Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
davba367

davba367

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Sysselsättning OpenGL, datorgrafik
  • Registrerad 2005-10-25
  • Senast aktiv 2006-07-14
  • Antal inlägg 14

Foruminlägg

De senaste inläggen davba367 har skrivit i forumet.

1

Hej,

Jag undrar om någon vet om det är möjligt att skapa ett eget GUI-fönster med Interface Builder kopplat till en openGL-applikation som använder GLUT? Alltså, ett renderingsfönster (skapat med GLUT) och ett GUI-fönster, skapat i Interface Builder?

Vore extremt tacksam för svar!

//DB

1) Ger "gl_FragCoord.z" ett djupvärde mellan [0,1] eller måste man ta "gl_FragCoord.z*gl_FragCoord.w" för att få det?

2) Jag antar att djupmappen skapad i openGL-applikationen har djuvärden mellan [0,1] då jag specifiserat:
"glTexImage2D( GL_TEXTURE_2D, 0, GL_DEPTH_COMPONENT, depthMapSize, depthMapSize, 0, GL_DEPTH_COMPONENT, GL_UNSIGNED_BYTE, NULL);" ???

colorCont = 0.3; // default color value
currentZ= gl_FragCoord.z; // z-value of the object-pixel

// if object-pixel is right behind "the cone". texture_back and texture_front are two depthmaps
if ((currentZ >= texture_back.x ) && (currentZ >= texture_front.x )) {

//************HÄR BUGGAR DET UT!!!************************
while(currentZ>0.0) {
currentZ-=0.05;
colorCont+=0.01;
}
//********************************************************

lightColor = vec4(colorCont+0.1,0.0,colorCont+0.1,1); // color of the "cone light"

}

Jag kör 10.4.5 med en GeForce 6800 GT.

Tjena,

Försöker få till dynamiska loopar i GLSL. Med dynamiskt menar jag att antalet vändor i loopen beror på gl_FragCoord.z. Jag har ett GeForce 6800 GT- kort, så ShaderModel 3.0 är stött och därmed dynamiska loopar. Eller?

Har provat for, while och do- loopar, men inget funkar. Fattar inte...
Tacksam för svar!

//DB

Hej alla där ute,

Skrev detta inlägg även under "bildskärmar och grafikkort" men lägger in det här med...
Jag behöver ett nytt grafikkort till min PowerMac g5:a med följande krav:

- AGP-interface
- Shadermodel 3.0
- pris omkring 2000-3000 kr

Den enda som jag har hittat som uppfyller dessa krav är "GeForce 6800 GT DDL" och "GeForce 6800 Ultra DDL" (dock lite dyrare).

Finns ju en hel radda med bra grafikkort i Nvidias 7-serie, men de flesta av dem uppfyller inte ovanstående krav...för MAC...vad jag har sett?

Förslag???

hälsn. DB

Senast redigerat 2006-02-28 15:37

Hej alla där ute,

Jag behöver ett nytt grafikkort till min PowerMac g5:a med följande krav:

- AGP-interface
- Shadermodel 3.0
- pris omkring 2000-3000 kr

Den enda som jag har hittat som uppfyller dessa krav är "GeForce 6800 GT DDL" och "GeForce 6800 Ultra DDL" (dock lite dyrare).

Finns ju en hel radda med bra grafikkort i Nvidias 7-serie, men de flesta av dem uppfyller inte ovanstådende krav...för MAC...vad jag har sett?

Förslag???

hälsn. DB

Senast redigerat 2006-02-28 15:36

Hej Mattias (arre???), jodå, jag har den boken men har för mig att det är mycket renderman... lite om MOJO WORLD också har jag för mig...balla grejer...

Jodå, det är en real-tids-applikation som handlar om ljus och syftet handlar just om möjligheten att göra detta så hårdvarubaserat och plattformsoberoende som möjjligt. Därav valet av openGL/GLSL/GLUT/GLEW.
Hehe, sponsring...nej, det ska nog inte behövas...

Varför är du så intresserad av openGL och shaders? För övrigt så uppdaterade jag idag till Tiger och de shaders som jag hittills provat funkar utmärkt!

Hm, jag är inte bara ute efter att "lära" mig GLSL utan även använda det ganska friskt. Kommer att behövas i projektet som jag är involverad i. Plånboken ja...ja, tyvärr är det väl så...

Hm, intressant. Jag själv har pluggat civ.ing. Medieteknik på LITH och har nu satt igång mitt exjobb.
Antar att du känner Stefan Gustavsson då...

Är ett Nvidia-kort att rekommendera framför ett ATI eller någon annan tillverkare?

Vad innebär 3:e generationens shaders? Vilka grafikkort är att rekommendera för att få den "3:e generationen"? (för stationär mac) Jag kommer själv att programmera ganska avancerat ljus inom de närmaste månaderna.

Vid vilket universitet är du aktiv Ingemar?

hälsn.
/db

Tack igen,

Ska genast gå ner och köpa Tiger!
(kanske hör av mig med fler frågor senare)

hälsn.
//db

Okej, tack för svaret!

Jag laddar in alla mina extensions med GLEW och skriver ut tillgängliga extensions med glGetString(GL_EXTENSIONS). "GL_ARB_shading_language_100" finns då inte med! Gör jag då på rätt sätt att kolla om "GL_ARB_shading_language_100" finns?

Menar du att jag måste skaffa TIger för att få "GL_ARB_shading_language_100" eller måste jag även byta grafikkort? Just nu har jag NVIDIA GeForce FX 5200.

Hej, försöker komma igång med shader-programmering på en mac med Panther installerad. Har insett att det inte funkar.

- Funkar det med senaste Tiger? Och om det då funkar, till vilken grad?

- Räcker det med extensionsstöd för GL_ARB_fragment_shader och GL_ARB_vertex_shader?

- Vad är skillnaden mellan att skriva shaders på en mac och en pc?

Tacksam för svar!

//db

1