Hej
Nyligen har mitt "Back to my Mac" blivit instabilt och vid en titt i Systeminställningar fann jag ett felmeddelande under iCloud som säger "Ställ in routern för bättre prestanda" och "Tillbaka till min Mac kan vara långsamt eftersom NAT-PMP (NAT-portkoppling) eller UPnP (Universal Plug and Play) är avstängt på routern. Aktivera NAT-PMP eller UPnP. Läs dokumentationen....." (se bif. dump).
Det började med att det var en gul varningstringel som meddelade att det inte gick att få kontakt med i Cloud servern. En tid senare dök meddelandet från skärmdumpen upp och är nu permanent i bägge mina hemdatorer. Den lilla rutan överst i dumpen dyker upp när jag trycker på knappen "Mer..."
Jag har googlat och försökt hitta svar men finner endast guider till gamla versioner av Airportverktyget så jag körde fast fort. (jag har både den senaste prog.vers. samt v5.6 pga en gammal Airport Express som ej stöds av senaste Airport-verktyget)
Jag har Telia bredbandsrouter (Thomson Gateway TG789vn), bredband via ADSL, 30 Mbit/sek (enl. bredbandskollen har jag oftast ca 28-31 Mbit/sek!). Till Teliaroutern är min Time Capsule kopplad och därifrån hemnätverket som inkluderar 1 MacBookPro och 1 MacBook Air + några Airport Express mfl i-prylar. (Har även en TV som sitter i nätverket men den har väl inget med Back to my Mac att göra...)
Ang. meddelandet i iCloud så framgår det ju ej om det är i Telias bredbandsrouter eller i Time Capsule inställningarna ska ändras. Rotade runt lite i Telias gränssnittshanterare och fann en inställning där det stod att UPnP är aktiverat så jag gissar att det är i Time Capsule något ska ändras.
På jobbet har jag en iMac och då jag är på jobbet kommer jag ej åt burkarna hemma alls. Är jag hemma når jag alla datorerna, även om det oftast går i extrem snigelfart att nå jobbdatorn (= knappt möjligt att använda), men internt mellan datorerna i hemnätverket funkar det mycket bättre.
Vet någon hur man löser detta? Jag vore oerhört tacksam för vägledning
Tack på förhand!
//Tina J.