- art vandelay
- Medlem ●
- Stockholm
- 2006-03-21 13:01
>konkurrens har inget med indelning av marknaden att göra.
Konkurrens är en vital del i hur marknadsindelningen sker. Som monopolist har Apple goda möjligheter att lansera lobotomerade modeller och ändå komma undan med det. Under fri konkurrens skulle de aldrig kunna komma undan med en sådan sak.
Tro mig, att iMac/Mini-konceptet är så sällsynt beror inte på att det bara är Apple som är intelligenta nog att uppfinna såna produkter, det beror på att under en fri marknad skulle såna produkter snabbt slås ut av bättre lösningar. iMac liksom Mini överlever i skyddet av monopolet.
>Att dela en marknad i flera olika segment gör alla för att kunna målstyra sin marknadsföring och >maximera försäljningen av sina produkter.
Absolut, men skillnaden finns i storleken på de olika segmenten. Apple har 3 segment för stationära datorer. Skillnaden mellan dessa segment är gigantiska. De har heller ingen anledning att minska storleken på dessa. Skulle det vara fri konkurrens skulle det istället dyka upp en mängd mellansegment och ta marknadsandelar från Apple. De skulle för att inte tappa en stor del av sin omsättning bli tvungna att fylla ut dessa segment med sina egna produkter.
>Men byte av underleverantör behöver således inte betyda minskade marginaler.
>Hade det lett till minskade marginaler hade även vinstvarningar utfärdats för Apple i samband >med releasen av Intel. Så har inte varit fallet, det har ej heller speglats i aktiekursen vilket det >borde ha gjort om så var fallet.
Att ingen vinstvarning utfärdades kan mycket väl bero på att marknaden såg en möjlighet för Apple att expandera, vilket betyder samma utdelning/aktie även om vinstmarginalen på enskilda produkter minskar. Men riktigt hur marknaden resonerade är omöjligt att säga.
Du förstår inte riktigt begreppen verkar det som.
Ett marknadssegment är en viss typ av kunder. Hur f-n vet du om apple har tre segment för stationära datorer?
Ett segment kanske är de som tvunget måste ha allt nytt, det absolut senaste nu fort fort fort
Medan ett andra segment är ett segment som kan tänka sig vänta längre. Ett tredje segment kanske vill ha någon form av modifikation på produkten för att vilja köpa den till nuvarande pris etc
Ett marknadssegment är alltså en gruppering av kunder. Inget annat. Vad menar du med storleksskillnad mellan segment? Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Hur skulle en konkurrent ta ut ett segment? Som sagt, du har inte riktigt förstått resonemanget angående vad ett marknadssegment är.
Minskade marginaler=minskad vinst/såld enhet.
Detta skulle således kräva en mer expansiv och investeringskrävande ekonomi från Apple sida.
Önskar ett företag investera så minskar utdelningen (plowback ratio höjs) och således hoppas man på sikt att driva upp kursen, dvs minskad utdelning nu -> ökad kurs i framtiden + utdelning.
Det är inte alls omöjligt att veta hur marknaden resonerade, eftersom det nu är historiska data är det bara att analysera kursutvecklingen.