Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Zimmerman,
Du menar väl men du har kanske inte tillgång till all information om vilka incidenter som faktiskt har uppstått pga att elektronik har använts i flygplan på icke godkänt sätt.

En bekant till mig som är pensionerad flygkapten på B747 berättade att han hade lånat ett litet elektroniskt spel av en passagerare i första klass. Kaptenen flög långdistans på natten och hade inte mycket att göra. Plötslig fick han högsta vinsten på spelet och segermelodin spelade. Samtidiigt ballade autopiloten ur och lade planet i en brant sväng varvid alla passagerarna nog vaknade med ett ryck!

Jag gissar att du hade bedömt denna elektroniska leksak som ofarlig eller hur?

Ett annat fall rör en privatpilot som flög över Stockholm i dåligt väder på instrument. När han hade kommit upp en bit ballade flera av navigationsinstrumenten ur. Han blev ganska desperat efter ett tag. Men när han var på väg in för landning under flygledning kom instrumentet för instrumentinflygning (ILS) igång igen.

Han upptäckte sedan att han av misstag hade haft en tillslagen GSM-telefon i en bag. Efter start fick telefonen spatt på högre höjd då många basstationer kom inom räckhåll. Detta räckte för att slå ut instrumenten. När han sedan närmade sig marken låste telefonen på en basstation i lugn och ro.

Naturligtvis minskar dessa typer av störningar (EMI) efterhand som äldre utrustning byts ut till nyare som är provad och godkänd mot dessa digitala sändare på allt högre frekvenser.

Som befälhavare föredrar jag om alla tänkbara störningskällor är säkert avstängda och att inga håller på och fibblar med sina radiosändare. Det finns inte mycket att vinna men mycket att förlora eller hur?

Denna har jag hört förr - fast med vissa avvikelser. Det är en urban myth - råttan i pizzan kallar vi det i Sverige. Kommer nog i nya upplagan av boken.

Ursprungligen av Johan Forssblad:

En bekant till mig som är pensionerad flygkapten på B747 berättade att han hade lånat ett litet elektroniskt spel av en passagerare i första klass. Kaptenen flög långdistans på natten och hade inte mycket att göra. Plötslig fick han högsta vinsten på spelet och segermelodin spelade. Samtidiigt ballade autopiloten ur och lade planet i en brant sväng varvid alla passagerarna nog vaknade med ett ryck!

Har du fortfarande inte fattat vad flightmode är??? "Telefonen" är alltså avstängd med flightmode. GSM/G3 all radio allt. Jisses. Jag tror inte du förstår vad vi egentligen diskuterar här. Har du en Iphone?

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Han upptäckte sedan att han av misstag hade haft en tillslagen GSM-telefon i en bag. Efter start fick telefonen spatt på högre höjd då många basstationer kom inom räckhåll. Detta räckte för att slå ut instrumenten. När han sedan närmade sig marken låste telefonen på en basstation i lugn och ro.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-02 17:22
Ursprungligen av Johan Forssblad:

Zimmerman,
Du menar väl men du har kanske inte tillgång till all information om vilka incidenter som faktiskt har uppstått pga att elektronik har använts i flygplan på icke godkänt sätt.

En bekant till mig som är pensionerad flygkapten på B747 berättade att han hade lånat ett litet elektroniskt spel av en passagerare i första klass. Kaptenen flög långdistans på natten och hade inte mycket att göra. Plötslig fick han högsta vinsten på spelet och segermelodin spelade. Samtidiigt ballade autopiloten ur och lade planet i en brant sväng varvid alla passagerarna nog vaknade med ett ryck!

Jag gissar att du hade bedömt denna elektroniska leksak som ofarlig eller hur?

Ett annat fall rör en privatpilot som flög över Stockholm i dåligt väder på instrument. När han hade kommit upp en bit ballade flera av navigationsinstrumenten ur. Han blev ganska desperat efter ett tag. Men när han var på väg in för landning under flygledning kom instrumentet för instrumentinflygning (ILS) igång igen.

Han upptäckte sedan att han av misstag hade haft en tillslagen GSM-telefon i en bag. Efter start fick telefonen spatt på högre höjd då många basstationer kom inom räckhåll. Detta räckte för att slå ut instrumenten. När han sedan närmade sig marken låste telefonen på en basstation i lugn och ro.

Naturligtvis minskar dessa typer av störningar (EMI) efterhand som äldre utrustning byts ut till nyare som är provad och godkänd mot dessa digitala sändare på allt högre frekvenser.

Som befälhavare föredrar jag om alla tänkbara störningskällor är säkert avstängda och att inga håller på och fibblar med sina radiosändare. Det finns inte mycket att vinna men mycket att förlora eller hur?

Det är överdrivet, Mobile phones on aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia

  • Medlem
  • 2010-08-04 19:17
Ursprungligen av Johan Forssblad:

Zimmerman,
Du menar väl men du har kanske inte tillgång till all information om vilka incidenter som faktiskt har uppstått pga att elektronik har använts i flygplan på icke godkänt sätt.

En bekant till mig som är pensionerad flygkapten på B747 berättade att han hade lånat ett litet elektroniskt spel av en passagerare i första klass. Kaptenen flög långdistans på natten och hade inte mycket att göra. Plötslig fick han högsta vinsten på spelet och segermelodin spelade. Samtidiigt ballade autopiloten ur och lade planet i en brant sväng varvid alla passagerarna nog vaknade med ett ryck!

Jag gissar att du hade bedömt denna elektroniska leksak som ofarlig eller hur?

Ett annat fall rör en privatpilot som flög över Stockholm i dåligt väder på instrument. När han hade kommit upp en bit ballade flera av navigationsinstrumenten ur. Han blev ganska desperat efter ett tag. Men när han var på väg in för landning under flygledning kom instrumentet för instrumentinflygning (ILS) igång igen.

Han upptäckte sedan att han av misstag hade haft en tillslagen GSM-telefon i en bag. Efter start fick telefonen spatt på högre höjd då många basstationer kom inom räckhåll. Detta räckte för att slå ut instrumenten. När han sedan närmade sig marken låste telefonen på en basstation i lugn och ro.

Naturligtvis minskar dessa typer av störningar (EMI) efterhand som äldre utrustning byts ut till nyare som är provad och godkänd mot dessa digitala sändare på allt högre frekvenser.

Som befälhavare föredrar jag om alla tänkbara störningskällor är säkert avstängda och att inga håller på och fibblar med sina radiosändare. Det finns inte mycket att vinna men mycket att förlora eller hur?

Några kommentarer:

1. Bara för att två händelser inträffar samtidigt innebär detta inte att det finns en kausalitet. (Under 9/11 spolade jag i toaletten och direkt efter rasade WTC, orsakade jag WTCs ras med mitt spolande?? Knappast...) Dina två historier säger alltså varken det ena eller andra. Hade piloten i 747an däremot upprepat händelsen tio gånger och planet svängde alla gångerna - då hade man kunnat konstatera kausalitet.

2. Olika flygbolag har olika regler - beroende på hur lata de är, detta trots att plantyperna är samma. Ryanair t ex förbjuder allting vid start och landning, andra bolag tillåter flightmode och andra förbjuder allt under hela resan. Notera att SAS t ex för ett antal år sedan erbjöd internet via Wifi på vissa långfärdsplan (fram tills att Connexion-tjänsten stängdes pga dålig lönsamhet), vissa andra bolag har idag GSM/3G routers på planen som möjliggör för passagerare att ringa (dyra samtal) med sina egna telefoner ombord. Många andra bolag erbjuder nu internet via Wifi via andra tjänsteleverantörer än det gamla Connexion-systemet. Vissa bolag anser alltså att det inte finns någon som helst risk att ha påslagen digital elektronik på planen (i alla fall när det tjänar pengar på det).

3. På en normal flight i västvärlden så finns det kanske 250 passagerare. Av dessa så glömmer i snitt 3% att stänga av telefonen. Telefonen ligger i handbagaget i hyllan ovanför och man hör varken signaler eller tänker vidare på detta. I snitt alltså 7 st påslagna telefoner under hela flygningen. (Detta är en uppskattning från min sidan, siffran kan vara högre eller lägre...)

Detta måste alltså flygplanstillverkare, flygbolag och mobiloperatörer ta hänsyn när de driver och utvecklar sin verksamhet.

Flygplanstillverkarna MÅSTE alltså tillverka ett plan som inte störs av påslagna telefoner. (Skulle det vara en reell risk så vore det ganska enkelt att installera en detektor med startspärr för påslagna telefoner som hindrar planen från att starta ifall det finns en påslagen mobil ombord. Sådana system finns givetvis inte eftersom en påslagen telefon inte är farlig.)

Flygbolagen MÅSTE räkna med att det finns påslagna telefoner ombord (och alla plan är givetvis byggda och anpassade för detta faktum).

Mobiloperatörerna MÅSTE också bygga sina system så att de inte får spatt ifall det passerar en påslagen mobil på ett flyg ovanför. (Självklart funkar mobilnäten ändå, snacket om att man kan "slå ut hela mobilnätet" med en påslagen telefon på ett plan är bara nys. Möjligen var det kanske en risk på NMT450-tiden men då fanns inga portabla telefoner heller...)

4. Varför finns då dessa regler och förbud? Jo, helt enkelt lathet, det är enklare att säga nej än att säga ja. Mindre diskussioner med passagerare och facket välkomnar att det tar mindre tid. Från början fanns förbudet enbart för att passagerare skulle använda flygplanens (svindyra) onboardtelefoner. Nu är detta inte aktuellt längre och då går snacket så här på flygbolagen: "Ja, nu ska vi kanske tillåta påslagna telefoner ombord?" "Nja, kan du garantera att planen inte störtar då?" "Nä, då är det väl bäst att fortsätta med mobilförbud." Ren slöhet och oförmåga att ta ansvar alltså.

Ytterligare ett skäl till förbud är givetvis att flygbolagen nu i större utsträckning vill att folk använder de dyra, nya inflight entertainmentsystem som numer finns i alla moderna plan. Denna investering har ju varit meningslös för flygbolagen om folk sitter och underhåller sig med egna iPhones och iPads istället.

5.Vi kan lugnt räkna med att det inte finns någon risk med påslagna telefoner. HADE det funnits minsta risk så hade givetvis myndigheterna (t ex FAA i USA) direkt infört kroppsvisitering med kontroll av påslagna telefoner (eller elektronisk mobiltelefonstartspärr enligt tidigare punkt 3 ovan). En sådan kontroll hade varit en bagatell jämfört med allt annat som finns nu: nakenscanning, skokontroller, bagageröntgen, sprängämnesdetektion, etc etc.

6. För övrigt håller jag helt med Zimmerman.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-04 22:04
Ursprungligen av wolf:

Några kommentarer:

1. Bara för att två händelser inträffar samtidigt innebär detta inte att det finns en kausalitet. (Under 9/11 spolade jag i toaletten och direkt efter rasade WTC, orsakade jag WTCs ras med mitt spolande?? Knappast...) Dina två historier säger alltså varken det ena eller andra. Hade piloten i 747an däremot upprepat händelsen tio gånger och planet svängde alla gångerna - då hade man kunnat konstatera kausalitet.

2. Olika flygbolag har olika regler - beroende på hur lata de är, detta trots att plantyperna är samma. Ryanair t ex förbjuder allting vid start och landning, andra bolag tillåter flightmode och andra förbjuder allt under hela resan. Notera att SAS t ex för ett antal år sedan erbjöd internet via Wifi på vissa långfärdsplan (fram tills att Connexion-tjänsten stängdes pga dålig lönsamhet), vissa andra bolag har idag GSM/3G routers på planen som möjliggör för passagerare att ringa (dyra samtal) med sina egna telefoner ombord. Många andra bolag erbjuder nu internet via Wifi via andra tjänsteleverantörer än det gamla Connexion-systemet. Vissa bolag anser alltså att det inte finns någon som helst risk att ha påslagen digital elektronik på planen (i alla fall när det tjänar pengar på det).

3. På en normal flight i västvärlden så finns det kanske 250 passagerare. Av dessa så glömmer i snitt 3% att stänga av telefonen. Telefonen ligger i handbagaget i hyllan ovanför och man hör varken signaler eller tänker vidare på detta. I snitt alltså 7 st påslagna telefoner under hela flygningen. (Detta är en uppskattning från min sidan, siffran kan vara högre eller lägre...)

Detta måste alltså flygplanstillverkare, flygbolag och mobiloperatörer ta hänsyn när de driver och utvecklar sin verksamhet.

Flygplanstillverkarna MÅSTE alltså tillverka ett plan som inte störs av påslagna telefoner. (Skulle det vara en reell risk så vore det ganska enkelt att installera en detektor med startspärr för påslagna telefoner som hindrar planen från att starta ifall det finns en påslagen mobil ombord. Sådana system finns givetvis inte eftersom en påslagen telefon inte är farlig.)

Flygbolagen MÅSTE räkna med att det finns påslagna telefoner ombord (och alla plan är givetvis byggda och anpassade för detta faktum).

Mobiloperatörerna MÅSTE också bygga sina system så att de inte får spatt ifall det passerar en påslagen mobil på ett flyg ovanför. (Självklart funkar mobilnäten ändå, snacket om att man kan "slå ut hela mobilnätet" med en påslagen telefon på ett plan är bara nys. Möjligen var det kanske en risk på NMT450-tiden men då fanns inga portabla telefoner heller...)

4. Varför finns då dessa regler och förbud? Jo, helt enkelt lathet, det är enklare att säga nej än att säga ja. Mindre diskussioner med passagerare och facket välkomnar att det tar mindre tid. Från början fanns förbudet enbart för att passagerare skulle använda flygplanens (svindyra) onboardtelefoner. Nu är detta inte aktuellt längre och då går snacket så här på flygbolagen: "Ja, nu ska vi kanske tillåta påslagna telefoner ombord?" "Nja, kan du garantera att planen inte störtar då?" "Nä, då är det väl bäst att fortsätta med mobilförbud." Ren slöhet och oförmåga att ta ansvar alltså.

Ytterligare ett skäl till förbud är givetvis att flygbolagen nu i större utsträckning vill att folk använder de dyra, nya inflight entertainmentsystem som numer finns i alla moderna plan. Denna investering har ju varit meningslös för flygbolagen om folk sitter och underhåller sig med egna iPhones och iPads istället.

5.Vi kan lugnt räkna med att det inte finns någon risk med påslagna telefoner. HADE det funnits minsta risk så hade givetvis myndigheterna (t ex FAA i USA) direkt infört kroppsvisitering med kontroll av påslagna telefoner (eller elektronisk mobiltelefonstartspärr enligt tidigare punkt 3 ovan). En sådan kontroll hade varit en bagatell jämfört med allt annat som finns nu: nakenscanning, skokontroller, bagageröntgen, sprängämnesdetektion, etc etc.

6. För övrigt håller jag helt med Zimmerman.

Varför skulle man tro på dina teorier när du inte ens har fakta kring dom. Du bara gissar och tror att så måste det va.

Ursprungligen av ipodfan:

Varför skulle man tro på dina teorier när du inte ens har fakta kring dom. Du bara gissar och tror att så måste det va.

Inte allt är gissningar men de som är det tycker jag låter ganska rimliga och vettiga.

Flightmode = Inga radiodelar är igång, därav namnet Flightmode som diskuteras.

Mycket elektronik bl.a. en hel del mobiltelefoner har inte funktionen Flightmode = får alltså inte användas överhuvudtaget på flyg.

Om personalen ber dig stänga av all elektronik gör du det PUNKT SLUT!
Även om du är högre utbildad på området elektronik och vet att det du gör är säkert.

Det kan finnas en omgivning som märker att du inte stänger av helt och blir oroliga.
Eller t.o.m tar efter ditt beteende med det felet att detror de gör samma sak men i själva verket inte slår av radiodelen alls.
Det handlar om ett större ansvar än att handla efter den egna kunskapen.

Jag flög med Ryanair för några år sedan och då informerades vi om att i enlighet med irländska bestämmelser fick överhuvudtaget ingen elektronik vara påslagen under flygningen. Av någon anledning fokuserades specifikt på bärbara CD-spelare. Nu var ju detta några år sedan. För övrigt har ju Boeing för några år sedan gått ut och sagt att deras plan är mobilsäkra, så det är upp till myndigheterna om det ska vara tillåtet. Läste för ett tag sedan om att man börjat testflyga plan med mobilnät ombord för de som inte kan hålla sig från att ringa tills planet landar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 15:13
Ursprungligen av pmarriott:

Läste för ett tag sedan om att man börjat testflyga plan med mobilnät ombord för de som inte kan hålla sig från att ringa tills planet landar.

Jag vet att vissa amerikanska flyglinjer har wifi ombord, men det kan säkert finnas på andra ställen också. De visade en facetime-konversation med någon på 10000 meters höjd härom sistens i något klipp ute på nätet någonstans.

Jag kan erkänna att jag inte ens flyger - det är oansvarigt mot medmänniskor och framför allt att rövknulla framtida generationer. Det är dekadent att flyga. Man våldtar atmosfären för att man är en dekandent liten gris. En lat gris.

Men...detta har inte med flightmode-diskussionen att göra. Jg vill bara leva ett liv efter förnuftet och eget tänkande - jag vill inte vara en robot. That's all. Dessutom finner jag stort nöje i att krossa myter och fördomar. T.ex. att håret (död materia) kan ta upp vitaminer i schampo. Det är samma med flightmode; När radiodelen är avstängd så är mobiltelefonen per definition avstängd. Det är därför man besvärat sig med att utveckla detta mode. Att inte flygbolagen hänger med i utvecklingen är ju förståeligt och jag förstår varför dom lathundarna kör med generell regel. Men att tänkande, fria och upplysta människor inte följer ovetenskapliga regler och lagar kan väl inte vara någon nyhet. Hur många kör fortare än 80 på en fin otrafikerad landsortsväg? Jag säger inte att det är "rätt", jag säger att det är viktigare med människor som tänker själva och tar beslut grundade på kunskap och moral - inte bara följa order (vi vet vad som händer i samhällen där detta följande av order och regler in absurdum leder). Alla gick mot röd bubbe då och då när det var olagligt också. Et. Etc. Etc.
Så länge man inte utsätter andra för fara eller skada så ska man följa sin egen hjärna. Och då är flightmode okej. Man ska dock inte skylta med det, ty - som nämnts i tråden - andra idioter och oupplysta kan få panik. :-D.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 16:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag kan erkänna att jag inte ens flyger - det är oansvarigt mot medmänniskor och framför allt att rövknulla framtida generationer. Det är dekadent att flyga. Man våldtar atmosfären för att man är en dekandent liten gris. En lat gris.

Men...detta har inte med flightmode-diskussionen att göra. Jg vill bara leva ett liv efter förnuftet och eget tänkande - jag vill inte vara en robot. That's all. Dessutom finner jag stort nöje i att krossa myter och fördomar. T.ex. att håret (död materia) kan ta upp vitaminer i schampo. Det är samma med flightmode; När radiodelen är avstängd så är mobiltelefonen per definition avstängd. Det är därför man besvärat sig med att utveckla detta mode. Att inte flygbolagen hänger med i utvecklingen är ju förståeligt och jag förstår varför dom lathundarna kör med generell regel. Men att tänkande, fria och upplysta människor inte följer ovetenskapliga regler och lagar kan väl inte vara någon nyhet. Hur många kör fortare än 80 på en fin otrafikerad landsortsväg? Jag säger inte att det är "rätt", jag säger att det är viktigare med människor som tänker själva och tar beslut grundade på kunskap och moral - inte bara följa order (vi vet vad som händer i samhällen där detta följande av order och regler in absurdum leder). Alla gick mot röd bubbe då och då när det var olagligt också. Et. Etc. Etc.
Så länge man inte utsätter andra för fara eller skada så ska man följa sin egen hjärna. Och då är flightmode okej. Man ska dock inte skylta med det, ty - som nämnts i tråden - andra idioter och oupplysta kan få panik. :-D.

Ditt argument bygger ju på att det enda som kan påverka utrustningen på planet är radiodelarna i en mobiltelefon, men det håller ju inte om de ber att folk låter bli att använda saker som inte innehåller sådana radiodelar, så som CD-spelare och laptops.

Ditt resonemang verkar vara att existensen av ett airplane mode på telefonen gör det fullständigt omöjligt att telefonen i airplane mode kan påverka flygplanet, men eftersom flygbolagen har olika regler för start/landning och själva flygresan håller inte det heller. Airplane mode kan mycket väl vara designat för själva flygresan och inte alls garanterat som ofarligt under start och landning.

Visst, du vill inte skada andra, men du tvingar alla andra passagerare att anpassa sig till din vad det verkar väldigt inkompletta riskbedömning, genom att undvika att ha din pryl pausad och i viloläge i sammanlagt 5-10 minuter av resan.

Även om du skulle ha helt rätt i att prylen är helt ofarlig, vilket är fullt möjligt, men uppenbarligen inte bevisat, kan det inte vara en schysst grej mot sin omgivning som kanske mår dåligt av att flyga generellt att demonstrativt hänga av sig lurarna? Chansen är ju ganska god att även om du inte skyltar med att du lyssnar, så hörs det åtminstone av dina sätesgrannar.

Ditt resonemang är ungefär lika hållbart som den som tar bilen hem efter att ha festat loss en kväll, eftersom det inte påverkar någon annan, även om sannolikheterna inblandade är olika stora.

Om du nu jobbar med avvikelser inom flyget, eller designat tekniken i de flygplan som du flyger med har jag missbedömt din kompetens inom området, och i sådana fall tänker jag omedelbart dra tillbaka de delar av mina påståenden som har med din domänkunskap att göra. Annars tycker jag bara att ditt beteende är såväl ologiskt som otrevligt, oberoende av sakförhållandena.

Radiofrekvent energi kan överraska

Ursäkta men här vill jag nog förtydliga vissa saker.

I och med intåget av digitalelektroniiken så kom många apparater att innehålla mikroprocessorer. Dessa har en tidbas (klocka) som arbetar med fyrkantvågor. Processorerna har blivit allt snabbare och "klockorna" arbetar nu med frekvenser som är i närheten av flygplanens system för navigering och kommunikation.

I och med att fyrkantvågor används så blir det väldigt mycket övertoner ovanför grundfrekvensen (3xf0, 5xf0, 7xf0...). Det blir en brusmatta omkring apparaten.

Då frekvensen ökar blir våglängden kortare. Plötsligt börjar ledningar och kopplingstrådar att fungera som ganska effektiva antenner och skicka ut elektromagnetisk energi på icke önskvärda frekvenser. Det behöver inte vara någon radiosändare för att göra det! Det räcker att processorn "snurrar" för att radiostrålning ska komma ut och att kapslingen är bristfälligt skärmad mot aktuell våglängd.

Förr (innan krav på EMC och CE-märkning) var det inte så noga med detta. Många apparater strålade hej vilt på olika frekvenser. Många apparater stördes också kraftigt av GSM-telefoner när de första kom på marknaden.

Jag brukade själv vara med och testa elektronik och såg t ex hur industriella vågar visade fel vikt i närheten av en mobil. Stora frekvensstyrningar exploderade pga högfrekventa transienter från magnetventiler osv.

På Hasselblads kamerafabrik hade vi en apparat som kunde kolla noggrannheten på digitalklockor genom att avläsa fältet utanför det metallkapslade armbandsuret! Då såg man genast hur många sekunder klockan drog sig per månad. Rätt kul att gå tillbaka till uraffären dagen efter klockköpet och klaga på att klockan drog sig för mycket! Så visst finns det ett (svagt) fält utanför Quartz klockorna!

Ganska off-topic men alla moderna elektroniska apparater har en potentiell risk att sända ut energi på icke önskade våglängder. Det är därför förbudet finns i flygplanen tills motsatsen är bevisad. Även om telefonen är i flight-mode så snurrar processorn och ger ett högfrekvent brus som (förhoppningsvis) är tillräckligt inneslutet för att undvika problem med störningar.

Sen är det naturligtvis så att om 300 passagerare ska trixa med sina telefoner i flight-mode så kommer flera att misslyckas att välja rätt i menyerna. Några är nyfikna och måste prova om det går att surfa osv.

Bäträffande jumbojeten så har jag hört det direkt av kaptenen som råkade ut för problemet så jag tror inte det är en skröna. Han har varit provflygare för Rolls Royce m.m.

Jag föredrar om passagerarna rättar sig efter reglerna. Det blir säkrare och enklare då. Sen är naturligtvis reglerna trubbiga annars hade vår värld blivit alldeles för komplicerad.

Jag har inget problem med auktoriteter och kan därför stänga av vid de tillfärllen de kräver det.
Får man ha på grejorna i Flight mode under flygningen är det ju OK.

Å andra sidan, sitta 11 timmar över atlanten med en iPhone4 utan nätkoppling; vad gör man?
Spelar? Lyssnar på musik?
Jag ser en iPhone utan nätkoppling som ngt ytterst tråkigt och begränsat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 16:46

När du flyger så finns det vissa riskmoment.
Det är störst chans att ett fel inträffar vid start eller landning och just därför vill flygbolag att du skall vara lättillgänglig och höra vad som händer just då. Och inte sitta och lyssna på musik eller se en film och inte höra omgivningen.

Det är samma sak med persiennen. Den skall vara uppe så att folk kan vara uppmärksamma om vad som händer.

Produkten (cd-spelare, mp3, dator ect.) ÄR inte skadliga för planets utrustning men man vill ha passagerarnas uppmärksamhet.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-03 22:11
Ursprungligen av atomlab:

När du flyger så finns det vissa riskmoment.
Det är störst chans att ett fel inträffar vid start eller landning och just därför vill flygbolag att du skall vara lättillgänglig och höra vad som händer just då. Och inte sitta och lyssna på musik eller se en film och inte höra omgivningen.

Det är samma sak med persiennen. Den skall vara uppe så att folk kan vara uppmärksamma om vad som händer.

Produkten (cd-spelare, mp3, dator ect.) ÄR inte skadliga för planets utrustning men man vill ha passagerarnas uppmärksamhet.

Väldigt viktig poäng i diskutionene... det är inte ok att lyssna på musik då man riskerar att missa viktig info från personalen.

Under flighten är det däremot helt ok att använda sin elektroniska utrustning, om det fanns minsta risk att godtycklig mp3-spelare eller spel hade negativa effekter på flyget så skulle de med all säkerhet aldrig varit tillåtna över huvudtaget.

Jag kör på din linje Zimmerman!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-03 22:19
Ursprungligen av andas:

Väldigt viktig poäng i diskutionene... det är inte ok att lyssna på musik då man riskerar att missa viktig info från personalen.

Jag kör på din linje Zimmerman!

Fast Zimmermans linje var ju att lyssna på musik under start och landning var helt okej, så länge telefonen är i flight mode? När jag läser ditt inlägg verkar det som att du tycker annorlunda, men jag kanske missförstår dig?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-08-03 22:38
Ursprungligen av delaque:

Fast Zimmermans linje var ju att lyssna på musik under start och landning var helt okej, så länge telefonen är i flight mode? När jag läser ditt inlägg verkar det som att du tycker annorlunda, men jag kanske missförstår dig?

Det är sant... jag har telefonen i flight mode, men avstår från att att lyssna på musik under start landning.

Så jag är inte helt i linje med Zimmermann, då det finns en poäng i regeln om att inte lyssna på musik och jag inte ser någon vinst i att reta upp de som ska serva mig under resten av flighten... man vet aldrig vad man blir serverad då

Johan Forssblad:
Tack för att någon som har lite mer koll än "jag gör fan som jag tror är bäst" kommer in och klargör hur elektronik fungerar.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-03 17:37
Ursprungligen av theplague:

Johan Forssblad:
Tack för att någon som har lite mer koll än "jag gör fan som jag tror är bäst" kommer in och klargör hur elektronik fungerar.

Du menar du tror på hans skrönor, utan källor, rakt av ?

Inom några år så kommer dom att sluta be passagerare att stänga av sin elektronik. Vad ska ni säga då?

Tack för de vänliga orden.
Jag kommer dock inte att lämna ut vänner och bekantas namn här men det är förstahandsinformation från respektive pilot som jag har talat med. Du får fritt tro på vad du vill. Som civilingenjör och radioamatör är jag ganska intresserad av de här frågorna.

Har du aldrig själv hört oljud i en stereo, ljudanläggning eller liknande när en mobil etablerar kontakt med en basstation?
Fenomenet beror på att mobilens sändare har förvanskat (stört) signalerna i den närbelägna anläggningen. Om nu ljudet kan ändras - tror du inte mätvärdet i ett dåligt skärmat/gammalt instrument också kan ändras?

Högfrekvens uppträder ganska suspekt. Jag var med i Lund när vi provade ett skärmrum som skulle förhindra radiovågor att ta sig in medan känsliga radiokretsar provades. Vi provade att ta in en radio och det gick utmärkt att lyssna på den inne i skärmrummet, dock med lite brusig signal.

Det visade sig att strömmen (240 V) till belysningen där inne filtrerades i ett filter som var helt metallkapslat. Det var dock inte punktsvetsat tillräckligt tätt! Efter byte till tätare svetsat filter fungerade skärmrummet som avsett. Leverantören påstod att ingen hade klagat på skärmrummen före detta ...

Liknande kan det bli med mobiler om den öppnas av klåfingriga eller slarvig servicepersonal. Skärmningen kan sättas ur spel genom att metallbitar får dålig kontakt eller tas bort då folk tror att de inte fyller någon funktion. Mobilen tycks ju fungera ändå ...

Problemet kan bli liknande på flygsidan när instrument servas, korroderar, vibrerar osv. Mycket flygmateriel är faktiskt ganska ålderstigen.

Nej, nu får det vara slut på lektionen för idag! Ämnet är nästan outtömligt och det finns massor med exempel på oväntade störningar i olika sammanhang. Själv är jag noga med att stänga av min mobil innan jag flyger. Jag tycker även det skulle vara ganska onödigt att sitta inne i en metallburk tillsammans med hundratals mobiler i mikrovågsområdet som förgäves försöker etablera kontakt.
Over and out!

Herregud! Detta är ju sanslöst...eller så retas du bara. har du verkligen inte fattat att mobiltelefonen är AVSTÄNGD i flightmode????
Du har alltså ingen susning om vad flightmode på en Iphone är och du deltar energiskt i en tråd som handlar om flightmode. Du skriver förbi allt av intresse i frågan. Slår in öppna dörrar så det sjunger om det. Om och om och om igen.

Jag ska försöka göra det lättare för dig att förstå:

Föreställ dig att en Iphone består av en vanlig mobiltelefon ihopklistrad med en Ipod mp3-spelare. Flightmode är när du stänger av mobiltelefonen men inte Ipoden. Get it?

Ursprungligen av Johan Forssblad:

Har du aldrig själv hört oljud i en stereo, ljudanläggning eller liknande när en mobil etablerar kontakt med en basstation?

Ursprungligen av Zimmerman:

Herregud! Detta är ju sanslöst...eller så retas du bara. har du verkligen inte fattat att mobiltelefonen är AVSTÄNGD i flightmode????
Du har alltså ingen susning om vad flightmode på en Iphone är och du deltar energiskt i en tråd som handlar om flightmode. Du skriver förbi allt av intresse i frågan. Slår in öppna dörrar så det sjunger om det. Om och om och om igen.

Jag ska försöka göra det lättare för dig att förstå:

Föreställ dig att en Iphone består av en vanlig mobiltelefon ihopklistrad med en Ipod mp3-spelare. Flightmode är när du stänger av mobiltelefonen men inte Ipoden. Get it?

hahaha.. Jag tror inte det är sant

För förhoppningsvis sista gången, telefonen är i Flight Mode definition (Phone Scoop)

edit: Telefonen är alltså i ett läge där den sänder/tar emot lika mycket data som din quartz-klocka på armen. Och den är väl ändå ofarlig för flyginstrument hoppas jag..

Ursprungligen av Zimmerman:

Herregud! Detta är ju sanslöst...eller så retas du bara. har du verkligen inte fattat att mobiltelefonen är AVSTÄNGD i flightmode????
Du har alltså ingen susning om vad flightmode på en Iphone är och du deltar energiskt i en tråd som handlar om flightmode. Du skriver förbi allt av intresse i frågan. Slår in öppna dörrar så det sjunger om det. Om och om och om igen.

Jag ska försöka göra det lättare för dig att förstå:

Föreställ dig att en Iphone består av en vanlig mobiltelefon ihopklistrad med en Ipod mp3-spelare. Flightmode är när du stänger av mobiltelefonen men inte Ipoden. Get it?

Men, även om nu själva sändar/mottagardelen i mobilen är avstäng vid Flight Mode, så är ju resten av elektroniken fortfarande igång. Och det är ju välkänt att elektronik faktisk kan ha div störfält m.m. och därför kan detekteras olika mätinstrument och då finns också en risk, en möjlighet, att det kan påverka elektronik och instrument i ett flygplan. Just därför tar man det säkra för det osäkra och kräver att all elektronik hos passagerarna skall vara helt avstängt vid start och landning, förutom vissa undantagna saker som t ex armbandsklockor.

Dr Tinnitus

Flight Mode innebär att telefonen SKALL vara i ett säkert läge, dvs sändare inaktiverade. Jag vet inte vilken säkerhetsklass programvaran som sköter detta uppfyller. Så helt säkra är vi inte.

-- En som arbetat med och konstruerat säkerhetskritiska inbyggda system och stött på liknande problem i verkligheten

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 22:51

Är personligen kommersiell pilot och eran diskussion är minst sagt skrattretande. Det är otroligt hur människor här slänger ur sig massa information och argument som helt saknar grund och som mer eller mindre är tagna ur luften.

För att sammanfatta: Telefoner i Flight Mode är INTE tillåtet vid start och landning.
Varför? (Och detta riktas främst till Zimmerman)

Hurvida en iPhone 4 sänder ut några som helst signaler vid flight mode eller ej kan inte jag besvara, jag är inte ingenjör för Apple. Men att påstå att man kan sitta med hörlurna i öreonen och lyssna på sin musik vid start är som att tro att man lever i en liten fantasivärld helt för sig själv. Ni är inte ensamma ombord, punkt.

Zimmerman; om du sitter där och lyssnar på musik och så har du en 10 årig pojke bredvid dig som ser dig och tänker "får han göra det så får jag" och så börjar han pilla på sin telefon med som eventuellt inte har Flight Mode. Väljer sedan flera att göra på samma sätt - ty vi är flockdjur - så har du helt plötsligt ett problem. Jag säger inte att planet kommer falla ur himlen men det kan definitivt påverka våra instrument. Och tro mig, vi hör störningssignaler i våra headset då någon mobil är påslagen och är i närheten av cockpiten.

Till alla er som tror er veta vad ni slänger ur er - tänk efter innan ni skriver ner det. Till alla er som ignorerar säkerhetsregler ombord på ett flygplan - var snälla och stanna på marken.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 22:57
Ursprungligen av iPilot:

Är personligen kommersiell pilot och eran diskussion är minst sagt skrattretande. Det är otroligt hur människor här slänger ur sig massa information och argument som helt saknar grund och som mer eller mindre är tagna ur luften.

För att sammanfatta: Telefoner i Flight Mode är INTE tillåtet vid start och landning.
Varför? (Och detta riktas främst till Zimmerman)

Hurvida en iPhone 4 sänder ut några som helst signaler vid flight mode eller ej kan inte jag besvara, jag är inte ingenjör för Apple. Men att påstå att man kan sitta med hörlurna i öreonen och lyssna på sin musik vid start är som att tro att man lever i en liten fantasivärld helt för sig själv. Ni är inte ensamma ombord, punkt.

Zimmerman; om du sitter där och lyssnar på musik och så har du en 10 årig pojke bredvid dig som ser dig och tänker "får han göra det så får jag" och så börjar han pilla på sin telefon med som eventuellt inte har Flight Mode. Väljer sedan flera att göra på samma sätt - ty vi är flockdjur - så har du helt plötsligt ett problem. Jag säger inte att planet kommer falla ur himlen men det kan definitivt påverka våra instrument. Och tro mig, vi hör störningssignaler i våra headset då någon mobil är påslagen och är i närheten av cockpiten.

Till alla er som tror er veta vad ni slänger ur er - tänk efter innan ni skriver ner det. Till alla er som ignorerar säkerhetsregler ombord på ett flygplan - var snälla och stanna på marken.

Haha, snälla. Anledningen till att telefonen måste vara avstängd är alltså att annars börjar 10åriga pojkar använda sina?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-04 23:07
Ursprungligen av zappee:

Haha, snälla. Anledningen till att telefonen måste vara avstängd är alltså att annars börjar 10åriga pojkar använda sina?

Menar du seriöst att du inte fattade poängen? Detta börjar ju urarta. Förstår inte hur det kan vara så svårt för folk att bara ta det för vad det är? Väljer du att gå mot röd gubbe så riskerar du normalt sätt bara ditt eget liv. Men du är inte ensam i planet och därmed riskerar du inte längre bara ditt eget liv. 200+ människor förlitar sig på personen bredvid dem följer säkerhetsreglerna, det bör du och andra med göra.

Bevaka tråden