiumanvändaren får mer värde (snarare en känsla av ett högre värde) av tjänsten.
(Om gratisanvändare får använda den vanliga appen så har jag ingen aning om varför man gör såhär.)
- Minskad bandbredd och/eller belastning på servrarna. Just nu åker gratisanvändare snålskjuts. Försök att se detta från Spotifys perspektiv:
Person A betalar för premium och Person B är gratisanvändare. Varje strömmad minut kostar Spotify 100 kronor, eftersom bitraten är konstant genom hela låten. Spotify har nu en utgift på 200 kronor men bara person A betalar för tjänsten. Vad kan vi göra? Enkelt, öka intäkterna eller minska utgifterna. Förslag:
1. Få B att bli premiumanvändare. (antingen genom att sänka kvalitén för gratisanvändare och skicka signalen "utan premium har ni ingenting - bli premium" eller genom att höja kvalitén hos premium "titta vad fint det är att vara premium - bli premium")
2. Höj priset så att A får betala mer (B kör fortfarande gratis).
3. Sänk utgifterna. (man skjuter sig själv i foten om man sänker kvalitén för premium så man måste ge sig på gratisanvändarna)
Min gissning är alltså att Spotify nu kör på 3. och försöker sänka sina utgifter bland gratisanvändare. Så nu kommer det att bli 75% billigare att ha gratisanvändare (om vi låtsas att det är proportionerligt). Vi får nu utgifterna: 100 kr för A (som också ger intäkt) och 25 kr för B, en totalkostnad på 125 kr. Detta är dock en väldigt förenklad (fördummad) version. Hela deras affärsmodell är nog ganska komplex.
Fråga: Varför har inte Apple, Netflix, o.s.v. gjort så då?
Svar: De har inga gratisanvändare. Finns ingen som åker snålskjuts på bandbredden i deras värld.
Men jag kanske är helt ute och cyklar. Sitter inte på några siffror så kan tyvärr inte backa upp med fakta (kan kika på det om jag får tid över)
PS
Om bandbredden/utgifterna är densamma så har jag ingen aning om varför man gör på detta vis.
Edit:
Glömde att person B betalar genom reklamintäkter. Men jag tror inte att den intäkten ens är i närheten av att vara 1:1 gentemot premiumanvändare.