>Ett marknadssegment är en viss typ av kunder. Hur f-n vet du om apple har tre segment för
>stationära datorer?
Det är bara att räkna efter, vi har:
1: Powermac för professionella användare (högt pris, dubbla processorer, hög minneskapacitet)
2: iMac för konsumenter (allt-i-ett-lösning, vettigt grafikkort men begränsad minneskapacitet)
3: Mac Mini (Vänd åt "switchers"?)
>Ett segment kanske är de som tvunget måste ha allt nytt, det absolut senaste nu
>fort fort fort. Medan ett andra segment är ett segment som kan tänka sig vänta längre.
>Ett tredje segment kanske vill ha någon form av modifikation på produkten för att vilja köpa
>den till nuvarande pris etc
Vad du skriver motsäger inte mig på något sätt. Vi har PM, iMac och Mini, tre produkter som inte är eller kan uppgraderas till att bli substitut till varandra.
>Ett marknadssegment är alltså en gruppering av kunder. Inget annat. Vad menar du med
>storleksskillnad mellan segment? Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Se text om pris/substitut.
>Hur skulle en konkurrent ta ut ett segment? Som sagt, du har inte riktigt förstått resonemanget >angående vad ett marknadssegment är.
Ett segment kan vara de som har behov av en towermodell men med blygsamma prestanda.
Ett segment kan vara de som bara har behov av ren beräkningskapacitet.
Ett segment kan vara de som har behov av lagringskapacitet
Ett segment kan..
Detta är segment som skulle kunna köpa betydligt mer prisvärda (eg. anpassade) datorer än den Powermac som säljs idag. Under fri konkurrens skulle de även kunna köpa dessa lösningar.
Ta storleken på segmenten med tanke på priset på varan.
Mac Mini: >6500:-
iMac: >14000:-
Powermac >20000:-
>Minskade marginaler=minskad vinst/såld enhet.
>Detta skulle således kräva en mer expansiv och investeringskrävande ekonomi från Apple sida.
>Önskar ett företag investera så minskar utdelningen (plowback ratio höjs) och således hoppas
>man på sikt att driva upp kursen, dvs minskad utdelning nu -> ökad kurs i framtiden +
>utdelning.
Du är säkert medveten om att dagens kurs speglar den framtida förväntade utvecklingen i all evighet. Investerare kan alltså förvänta sig att Apple kommer gå med en gigantisk förlust i 10 år utan att det påverkar dagens kurs under förutsättning att vinsten förväntas blir desto bättre senare. Nu är detta givetvis mer av ett teoretiskt än ett praktiskt resonemang men inte felaktigt för den skull.
>Det är inte alls omöjligt att veta hur marknaden resonerade, eftersom det nu är historiska data är
>det bara att analysera kursutvecklingen.
Är det så enkelt, det finns massor med exempel på aktie-/valutautvecklingar som i backspegeln varit helt ologiska, blandningar av spekulation och FUD.