Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Firenox

Firenox

Medlem
  • Registrerad 2020-01-25
  • Senast aktiv 2020-01-26
  • Antal inlägg 2

Foruminlägg

De senaste inläggen Firenox har skrivit i forumet.

1
Ursprungligen av IngoX:

Om du befinner dig i USA, eller om du via VPN laddat ner amerikansk version 1.10.28 av uppdatering till gatewayen (den buggiga som bara släpptes i USA) så är det förväntat beteende nu när 1.10.29 släpptes från igår eftermiddag. Se tredje stycket i detta meddelande:
https://www.reddit.com/r/tradfri/comments/epk...

Men det var som sagt var bara OM, eftersom det hände dig just igår. För mig funkade 1.10.29-uppdateringen utan problem.

Oklart varför vissa får problem med att Trådfri/Homekit tappar minnet.

Ingen VPN mot USA, däremot används Homekit, även fast jag misstänker att det är helt en IKEA Orsakad bug, med gateway som ballat ur med ny firmware (ej sett nån Release note).
Hata slumpen, med tanke på reddittråden, nya firmwaren verkar i vissa fall helt enkelt wipa minnet på gateway.

Ursprungligen av Fikonhjul:

Lite mer bakgrund:

Använder sedan ett par år Hem/HomeKIt som samling för ett minst sagt brokigt system (Trådfri, Hue, Lifx, Fibaro, Koogeek). De senaste månaderna har det mesta funkat fint. Trådfri-gatewayen är det som oftast behöver startas om, när IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen. Någon gång i veckan ungefär, numera (ett tag var det dagligen).

Men så i går kväll hjälpte inte en omstart. Jag gjorde några till, med allt längre tid utan ström emellan. No go. Jag öppnade IKEA's egna Home Smart-app. Där hade jag, av "säkerhetsskäl", loggats ut och behövde scanna gatewaykoden för att anslutas igen. Men när jag kommer in är gatewayen helt tom på lampor, kontroller, rum och timers. Appen föreslår klämkäckt att jag ska lägga till mina första enheter. Det är som om den blivit fabriksåterställd (vilket jag garanterat inte gjort). Startade om gatewayen, Apple TV:n och nätverket några gånger till. Resultatlöst.

Gatewayens LED-symboler för ström och nätverk lyser med fast sken, medan den för enheter (eller vad det står för) blinkar. Problemet är alltså inte bara att IKEA-lamporna inte svarar i Hem-appen - de är som bortblåsta från Trådfri-gatewayen.

Jag har (hade?) rätt många IKEA-lampor och kontroller anslutna, så att behöva göra om den installationen, initiera varje lampa och kontroll, lägga till dem först i Trådfri-appen och sedan i Hem, med alla automatiseringar som påverkas – det har jag inte lust med.

Har insett att det inte finns något sätt att få tillbaka datan och bytt till en ny gateway. Om det här händer en gång till får IKEA ta tillbaka varenda Trådfri-grej.

Samma sak hände hos oss igår. Inget verkar hjälpa för att få tillbaka enheterna. Har du hittat en lösning?

Har över 40 enheter, att traska runt i huset för att länka in dem igen, ja det känns ju kul..... suck IKEA....

1