Ursäkta men här vill jag nog förtydliga vissa saker.
I och med intåget av digitalelektroniiken så kom många apparater att innehålla mikroprocessorer. Dessa har en tidbas (klocka) som arbetar med fyrkantvågor. Processorerna har blivit allt snabbare och "klockorna" arbetar nu med frekvenser som är i närheten av flygplanens system för navigering och kommunikation.
I och med att fyrkantvågor används så blir det väldigt mycket övertoner ovanför grundfrekvensen (3xf0, 5xf0, 7xf0...). Det blir en brusmatta omkring apparaten.
Då frekvensen ökar blir våglängden kortare. Plötsligt börjar ledningar och kopplingstrådar att fungera som ganska effektiva antenner och skicka ut elektromagnetisk energi på icke önskvärda frekvenser. Det behöver inte vara någon radiosändare för att göra det! Det räcker att processorn "snurrar" för att radiostrålning ska komma ut och att kapslingen är bristfälligt skärmad mot aktuell våglängd.
Förr (innan krav på EMC och CE-märkning) var det inte så noga med detta. Många apparater strålade hej vilt på olika frekvenser. Många apparater stördes också kraftigt av GSM-telefoner när de första kom på marknaden.
Jag brukade själv vara med och testa elektronik och såg t ex hur industriella vågar visade fel vikt i närheten av en mobil. Stora frekvensstyrningar exploderade pga högfrekventa transienter från magnetventiler osv.
På Hasselblads kamerafabrik hade vi en apparat som kunde kolla noggrannheten på digitalklockor genom att avläsa fältet utanför det metallkapslade armbandsuret! Då såg man genast hur många sekunder klockan drog sig per månad. Rätt kul att gå tillbaka till uraffären dagen efter klockköpet och klaga på att klockan drog sig för mycket! Så visst finns det ett (svagt) fält utanför Quartz klockorna!
Ganska off-topic men alla moderna elektroniska apparater har en potentiell risk att sända ut energi på icke önskade våglängder. Det är därför förbudet finns i flygplanen tills motsatsen är bevisad. Även om telefonen är i flight-mode så snurrar processorn och ger ett högfrekvent brus som (förhoppningsvis) är tillräckligt inneslutet för att undvika problem med störningar.
Sen är det naturligtvis så att om 300 passagerare ska trixa med sina telefoner i flight-mode så kommer flera att misslyckas att välja rätt i menyerna. Några är nyfikna och måste prova om det går att surfa osv.
Bäträffande jumbojeten så har jag hört det direkt av kaptenen som råkade ut för problemet så jag tror inte det är en skröna. Han har varit provflygare för Rolls Royce m.m.
Jag föredrar om passagerarna rättar sig efter reglerna. Det blir säkrare och enklare då. Sen är naturligtvis reglerna trubbiga annars hade vår värld blivit alldeles för komplicerad.