Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
David Lennartsson
  • Plats Nacka
  • Registrerad 2002-07-09
  • Senast aktiv 2015-02-03
  • Antal inlägg 566

Foruminlägg

De senaste inläggen David Lennartsson har skrivit i forumet.

Det har du rätt i förstås...

Det är en idiotiskt grundinställning som ställt till det för mig vid en liveinspelning en gång. Jag fick stoppa mellan låtarna och i applåderna i panik försöka hitta den här inställningen...

...och PM:en och redaktörskapet...tråkigt att inte kunna skriva nyheter längre...

Lite OT, men på förekommen anledning:

Citat:

sanningen är väl att den används på i princip all musik idag i alla genres.

Nja...i min värld så förekommer det inte. Jag skriver och spelar mest in konstmusik, samtida, och klassisk musik. De jag känner som spelar och sjunger jazz använder inte heller autotune. Jag har lite svårt att tänka mig att alla hiphopare, indieband, punkare, metalband, singer/songwriters, vissångare, folkmusiker mfl i princip alltid tar till Autotune.

Jag förstår inte varför man skulle använda Autotune om man inte:

1) antingen vill färga sången med effekten det ger eller:
2) måste rädda en sångare som inte hittar rätt riktigt.

Har man en bra/fantastisk sångare så tycker inte jag att man vinner något på Autotune. Det man förlorar är ju alla små färgningar man ger musiken beroende på hur man intonerar. Intonation handlar ju inte bara om att ligga helt i pitch utan också om hur man hanterar olika intervall. Det kan ju göra all skillnad i världen hur en sångare ex intonerar en liten ters i en sorglig låt osv.

En fara jag tycker mig märka med Autotunefebern är att många har blivit betydligt känsligare för "falsksång" vilket i sin tur kan hindra dem från en i annars stor musikupplevelse. De hör bara "falsksången". Många fantastiska klassiska låtar skulle nog inte passerat idag med sådana måttstockar.

Logic Express har ju "pitch enhancer", klarar den inte jobbet? Jag har bara provat den lite grann...

Personligen har jag svårt för Autotuners och det sound som det ofta/oftast ger. Det är förstås en genrefråga.

Nu har jag fått tillbaka en del inlägg, kanske alla? Det är ju inte så viktigt eg.

Men min avatar saknas fortfarande, ska jag lägga in den själv igen? Alla mina tidigare PM är fortfarande borta, lite tråkigare förstås och jag har ju varit med från starten på 99musik och kom med på 99mac en tid innan, inga av de trådar jag startat finns med och jag är inte tillbaka som redaktör än?

Allt detta är ju inte superviktigt, men ändå.

Länk till en diskussion:

http://www.99.se/inspelning/124602-portabel-inspelare-fran-tascam.html

Samma sak här.

Jag verkar ha fått profilen från 99pod istället för den från 99musik.

Det innebär att jag tappat alla mina inlägg från 99musik, min avatar och att jag inte längre är redaktör - vilket jag gärna är.

Går det att åtgärda vill jag gärna att min profil från 99musik gäller. Avataren kan jag lägga upp igen om det behövs.

Jag har inte provat PD själv, men vad jag förstår är det likt men skiljer rejält vad gäller en del objekt.

Jag vet eg inte om det finns någon fördel med att köpa Max/MSP. Hursom vet man ju att det kommer att uppdateras och supportas, något jag tycker känns skönt eftersom jag använder programmet i konsertsituationer och måste kunna lita på att allt fungerar.

Det måste ju finnas någon som vet mer om PD här förstås. Annars är väl tipset att ladda hem både PD och Maxdemon och jämföra.

Jag har mest gjort livepatchar, alltså för musik där det ska hända saker i datorn samtidigt.

Det har varit olika saker; från att använda Max/MSP som en mer flexibel effektenhet (delay, reverb, pitch, panorering i fyra högtalare mm) och uppspelning av ljudfiler till en musiker styrd av pedal eller ljud mm till saker som att spela in musikerna samtidigt som de spelar och låta Max/MSP arbeta (bearbeta på olika sätt) med det i bakgrunden mot musikerna, bygga syntar som påverkas av musikernas spel och andra idéer där musikerna styr ljudbearbetningen på olika sätt.

Några gånger har jag programmerat saker i Max/MSP för att hjälpa mig med mitt komponerande, ex en del processer som skulle varit omöjliga att genomföra för hand (tagit för lång tid) eller som handlat om styrd slump.

Hursomhelst är ju Max/MSP väldigt flexibelt. Det mesta går att göra (som har med ljud att göra, med tilläggsprogrammet Jitter kan man också jobba med video i realtid). Mitt ingångssätt har varit att precis som emp säger först göra så många tutorials man vill och orkar och sedan arbeta med konkreta idéer. Varje gång jag gör en ny patch brukar jag lära mig nya saker.

Demon av Max/MSP går ju att använda en månad, Runtimeversionen är ju helt gratis men då går det inte att programmera, bara testa patcher.

Det finns ju en stor mängd patcher att utgå ifrån förstås, vill man kan man ju titta på ex cycling74:s egna sida: http://www.cycling74.com/twiki/bin/view/Share eller ladda hem widgetar som håller koll och letar reda på maxobject: http://www.maxobjects.com/ och ex http://www.studiotoolz.net/studiotoolz-rss-widget

Hehe, emp finns här ovan detta inlägg, alldeles strax under ditt första i den här tråden och är en väldigt trevlig man med stor kunskap i Max/MSP-programmering.

Roligt i alla fall. Du kommer att ha mycket roligt om med Max/MSP.

Hör av dig igen om du behöver lärare, jag känner flera som skulle vara bra, emp härovan som en av de bästa kanske, och jag skulle själv kunna hjälpa dig.

Som emp säger så gör de medföljande tutorials och börja arbeta med en idé i programmet. Du kommer förmodligen att få hundra idéer du vill genomföra innan du är klar med tutorials.

Gå en kurs, det är det bästa annars. Det ger en mycket att se vad andra hittar på. Annars kan du ju ta privatlektioner också.

Max/MSP är ett fantastiskt bra verktyg där det mesta går att göra.

kallback: Jo Pd är utvecklat ur samma grund som Max/MSP och gratis.

Man kan nog göra det mesta med Pd tror jag.