Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
NisseH

NisseH

Avstängd
  • Namn NisseH
  • Plats Kungsholmen
  • Sysselsättning [email protected]
  • Registrerad 2018-09-23
  • Senast aktiv 2019-02-27
  • Antal inlägg 197

Foruminlägg

De senaste inläggen NisseH har skrivit i forumet.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 17:18
Ursprungligen av MultiMan:

Funktionen är ändrad, det minns jag att några kanaler jag följer på Youtube diskuterat.

Googlade fram detta: https://www.davideocompany.com/blog/youtube-u...

Med rätt parameter (om det inte är ändrat igen) så ska man tydligen kunna få enbart föreslagna videos från egen kanal.

Tack MultiMan.

Närmare lösningen än så här kommer vi nog inte. Jag läste igenom ändringen. Det lär dyka upp forumtrådar om detta hur man kommer runt problemet, men det tar nog ett tag.
Även Vimeo och andra man betalar för slipper inte heller detta. Man kan använda Wistia men där får man betala $ 99 i månaden för 10 videos, det borde innebära att folket skräms iväg från dessa sidor i stället för att dras dit.

Det var väl tur att jag drog igång en ny tråd för annars hade vi inte sett MultiMan perfekta svar på problemet. Tack än en gång MultiMan.

Senast redigerat 2019-01-16 09:49
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 15:32

Jag har haft eget videoalbum i YouTube ungefär lika länge som jag haft iMac när den första hette 10.4 Tigern, då jag också bara använde Safari som jag senare bytte mot Chrome eftersom Google äger både YouTube och Chrome tänkte jag är det bästa, men det har jag faktiskt inte märkt.

Ända fram till årsskiftet fanns bockrutan där man själv kunde välja om man ville: "Visa föreslagna videor när videon är slut"
Se skärmdump.

När den försvann, försvann också embeddedfunktionen och det är riktigt irriterande att mottagarna tvingas se alla klipp från andra i YouTube, det måste man kunna välja själv.

Då blir frågan. Är det någonting som Googles tagit bort för dom tjänar inga pengar på dom som jag som alltid "Embeddar" eller är det Mojave som spökar eller kanske nya iMac som köptes ungefär samtidigt som problemet startade.

Min egna gissning är att Google tagit bort funktionen som i stället erbjuder att testa gratis i tre månader nya Premium som tycks bli Googles betaltjänst för dom som vill använda YouTube i fortsättningen med start inom kort.

Har någon i forumet bra info om saken.

Tack.

Senast redigerat 2019-01-15 16:43
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-15 13:15

Vi vet att efter Steve Jobs död så blev det så gott som tyst om iMacdatorer, men flera rykten om att det kommer nya så småningom har vi levt med i flera år. Det får mig att undra om utvecklarna av iMacdatorer "Outsoursats" till billigare samarbetspartners med mindre krav på (kvalite'n) som gjort att de två iMac:s jag köpte i början av 2018 kändes som rena skräpet, trots att dom kostade 25000:- Den ena som bara skrek när jag slog på strömmen som Apple gjorde ett återköp på, utan närmare utredning. Jag tänkte Måndagsexemplar händer, så jag köpte en likadan iMac 21.5 med SSD disk och Retina som visade sig vara samma skräp fast den inte skrek rakt ut men Senior Advicern kom fram till att problemen var så pass allvarliga så han genomförde en Sys-Diagnos som skickades till Apple på Irland som kom tillbaks med instruktioner som löste problemen. Jag fick en bestämd känsla av att Apple visste om problemen med hela serien av iMacdatorer som såldes i första kvartalet 2018. Om jag jämför med min gamla iMac från mid 2011 som både luktade och kändes kvalitet rakt igenom med dessa skräpdatorer så känns det inte Apple om dom.

Har man under tiden man jobbar på nya iMac:s prackat på oss kunder gammal skåpmat med inkråm som kanske är flera år gamla som kunderna tror är nytt. Jag tar för givet att iMacs sålda första kvartalet 2018 är tillverkade under 2017 och inte tidigare. Jag har fortfarande en del problem med nya datorn som har olika "Hyss" för sig. Eftersom jag fortfarande har garantin kvar engagerar jag Apples som tycks gäspa åt problemen. Man tycker ju att nya datorer borde vara bättre än äldre, men det stämmer inte med mina jag haft.
Vad är era erfarenheter. Var kvalite'n på Appledatorer bättre förr än dagens.

Tack.

Senast redigerat 2019-01-15 20:55
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-13 16:17
Ursprungligen av iSweden:

Att ha kul är mycket viktigt.
Jag ville mest berätta om olika typer av CAD-program. Själv är jag mest intresserad av konstruktion, bra ytor och perfekta övergångar mellan ytorna, och då vinner nurbes- och solidmodellörer. Många missar att det finns olika typer. Jag har stött på flera som försökt göra konstruktionsmodeller i 3ds Max. Men visst friheten med polygoner är lockande.

Mycket lärorikt att bygga allt själv.

Hej igen iSweden.

Gör gjärna det. Ingenting behöver utesluta det andra. Det enda jag vet om CAD-program är att det ingår i ingenjörsutbildning och att verktygsmakarna som kräver exakta mått använder CAD. Men du kan även i Blender göra kugghjul med exakt stigning och passform på kuggarna.

Här en bild på animerade kuggar som går i varandra i vinkel.

Jag gillar att följa ett lagom stort projekt som Motorcykeln och tvingas tänka till för att få det att se ralistiskt ut men samtidigt ha lite roligt med lite "Cartoon"
Nu klurar jag på hur jag skall göra hjulupphängningen för bakhjulet
Hoppas du kommer med i forumets 3D klubb.

Här kommer nästa bild på bågen. På baksidan lade jag drivlinan (kardan som på BMW motorcyklar)

Tack.

Senast redigerat 2019-01-13 16:28
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-12 15:37
Ursprungligen av carlsson:

...där man kan bestämma bredden på etiketten, istället för att sätta i tape som är ett visst antal mm bred.

Har googlat lite, men inte hittat något.

Jag förstår att det ställer vissa krav på maskinen, och jag förstår att det kan bli en del spill.

Någon som har något förslag?

Goddag Carlsson.

Lite långt att cykla till Borås annars kunde du få använda min HP Laser Jet Pro MFP M 130nv , den kan lite av varje och du väljer storlek från en scrollista. Se skärmdumparna.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-12 15:06

Nu börjar finliret, att ordna proportionerna och placera detaljerna där dom borde vara.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-11 13:04
Ursprungligen av iSweden:

Kul.
Nja, det finns ekonomi även inom företag . Jag har mest jobbat med Rhino och renderat i KeyShot. Detta är en vanlig programuppsättning inom industridesign. Det finns naturligtvis dyrare program för CAD, men nyttan per krona avtar snabbt.
För konstruktion och design är CAD-program med nurbs eller "solider" helt dominerande.
Polygonmodelering är friare, men mest brukligt för animering, datorgrafik, spel, VFX och organsiskt skapande. Men detta har du kanske redan koll på.

Idag finns det fina verktyg som är gratis och till och med ibland med öppen källkod. Jag är lite sugen på att testa Blender, även fast jag inte är inne på polygonmodellering. För solider har SolidWorks länge varit stort, men idag kommer man långt med gratisversionen av Fusion 360.

Helt klart kan du mer om detta än jag, men det spelar faktiskt ingen roll. Som amatör gäller att ha roligt och få ut någonting av det man gör och Blender ger mig allt och och lite till, därför är det min bästa hobby.

Jag har varit noga med att inte använda redan gjorda alster som man kan hämta gratis eller köpa, utan jag gör dem själv.
I den mån jag kan hjälper jag dig igång med skärmdumpar med pilar som visar var verktygen ligger. Det finns flera hundra bra tutorials på YouTube att lära från.

Om du tänker göra exempelvis en motorcykel med stor häftig "Flodlampa" då är det ju dumt att göra en om du vet att du har en lampa i något annat projekt du tidigare gjort som du kan hämta från blendfilen genom att "Appenda" in den i nya projektet.

Efter att ha redigerat om lampstyrkorna befinner sig inte motorcykeln i skugga längre. Chrome är hopplös att arbeta med därför använder jag hellre Silver med 20 procent Roughness

För att få ljus i glödlampor använder jag materialet "Emission"

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-11 09:49
Ursprungligen av iSweden:

Off topic:
Vilket program modellerar du i?
Vad har du för renderare?

God morgon "iSweden"

Som den amatör jag är. Jag använder Blender 2.79. Jag ville testa Blender för den är gratis ifall att jag skulle ledsna på vägen, men det gjorde jag inte och att gå över till annat 3D program och börja om från scratch som dessutom kostar rätt mycket, är rätt krävande. Jag vet visserligen inte vad jag går miste om men eftersom Blender gör mer än jag väntat mig och att jag är nöjd så får den duga åt mig.
Efter ett tag har man lärt sig att bli bekväm och kör med samma sättning.

Resolution 1920X1080
Samples 500

Jag har både Blender Render och Blender Cycles att välja bland men använder bara Cycles. Tidigare använde jag Lux Renderaren men den var knepig för den visste man aldrig när den renderat färdigt. Det fick man gissa sig till.

För ett halvår sedan kom Blender ut med ett helt nytt Concept 2.8 som jag inte testat ännu. Den har en ny renderare "Eevee" som ser spännande ut. Man kan också köpa dyra Renderingsmotorer men så proffsig är inte jag.
Jag kan gissa att du" iSweden" är ett proffs som genom jobbet fått det bästa av 3D som går att få.

Tack.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 23:50
Ursprungligen av reboot81:

XnView fungerar nog oxå.
Synd och skam att inte IrfanView finns på macOS.

Tack för tipset, men jag nöjer mig med PhotoStage.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 23:47

Här kommer bild 4

Här ser ni två typiska fel man gör när man slarvar.
Lamporna måste jag öka styrkan på för nu ser framsidan av bågen ut att ligga i skugga. Dessutom måste styrkan på HDR bilden sänkas så "Glänset" bakifrån försvinner eller minskas, men sådant efterredigerar man bort innan projektet är klart för rendering.

Senast redigerat 2019-01-11 10:16
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 15:36
Ursprungligen av iSweden:

Jodå, det har varit kul och lärorikt.

Phoenix Slides, gyttrigt? För presentation så dubbelklickar du och går framåt med pilar eller scroll osv. Frågettecken visar snabbhjälp. Tangenterna 1-9 är startar och avbryter automatiskt bildspel med samma tidsintervall som tangenten i sekunder.

Jaja, men om du är nöjd med PhotoStage, så är jag nöjd

Tack, Jo jag kör nog på med "PhotoStage. Den känns som den är gjord för Macanvändare.

Bågen blir gul därför gjorde jag sadeln i gult skinn.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 12:31
Ursprungligen av iSweden:

Kul! Jag har själv jobbat en hel del med CAD och renderingar.

Phoenix Slides är gratis, men du kanske menade att betala för bra program inte är något problem.

Jag har nu testat dom flesta förslag som kommit in om bildspelsappar.

Phoenix Slides var alldeles för gyttrig att komma underfund med.

Keynote behöver man nog ett halvår på sig innan man greppat allt som behövs.

Vinnaren blev PhotoStage så den arbetar jag vidare med.

Tack.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-10 12:19

Här bild 2.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 15:11
Ursprungligen av iSweden:

Kul! Jag har själv jobbat en hel del med CAD och renderingar.

Phoenix Slides är gratis, men du kanske menade att betala för bra program inte är något problem.

Vad roligt du måste haft under tiden. OK jag kollade flera bildspelaappar och en av dem kostade 1000:- men det var tydligen någon av de andra.

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2019-01-09 14:59
Ursprungligen av iSweden:

Fördelen med Phoenix Slides är att om du redan har färdiga bilder INTE behöver skapa något bildspel. Bara att köra på direkt. Dvs. tvärt emot nästan alla andra presentationsprogram kräver, ex. Keynote. Detta är grundidén med programmet.

Jag är även lite nyfiken på din Concept-Bike

Jag blev väldigt intresserad av Phoenix Slides när jag besökte deras hemsida igår natt. Att den kostar 1000:- gör ingenting om den är lättarbetad. Får tänka på saken.

Det roligaste som finns är att animera fram saker ur ingenting. Att med bara fantasin och sunt förnuft kommer man rätt långt, men man kan med detta måla in sig i hörn man aldrig kommer ur så man får omredigera tills det blir pannkaka av alltihop.
Jag har därför lärt mig att som i det här fallet med Concept-Bike börja med motorn och bygga projektet runt den. Motorcykel är ett lagom stort projekt som tar runt 5-7 dagar. Det är smådetaljerna som gör slutresultatet "Stuts" men de tar å andra sidan tid och risk att man ledsnar och börjar fuska och det syns direkt.

Att animera är att ljuga och ha grotesk fantasi. Ni ser alla Cartoons på YouTube som är så proffsigt gjorda så man häpnar av beundran. Större project tar för lång tid att rendera ut så därför raderar man bort allt som inte ögat ser. Baksidan på bilar exempelvis.

Jag visste inte om jag skulle ställa min V2 motor tvärs eller längs med cykeln men sånt löser sig på vägen.

1.
Motorblocket är gjutet i aluminium
2.
Oljetråget är gjort i kevlar
3.
Packningarna är gjorda i koppar
4.
Bultarna är gjorda i rostfritt stål.

Jag använder för det mesta HDR-bilder som ger projekten bättre lyster och ser mer levande ut, men det bör man undvika om man har mycket gläns som chromade detaljer.

Kom gärna med kritik och ide'er om hur min Concept Bike bör se ut när den är färdig.

Här första bilden.