Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
art vandelay

art vandelay

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2006-02-08
  • Senast aktiv 2008-01-22
  • Antal inlägg 127

Foruminlägg

De senaste inläggen art vandelay har skrivit i forumet.

jag börjar tröttna på att min hemdator aldrig levereras

Ursprungligen av Konrad:

Inte för att jag tänker spela poker hos Svenska Spel, men det är för mig solklart att Svenska Spel ska ha en klient för mac också. Vad jag har hört så är det en hel del annat som inte funkar för Macen hos dem.
Visserligen är vi Macare i minoritet, men staliga bolag, Sveriges mest lönsamma dito också, ska tammefan ha en klient som stöder Mac också.

och de bör ha linux också dÅ?

De måste som sagt dra en gräns någonstans, de valde att enbart gå på PC.

Ursprungligen av MauserMan:

jag har definitivt varit med och betalat för windowsklienten. den är framtagen med hjälp av skattemedel, och jag är skattebetalare, svårare en så är det inte.

Du förenklar det hela till den grad som passar dig. Du ville inte ha en politisk debatt men du har fått det.

Genom dna skattepengar ger du staten inkomster i form utav skatt. En del av inkomstskatten går säkerligen till att finansiera det statliga monopol på spel & dobbel som heter Svenska Spel ( ett annat är ATG).
Du har inte direkt betalat för det här kalaset. Det kan du inte få det till eftersom Svenska Spel inte enbart finansieras av din inkomstskatt.Staten har ju, som du säkert känner till ett otal olika inkomstkällor. Eller hur?

Det du nu skriker om att det är så oerhört fel tycker jag kan jämföras med att folk som inte har körkort och bil skulle kräva att inte ett öre av deras skatteutbetalningar gick till att finansiera vägverket och landets infrastruktur. Dvs inget du direkt använder, men vill du så går det. Samma sak här.

Du kan inte göra såna enkla generaliseringar duu du minsann har betalat för svenska spels pokerverksamhet eftersom du minsann betalar skatt. Det är befängt.

Du har inte direkt som person betalat för Windowsklienten. Sluta vinkla det så.
Staten finansierar Svenska Spel genom skattepengar.
Svenska Spel har tagit beslutet att för närvarande inte erbjuda mac-användare möjligheten att spela poker hos Svenska Spel med 100% mac-anpassade program.

Det är hyckleri att ha ett monopol samtidigt som man bedriver ett sådant lukrativt och beroendeframkallande spel som poker på Internet.

Citat:

http://99mac.se/forum/newreply.php?do=newreply&p=681217=Filip]håller fullständigt mel, vart man än vänder sig får man mer eller mindre seriösa påhopp om vad som är "rätt eller fel" att tycka och tänka, vad man skall stödja och vad som skall själpas (osäker på stavningen där).

nu till trådens kärna: tycker också det är riktigt dåligt av svenskaspel, som tur är funkar ju deras "vanliga" spelsajt...

//Filip

du missade totalt att jag försökte vara lite rolig där.
Jag glömde kanske en smiley?

det är för att de är medvetna om att macanvändare inte vill stödja ett monopol på spel&dobbel.

någon som beställt från Nicator och vet när de kommer?

Ursprungligen av Hakro807:

>ja, det finns exempel på en akties utveckling som varit ologiska. Det kallas
>Random walks och ingår i teorin om effektiva marknader.

Random walk handlar om små slumpmässiga steg, det kan inte appliceras på stora svängningar under lång tid som du gör.

>Eftersom avistakursen speglar förväntad avkastning och utdelning.

Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Kursen speglar framtida förväntad utdelning, det finns alltså inget ologiskt i att ett företag kan uppvisa ökad förlust och ändå se stigande börskurs.

>Ett annat operativsystem kan visst ses som substitut för OS X. Kärnprodukten i det >här fallet är ett operativsystem.

Varför tror du att jag lade till "om man absolut vill köra OS X". Samma resonemang kan givetvis appliceras på en 740 men skillnaden mellan OS X och närmast konkurrerande system får nog anses vara större än skillnaden mellan en 740 och närmast konkurrerande bilmodell.

>Apple är visst en pristagare, du kan inte på allvar mena att de sätter priser helt på
>eget bevåg.

Visst, och Microsoft är en pristagare eftersom de också tvingas anpassa sig till marknaden..

>Vad kostade en ipod när den kom allra första gången?

$399

>Vad kostar den idag?

$399

>Nämn ett företag i en marknad idag som inte ägnar sig åt skimming. Givetvis gör alla det. Det >handlar om att söka vinstmaximering

Fast skillnaden finns i hur det går till. I vanliga fall börjar det med att tillverkaren lanserar en highendmodell till extremt högt pris för att därefter, efterhand som tekniken mognar och utvecklingskostnaderna betalat sig, lansera billigare och billigare modeller.

När det gäller iPod är det exakt så som Apple har handlat, först kom vanliga iPod, därefter den lite billigare iPod mini, därefter den ännu billigare shyffle och sedan Nano som Mini-substitut.

De valde denna diversifiering för att fånga in samtliga konsumentgrupper.

Beter sig Apple på det här sättet när det gäller sina datorer?

Men nu är jag trött på den här diskussionen.

Random walks är just random walks, en serie av sådana kan skapa en svängning i kursen.
Se effektiva marknader. jag har inte heller applicerat random walks på stora svängningar, var gjorde jag det?

På tal om kursen så har du så fel. Aktörerna på marknaden är kortsiktiga. Ingen investerar i en aktie som just nu redovisar ett negativt kassaflöde med vetskapen om att de kommer gå positivt om 10 år. Då väljer aktörerna på marknaden att placera sina pengar någon annanstans, eftersom aktörerna då flyr den aktien kommer kursen att rasa. I takt med att kursen sjunker kommer kursen att motsvara den rate of return som förväntas på aktien.

Ursprungligen av Peth:

Verkar vara du som inte är riktigt inne i nationalekonomin. Skilj på monopol och monopolistisk konkurrens. Apple har inget monopol men de verkar inte heller på en marknad präglad av perfekt konkurrens då definitionen av perfekt konkurrens är;

1, Ett stort antal aktörer
2, En standardiserad produkt
3, Inga hinder att ta sig in på marknaden
4, Inget företag kan på egen hand påverka priset

Punkterna ovan är bland det första man får lära sig i microkursen, och tittar vi på marknaden för operativsystem är det inga av punkterna som gäller. Om nu datormarknaden inte präglas av perfekt konkurrens vad gäller då?

Åter till grundfrågan; varför kostar en inbunden bok 3-5 gånger så mycket som en pocket trots att tillverkningskostnaden bara är några tiotal procent högre?

Sedan när har jag sagt att en perfekt konkurrens råder? Eller är du det du som lägger orden i min mun?
det är ju snarare så att om du tittar lite djupare i textboken så hittar du att det finns olika grader av konkurrens. Världen är knappast svart eller vit med antingen perfekt konkurrens eller monopolistisk konkurrens.
Sedan är det ju även så att du som micro-expert då torde också vara medveten om att förutsättningarna för en perfekt konkurrens är ytterst teoretiska och att det inte kan appliceras på någon empiri just nu ty fria marknader knappt råder någonstans.

En inbunden bok har samma kärnprodukt som pocketboken. Nämligen texten.
Den utökade produkten vid den inbundna är sedan faktorer som upplevelsen av en mer "riktig" bok, Ofta bättre papper, bättre präm etc. Det är alltså en utökad produkt. Var vill du komma med det?

Ska vi börja prata kärn/utökad produkt nu också?

Ursprungligen av Hakro807:

>
=uppdatering=

1: Först och främst - Apple ägnar sig inte åt "skimming", kan du peka på något exempel där de ägnat sig åt denna "sälja dyrt när varan är ny och sänka priset efterhand"-strategi?

2: Den här tråden har blivit lite för OT nu, dags att sluta kanske? :-]

Vad kostade en ipod när den kom allra första gången?
Vad kostar den idag?

Nämn ett företag i en marknad idag som inte ägnar sig åt skimming. Givetvis gör alla det. Det handlar om att söka vinstmaximering

Ursprungligen av Hakro807:

>Monopol på en patenterad mjukvara?
>Det är som att säga att Volvo har monopol på att tillverka 740.
>Du kan inte bryta upp en marknad så.

Ett monopol blir ett monopol när det saknas substitut. En Toyota Corolla är ett fullgott substitut till en 740. Men det finns inget substitut till Apples sortiment om man absolut vill köra OS X.

>När det gäller datorer & operativsystem ligger Apple knappast i en monopolsituation.

Inte totalt, men inom sin nisch har de monopol. Det finns givetvis en mängd olika sätt att definiera ett monopol men jag brukar välja att sätta ett företag i monopolsituation när de inte längre är pristagare.

>Även om du nu bestämt hävdar det så kommer det monopolet att försvinna eftersom vi
>snart kan köra in os x på en pc och vice versa.

Att vi kan köra XP på en Appledator förändrar ingenting, Apple reduceras då bara till en hårdvarutillverkare bland många. Att man nu kan köra OS X på en vanlig dator är mer att betrakta som en hobby för några tiotusen entusiaster eftersom det aldrig kommer bli ett legalt alternativ.

Ett annat operativsystem kan visst ses som substitut för OS X. Kärnprodukten i det här fallet är ett operativsystem.
Då pratar vi ju istället preferenser, om varor är inferiora mot varandra etc.

Apple är vist en pristagare, du kan inte på allvar mena att de sätter priser helt på eget bevåg.
marknadens tysta hand styr och riktar prissättningen.
Jämför Apples prissättning med exempelvis Systembolagets och du ser att Apple är en pristagare.

Går det bra med dina nyvunna nationalekonomi A, micro-kunskaper?

Ursprungligen av Hakro807:

Du är säkert medveten om att dagens kurs speglar den framtida förväntade utvecklingen i all evighet. Investerare kan alltså förvänta sig att Apple kommer gå med en gigantisk förlust i 10 år utan att det påverkar dagens kurs under förutsättning att vinsten förväntas blir desto bättre senare. Nu är detta givetvis mer av ett teoretiskt än ett praktiskt resonemang men inte felaktigt för den skull.

>Det är inte alls omöjligt att veta hur marknaden resonerade, eftersom det nu är historiska data är
>det bara att analysera kursutvecklingen.

Är det så enkelt, det finns massor med exempel på aktie-/valutautvecklingar som i backspegeln varit helt ologiska, blandningar av spekulation och FUD.

ja, det finns exempel på en akties utveckling som varit ologiska. Det kallas Random walks och ingår i teorin om effektiva marknader. Men ingen marknad är fullständigt effektiv, således kan en kurs analyseras historiskt. och tro mig, en vinstvarning eller minskad utdelning är relativt lätt att analysera och hitta.

Citat:

Investerare kan alltså förvänta sig att Apple kommer gå med en gigantisk förlust i 10 år utan att det påverkar dagens kurs under förutsättning att vinsten förväntas blir desto bättre senare. Nu är detta givetvis mer av ett teoretiskt än ett praktiskt resonemang men inte felaktigt för den skull.

Kan du ge mig en källhänvisning för det påståendet. För att det påståendet raserar stora delar av finansiell teori.

Eftersom avistakursen speglar förväntad avkastning och utdelning.
Går man i förlust ges ingen utdelning. Då borde ju det diskonterade kassaflödet på aktien (dvs utdelning) sjunka.

Ursprungligen av Hakro807:

>Ett marknadssegment är en viss typ av kunder. Hur f-n vet du om apple har tre segment för
>stationära datorer?

Det är bara att räkna efter, vi har:
1: Powermac för professionella användare (högt pris, dubbla processorer, hög minneskapacitet)
2: iMac för konsumenter (allt-i-ett-lösning, vettigt grafikkort men begränsad minneskapacitet)
3: Mac Mini (Vänd åt "switchers"?)

>Ett segment kanske är de som tvunget måste ha allt nytt, det absolut senaste nu
>fort fort fort
. Medan ett andra segment är ett segment som kan tänka sig vänta längre.
>Ett tredje segment kanske vill ha någon form av modifikation på produkten för att vilja köpa
>den till nuvarande pris etc

Vad du skriver motsäger inte mig på något sätt. Vi har PM, iMac och Mini, tre produkter som inte är eller kan uppgraderas till att bli substitut till varandra.

>Ett marknadssegment är alltså en gruppering av kunder. Inget annat. Vad menar du med
>storleksskillnad mellan segment? Jag förstår faktiskt inte vad du menar.

Se text om pris/substitut.

>Hur skulle en konkurrent ta ut ett segment? Som sagt, du har inte riktigt förstått resonemanget >angående vad ett marknadssegment är.

Ett segment kan vara de som har behov av en towermodell men med blygsamma prestanda.
Ett segment kan vara de som bara har behov av ren beräkningskapacitet.
Ett segment kan vara de som har behov av lagringskapacitet
Ett segment kan..

Detta är segment som skulle kunna köpa betydligt mer prisvärda (eg. anpassade) datorer än den Powermac som säljs idag. Under fri konkurrens skulle de även kunna köpa dessa lösningar.

Ta storleken på segmenten med tanke på priset på varan.

Mac Mini: >6500:-
iMac: >14000:-
Powermac >20000:-

>Minskade marginaler=minskad vinst/såld enhet.
>Detta skulle således kräva en mer expansiv och investeringskrävande ekonomi från Apple sida.
>Önskar ett företag investera så minskar utdelningen (plowback ratio höjs) och således hoppas
>man på sikt att driva upp kursen, dvs minskad utdelning nu -> ökad kurs i framtiden +
>utdelning.

Du är säkert medveten om att dagens kurs speglar den framtida förväntade utvecklingen i all evighet. Investerare kan alltså förvänta sig att Apple kommer gå med en gigantisk förlust i 10 år utan att det påverkar dagens kurs under förutsättning att vinsten förväntas blir desto bättre senare. Nu är detta givetvis mer av ett teoretiskt än ett praktiskt resonemang men inte felaktigt för den skull.

>Det är inte alls omöjligt att veta hur marknaden resonerade, eftersom det nu är historiska data är
>det bara att analysera kursutvecklingen.

Är det så enkelt, det finns massor med exempel på aktie-/valutautvecklingar som i backspegeln varit helt ologiska, blandningar av spekulation och FUD.

Men herregud vad trågnsydd du ska vara.
Sista gången nu. INSE SKILLNADEN MELLAN PRODUKT OCH MARKNADSSEGMENT.
Det du räknade upp var tre olika produkter.
Pirsssättningen på dessa tre produkter utgår ifrån marknadssegmentering.
Segmenteringen kompletteras med utökade produkter, en Powerbook är en utökad produkt av en ibook exempelvis.
När man segmenterar innebär det att man vill maximera intjäningen på produkten, I segmenteringen ingår en stegvis prissäkning på en produkt efter att man skannat igenom ett segment. Det betyder alltså att när man anser sig ha tömt ut det mesta man kan ur segment ett modifieras priset eller varan så att man lockar nya kunder.Dessa kunder var av någon anledning inte intresserade av varan när den släpptes.
För att få dig att förstå, tänk på vad en DVD-spelare kostade när de kom och hur många ägde då en sådan?
Sedan tänker du på vad en dvd-spelare kostar idag och hur många som äger en sådan.
Då förstår öven du att marknaden för dvd-spelare blivit segmenterad och genomskannad.

Här kan du läsa mer om skimming
http://www.tutor2u.net/business/marketing/pricing_strategy_skimming.asp

Citat:

The practice of ‘price skimming’ involves charging a relatively high price for a short time where a new, innovative, or much-improved product is launched onto a market.
The objective with skimming is to “skim” off customers who are willing to pay more to have the product sooner; prices are lowered later when demand from the “early adopters” falls.

Hoppas vi är på det klara ni och kan sluta jämföra äpplen och päron.

Ursprungligen av Hakro807:

Är det inte ganska uppenbart, marknaden för Mac/OS X.

Monopol på en patenterad mjukvara?
Det är som att säga att Volvo har monopol på att tillverka 740.
Du kan inte bryta upp en marknad så.

När det gäller datorer & operativsystem ligger Apple knappast i en monopolsituation.
Även om du nu besätmt hävdar det så kommer det monopolet att försvinna eftersom vi snart kan köra in os x på en pc och vice versa