Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
NisseH

NisseH

Avstängd
  • Namn NisseH
  • Plats Kungsholmen
  • Sysselsättning [email protected]
  • Registrerad 2018-09-23
  • Senast aktiv 2019-02-27
  • Antal inlägg 197

Foruminlägg

De senaste inläggen NisseH har skrivit i forumet.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 15:46
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag förstår inte vad du menar, så du får väldigt gärna utveckla ditt förslag. Du skriver att du har ett förbättringsförslag till forumreglerna, dessa har vi på den här sidan, men du tar också upp artiklar och att man ska slippa lusläsa flera sidor (vi har inte så ofta artiklar från redaktionellt håll som är på flera sidor) så jag antar du tänker på forumtrådar?

Du har skickat med en skärmdump från en annan sajt än 99.se och jag har lite svårt att reda ut vad i bilden du tycker är en bra idé att införa också här hos oss.

Stackars dig som inte förstår vad jag menar trots att vi pratade om detta i en annan tråd som du stängde.
Här kommer förklaringar som dagisbarn klarar av.

1. Jag letade efter en tråd där man kunde lägga sina förbättringsförslag och hamnade på den sida du hänvisar till. Du om någon borde veta att det inte går att lägga in någonting nytt där. Så det är jag som inte förstår vad du pratar om.
2.
Du förstår inte varför jag bifogar länkar från exempelvis MacForumartiklar av välkända och populära krönikörer som IDG är jättenöjda med samtidigt som du vet att i nästan alla andra inlägg förekommer länkar som hänvisar till olika saker. Du får ursäkta, men jag är den som inte förstår vad du menar.
3.
Välkända och erfarna skribenter som Samuel Nyberg och Anders Lundbergs artiklar är så välgjorda och dom vet att "Överskrifterna" överensstämmer med artiklarnas innehåll därför kan man egentligen hoppa över artiklarna, vilket jag gjort.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 13:00

För att inga missförstånd skall uppstå kommer jag här med ett förbättringsförslag som ömöjliggör tråkiga kommentarer och missförstånd.

Överskrifter visar ett sammandrag av det som artiklarna innehåller, så man slipper lusläsa flera sidor i onödan. Dessa överskrifter talar sitt tydliga språk.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 10:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad har Acrobat med saken att göra?
Och hur du fick in Acrobat i datorn - vad har det med saken att göra?

(Och din bild visar för övrigt Acrobat Reader, som är något annat än Acrobat.)

Lägg ner nu! Du kommer inte att få något annat än påhopp och gliringar. För det enda du ger oss är irrelevanta uppgifter, felaktiga slutsatser och påhittade fakta utifrån de slutsatserna.

Ursäkta, skrivfel kan alla göra, men bara för att det var jag så måste du på det mest spydiga sätt tala om detta. Det är inte trevligt bemötande, men ganska vanliga fasoner från dig. Adobe har i högsta grad med artikeln om Adobe som spränger sönder högtalare att göra..

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 10:30
Ursprungligen av Ida Blix:

Du kunde ju inte ens starta datorn innan den började tjuta? Då kan du knappast ha hunnit ladda ned Premiere Pro och dra igång det heller. Det programmet kostar pengar och är för att redigera film, ingen tvingas att ladda ned det.

Vi försöker hjälpa dig här. Du kunde absolut ha en lite mer ödmjuk inställning.

Vadå försöker hjälpa till. Jag har inte fått ett enda rimligt tips, tvärtom en massa påhopp och gliringar.

Jag förstår faktiskt inte heller vad du menar med att på min nya iMac kan jag knappast kunnat ladda ner AdobeAppar. Jag trodde du visste att när man köper ny Macdator så kan man ladda ner allt man hade på gamla datorn så slipper man göra det senare.
Således har Adobe Acrobat som du ser på skärmdumpen följt med från gamla datorn.

Bra förslag att använda trevligt bemötande. Jag kommer garanterat göra detta. (Om ni andra gör detsamma)

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

För femtielfte gången... Artiklarna som du har hänvisat till har ingenting med ditt fall att göra.

Det är möjligt att Apple kunde ha agerat annorlunda i ditt fall, men snälla sluta hänvisa till de där artiklarna.

Så fort jag ser artiklar i Macforum som handlar om att nya macdatorer spränger sönder högtalare då vaknar jag och är på hugget, för enligt mig finns problemen i alla macdatorer, så varför skulle problemet inte också finnas i min dator som bevisligen sprängde sönder högtalarna. Förvånar mig enormt att du inte vet detta.
Artikeln om Adobe stämmer också med min och alla andras datorer för du tvingads ladda ner apps från Adobe för att kunna köra vissa saker. Visste du inte det heller.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:42
Ursprungligen av Ida Blix:

Så här har jag uppfattat att det normala förfarandet är när det är något fel på en Apple-produkt. Steg 1 är att lämna in den för reparation om telefonsupporten inte kan lösa problemet (det finns fall där man får en ersättningsprodukt direkt, men det beror nog på hur allvarligt felet är).

När du köper grejer av Apple har de en rätt frikostig tidsperiod då du kan häva köpet och få pengarna tillbaka och det är vad jag uppfattar att supporten du pratade med gjorde – ett återköp. Du fick väl pengarna tillbaka? Datorn i fråga har helt säkert hamnat på en Apple-verkstad där de undersökt den för att avgöra vad som skulle hända med den. Men Apple har inte längre någon skyldighet att prata med dig om vad de kom fram till eftersom du gjorde ett återköp. Hade datorn lämnats in för reparation med tanken att du skulle hämta hem den igen hade det så klart varit annorlunda.

Varför de skulle ge dig en gratis dator hänger jag inte med på? De erbjöd sig antagligen att titta på den första nya Imacen du köpte och laga den åt dig?

Jag hjälper dig på traven eftersom du nämner saker i fel ordning.

Nej ingen ber dig kånka på tung iMac till verkstad, utan när du inte löst problemet med forummedlemmars hjälp som löser det mesta som ber dig ta kontakt med supportern som med inskolade rutiner går igenom vad dom tror kan vara problemet. När inte supportern lyckats lösa problemet ringer han till Senior Advicern som sitter i ett rum bredvid som kan allt som då tar över ärendet. En del stora fel går att lösa OnLine genom att advicern gör en så kallad SysDiagnos på datorn som skickas till teknikerna på Irland som kommer tillbaks efter något dygn med instruktioner som din supporter går igenom steg för steg tills problemet är åtgärdat.
Om problemet fortfarande inte blivit löst, då beordras du att ta dig till verkstad som för dyra pengar (Kanske) löser problemet.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:13
Ursprungligen av Ida Blix:

Fast är Apple (om vi kör vidare med trådstartarens exempel) verkligen ansvariga för annat som råkar gå sönder i samband med att det är fel på deras pryl? Om det är fel på min dator som i sin tur har sönder inkopplade tillbehör – ska de ersätta mig för dessa saker? Får liksom för mig att de ska fixa datorn och thats it. Resten kanske jag kan få via någon drulle-försäkring?

Min första iMac jag köpte var helt obrukbar som bara skrek rakt ut utan att jag gjort någonting med den. Att det senare visade sig vara fel i nya Macdatorer som spränger sönder högtalarna som det finns flera artiklar om innebär att Apple är orsaken så då borde dom också ersätta högtalarna med nya för 2500:-

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-27 09:06

I stället för att svara var och en av alla "Förståsigpåare" som hänvisar och skyller på allt möjligt ger jag här ett samlat svar.
Jag har haft lika många prylar som behöver högtalare, även musikinspelningsprylar med dyra högtalare som ni andra i tråden, men jag har inget minne av att någon av dem bara lagt av Harman/Kardonhögtalarna är dessutom inga skräphögtalare, så jag köper inte att dom är orsaken till att första nyköpta iMac:en skrek rakt ut efter starten.
Att skylla på kablarna som är samma kablar som satt på gamla iMac från 2011 köper jag inte heller.

Det enda och stora felet var att AppleSupportern inte gav mig fortlöpande information om vad man kom fram till varför datorn skrek som renderade till återköpet. Inte en enda gång fick jag några frågor om skriket som jag uppfattade som att dom brydde sig inte.
Det måste ligga i Supporterns arbete och intresse att samla på sig alla fel och klagomål som kommer in som sedan skickas till Irland för utredning, för annars kommer inte felen att åtgärdas som nästa kund får överta.

Denna tystnad bevisar mer eller mindre på att Supportern visste om att Macdatorer byggda sent 2017 som köptes första kvartalet på 2018 var behäftade med fel som spränger sönder högtalare som märks av att dom skriker. Detta tror jag bergsäkert på.
När jag senare samma kvartal köpte min andra iMac hade man åtgärdat felet, därför skrek inte datorn när högtalarkabeln var ur.
Att datorn skrek när jag satt i kabeln bevisar på att högtalarna var sönder. Så sista iMac:en fanns det inga problem på.

En sak som jag så här i efterhand tycker är ynkligt av Apple, är att jag tvingades köpa ny iMac, i stället för att ge mig en gratis. Det är riktigt ynkligt, men typiskt Apple fast dom visste att nyköpta datorn skrek från första sekunden krävde dom att jag skulle köpa ny för 25000:- Är inte det mot reglerna, eller dom ändrar kanske Apple på närhelst dom behöver.

Efter ett tag misstänkte jag att ingenting kommer att hända, så jag ger upp. När garantitiden börjar närma sig slutet tar jag kontakt med supportern och undrar om jag får någon ersättning för förstörda högtalare. Svaret jag fick var inte att högtalarna var sönder utan att ärendet var avslutat. Jag hade inte avslutat något ärende. Det känns som att Apple gör detta för att slippa ta sitt ansvar.
Jag har självklart inte räknat med att garantin efter nu 8 år skall gälla, men det kan inte vara så att man måste köpa nya pr
ylar när man köper nya Appleprylar, vilket Apple förmodligen tycker.
Kom gärna med synpunkter men inga påhopp och putslustiga kommentarer.

Tack.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 14:03
Ursprungligen av Ida Blix:

Den ena artikeln du skärmdumpat där rör inte ett fabriksfel utan var en bugg i programmet Premiere Pro som nu är åtgärdad (men det ställde så klart till det rejält för de MacBook Pro-ägare som drabbades). Enligt din beskrivning av problemen med dina Imac-datorer och högtalarna är det inte samma sak.

Gällande den andra artikeln, ansluts dina högtalare med USB? Annars är den ju heller inte relevant för ditt problem.

Hur kan du då förklara att mina högtalare inte fungerade efter att jag drog igång första nyköpta iMacen som enligt Hardan/Kardons egna expert inom området menade på att högtalarna förstördes av någonting, förmodligen ett fabriksfel i första datorn som på nästa iMac var åtgärdat för då skrek inte datorn när högtalarkablarna var urkopplade. Det spelar ju ingen roll vad som gjorde vad, vi vet att högtalarna blev obrukbara efter att jag drog igång första nyköpa iMac:en. Läser man sen en del artiklar om att högtalare förstörts på macdatorer då får i alla fall jag en koppling till mina problem.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 13:33
Ursprungligen av Ida Blix:

Det du tar upp nu som du läst via Macworld antar jag är de Macbook Pro-maskiner som fick högtalarna pajade pga en bugg i programmet Premiere Pro? Vad jag förstår hände det inte någon Imac och det är inte ett fabriksfel som du skriver.

Det finns flera artiklar skrivna av Samuel Nyberg och Anders Lundberg där man klagar på att högtalare sprängs sönder av nya Macdatorer. Därför känner jag igen problemen som Applesupportrarna borde vetat om som borde ersatt mig för trasiga högtalare. Att dom inte nämnt mina iMac:s beror nog på att dom inte undersökte saken mer noga. Det är samma prylar i en MacBook som i iMac kan jag tänka mig.
https://i.postimg.cc/VvFm6BVw/Ska-rmavbild-2019-02-26-kl-13-23-09.png

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-02-26 12:42

Jag är inte helt säker på att jag ligger i rätt ämneskategori, men jag tror det.
Dagens juridiska funderingar.

2011 köpte jag en iMac mid 2011 tillsammans med Harman/Kardon högtalare som fungerade perfekt de 7 år jag hade datorn. Datorn började utelämna vissa bokstäver som tydligen berodde på att moderkortet behövde bytas.
7 år gammal dator reparerar man inte så jag köpte ny iMac.

När nya datorn var på plats med kablarna från gamla datorn isatta tryckte jag på ON knappen som fick datorn att skrika rakt ut. Jag förstår självklart inte varför datorn börjar skrika som jag inte hunnit börjat använda, annat än att starta den.
Jag kollade kablarna och drog ur kabeln till högtalarna utan ändring.

Jag ringer Harman/Kardon som aldrig hört talas om problemet, men som ville hålla kontakt för att få reda på vad felet låg, ifall man hittade orsaken.

Jag ringer då Applesupportern som drar igång ett ärende med ärendenummer med datum och ett direktmejl till honom. (Ärendet startades 3 dagar efter att jag fick hem datorn)

Supportern var inte ett dugg intresserad varför datorn skrek, utan förberedde ett återköp. En indikation på att han visste om fabriksfelet på nya Macdatorer som jag inte fick reda på förrän jag läste flera artiklar på MacWorld nästan ett år senare där man klagar på att nya Macdatorer spränger sönder högtalare.

Efter mycket bök och undanflykter gjorde man ett återköp. Jag tänkte Måndagsexemplar kan vem som helst råka ut för så jag köpte en ny iMac som också skrek rakt ut, men som slutade skrika när jag drog ur sladden till högtalarna.
Jag ringde H/K tekniker och berättade om skriket på nya datorn som fick klart för sig vad som hänt.

Efter att jag använt högtalarna i 7 år utan strul eller skrikljud sprängdes dom sönder av fabriksfel i nya iMac:en (Som Applesupporten borde haft koll på) När jag fick nya datorn utan fabrikfel så skrek datorn, men bara när kabeln är isatt, ett bevis på att högtalarna sprängdes sönder i första daton med fabriksfelet.

Eftersom garantin går ut om en månad mejlade jag supportern igår och undrade om jag får någon form av ersättning på 2500:- för att Apple förstört mina högtalare. Jag fick ett spydigt svar tillbaks att ärendet är avslutat. Jag har inte avslutat något ärende och det finns daterat bevis på att ärendet drogs igång 3 dagar efter att jag fått hem datorn. Att dom gjorde ett återköp och tvingade mig att köpa ny dator i stället för att ge mig en ny gratis, är knappast någonting som Apple skall ha beröm för.

Jag fick nu reda på att nya Macdatorer som köptes första kvartalet 2018 har ett fabriksfel som spränger sönder högtalare. Varför fick jag inte dessa meddelanden från Apple utan från MacWorld när mitt ärende handlade om detta.
Skitstövlarna på Apple är ingenting annat än rufflare som lever på sina mygelfasoner.

Vad anser ni. Skall Apple kunna förstöra högtalare utan att kunden får skälig ersättning. Vi är nog också rätt överens om att mina högtalare hade fungerat perfekt om jag inte köpt nya datorer.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-16 15:36

Några smådetaljer kvar, sedan är bågen klar för bildspel.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-16 12:33
Ursprungligen av kenjon:

Att man inte enkelt kan byta RAM själv handlar väl inte om kvalitét? Det är väl snarare brist på "finesser"/features.
Apple har försökt krypa undan för mej en gång också; jag hade köpt ett en extern hårddisk som pajade inom garantitiden. De tyckte att jag skulle kontakta tredjepartstillverkare, vilket jag (enligt Konsumentköplagen inte ska) hävdade var fel. Så Apple tog reklamationen.
För övrigt är jag mycket nöjd med Apple och deras produkter, speciellt om man jämför med andra företag.

Det var ju lätt på min iMac från mid 2011 att byta Ram. Jättelätt. Apple vet att kånka på tung iMac till verkstan för att för dyra pengar få ram utbytt borde ingen föredra mot det som då fanns.

Det är helhetsintrycket som ger beröm. Bemötande, fungerande service, användarvänligt och bra kvalite.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-16 11:14

Tråden handlar om var och ens erfarenheter och inte vetenskapliga uträkningar. Det är bara synd att "Vissa" anser sig ha rätten att anklaga andra som berättar sanningen bara för att dom inte tycker att det stämmer överens med deras förutfattade värderingar.

Jag tycker inte det är kundvänligt att ta bort fack där man kan byta ramminne själv, med tanke på "Böket" att transportera tung iMac till verkstad.
Det kostar en hel del att göra nya pressverktyg/gjutformar utan fack, Det luktar som att kunden är till för Apple och inte tvärtom.

Jag måste bara få berätta om en pinsam händelse som jag var med om när Senior Advicern beslöt att göra ett återköp på min nyköpta iMac i början av 2018. Jag lovar att varenda bokstav är sant och exakt vad som hände.

Efter att datorn skrikit utan att kunna göra någonting annat än att stänga av den under två dygn, för man vill ju testa om den kanske hoppar igång innan man tar kontakt med Apple, vilket den inte gjorde.

Så jag ringer Supporten som kopplade mig till en Senior Advicer som bestämde att göra ett återköp på datorn, men som behövde prata med kollegor innan och bad att få återkomma. Jag visste om reglerna att återköp måste anmälas och vara registrerade innan tvåveckorsperioden hade passerat.

Han drog igång ett ärende med ärendenummer, namn på advicern och direktmejl till honom som han mejlade mig. Artig som jag är ville jag inte irritera honom så jag väntade i drygt en vecka då jag ringde och undrade om han inte snart återkommer i ärendet om återköpet.
Han berättade att den utsedda advicern som hade hand om ärendet var långtidssjukskriven och undrade om han kunde hjälpa till i stället. (Här fick jag mina första misstankar om medvetet mygel genom att förhala ärendet så tvåveckorsregeln inte gick att åberopa längre) Jag berättade vad ärendet handlade om, han säger, tyvärr har tvåveckorsregeln passerat för ett återköp så du får lämna in datorn till verkstad för reparation.
Han ljög mig rakt i ansiktet. Kräket. Det är Applesupportens skyldighet att ersätta utsedd advicer med annan så inte tidsfrister slutar att gälla, bland annat.

Jag slängde på luren och letade efter bekräftelsemejlet. Det bästa med mejl är att dom dateras när dom skickas och det gjordes 3 dagar efter att jag fått hem datorn i hemmet. Jag ringer tillbaks till supporten och ber att få prata med chefen. Jag berättar vad jag varit med om och att jag har bevis på när bekräftelsemejlet med ärendenummer och allt skickades från supporten. Den 3/1/2018. Han går in på deras server där alla mejl och ärendenummer ligger och får då bekräftat att ärendet startades den 3/1 som då godkände återköpet.
Det känns inget vidare seriöst och trovärdigt. Det var tack vare mig som kom på detta med att mejl är daterade som gjorde att Apple beslutade om ett återköp.

Man undrar ju hur många andra kunder som blivit utnyttjade och lurade, men det lyckades dom inte med mig.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 17:28
Ursprungligen av reboot81:

Har 27” 2010 och tidig 2018 (5K) och tycker nog att kvaliten är mycket hög på båda. Får braska att jag (ännu) inte öppnat den nyaste och studerat lödningar och komponenter närmare.
Tangentbordet är en annan femma, jag har väl samma åsikter som de flesta som har inställningen att de äldre modellerna var bättre. Men det var just iMac som efterfrågades har så jag ska inte glida för långt från frågeställningen.

iMac är 2 av de 40 datorer jag har stiftat bekantskap med genom åren, och jag har inte sett någon dator som ger ett helhetsintryck ens i närheten. Från emballage till betraktningsvinkel eller design, ljudnivå - jag är extremt nöjd.

På min iMac från mid 2011 kunde jag byta ramminne själv, det går inte på de nya. Mina äldre iMac:s kom i vita påkostade kartonger. Dom nya kom i konformade wellpappkartonger i wellpappsbrun färg. Billigt och bra.