Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker att "frihetsargumentet" som t.ex. Zimmerman framför är pubertal bullshit, men om man nu ändå vill ägna sig åt det spåret så skulle jag vilja framföra följande:

Fria människor ingår frivilliga avtal och det är DÄRFÖR de följer reglerna –.för att de ingått det avtalet –.hade de inte gått med på det hade de alltså inte fått vara med i klubben. Dvs. reglerna är en förutsättning för att alls få flyga.

När man flyger så ingår man de facto ett avtal att följa de bestämmelser som följer, annars så är inte avtalet giltigt.

Tyvärr får man ju inte hiva ut regelbrytare av Zimmermans typ från hög höjd, någon nedanför skulle ju kunna skadas, men rent principiellt har man i den stunden man bryter mot reglerna frånsagt sig rätten att vara med i klubben. (En sån nerfärd skulle säkert ge en skön frihetskick, så länge den varade)

Avtalet gör också att resten av passagerarna har anspråk på flygbolaget att de ska följa sin del av avtalet och se till att regelbrytarna blir omhändertagna.

Idealt hade varit om flygpersonalen på ett säkert sätt kunde slå en klubba i huvudet på regelbrytarna, dvs. som en slags off-knapp på individerna, så att personalen sen kunde stänga av deras enheter.

En sån funktion vore toppen!

Ja, våld är en jättebra lösning Richard, brukar vara det.

Ursprungligen av keptang:

Ja, våld är en jättebra lösning Richard, brukar vara det.

Jag medger att mitt förslag är förknippat med vissa problem, praktiska om inte annat. Därför kan jag till och med sträcka mig så långt som att ge regelbrytarna en gratis fallskärm, trots att de inte förtjänat någon, men lite human måste man ju vara.

Ursprungligen av keptang:

Ja, våld är en jättebra lösning Richard, brukar vara det.

Faktiskt, om man tog ut den som hade mobilen på och gav honom eller henne en omgång med en elektrisk CattleStick så de skrek lite så skulle INGEN sitta med mobil på.
Ingen trevlig lösning, inget som jag förespråkar.

Men, fungera, det skulle det.

Sitter jag och reser i en flygstol och följer regler som säger att det inte kan uteslutas att det stör och det sitter en messerschmitt brevid mig så hade jag vidtaget någon form av åtgärd.

Om det sedan innebär kalla på flygvärdinna eller köra ner luren i halsen på den som har den, det får gdagsformen avgöra.

Klockrent Richard. Vill härmed också påpeka, i den händelse av att det gått någon förbi, att jag anser att jag följer reglerna med det förfarande som beskrivs i tidigare inlägg.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-16 14:52

Ett inlägg av Zimmerman raderat. Det är viktigt att ni tänker på språket och respekterar varandras åsikter även om ni inte håller med varandra.
/admin

Färska grejer, bara 9-10 år gammalt. Finns förmodligen nyare artiklar/dokument om saken som säger det motsatta.

Fanns ens FM för 9-10 år sedan? Inte vad jag kan minnas, men det är möjligt att det gjorde det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 19:14
Ursprungligen av keptang:

Färska grejer, bara 9-10 år gammalt. Finns förmodligen nyare artiklar/dokument om saken som säger det motsatta.

Fanns ens FM för 9-10 år sedan? Inte vad jag kan minnas, men det är möjligt att det gjorde det.

Det gör det med alla sannolikhet. Dock så kanske inte alla nya rapporter går att få tag i lika lätt. Poängen var att jag litar mer på rapporter som är flera år gamla men från Boeing och NASA än färsk information från Wikipedia (som en 15-åring kan ha skrivit).

Sen så kommer man alltid kunna hitta rapporter och undersökningar som talar för båda sidor men det står fortfarande klart att man inte få ha telefoner på i FM under start och landning så vad spelar det då för roll att sätta sig emot? Jag förstår verkligen inte vad folk har så svårt med?

Äsch, jag skulle vilja se alla som är stora i munnen här stå upp och göra det som de påstår att de skulle göra i verkliga livet.

Livet bakom skärmen och tangentbordet skiljer sig rätt rejält från verkligheten för de flesta.

Här känns det bara som en Lounge-diskussion som ligger i fel forumdel

Ursprungligen av blacksmp:

äsch, jag skulle vilja se alla som är stora i munnen här stå upp och göra det som de påstår att de skulle göra i verkliga livet.

Livet bakom skärmen och tangentbordet skiljer sig rätt rejält från verkligheten för de flesta.

Här känns det bara som en lounge-diskussion som ligger i fel forumdel

+ 1 !!!

Jag sa inte att någon har sagt att de skulle slåss men nog har det varit ganska stora ord... Ska jag citera från två olika läger? Utan källanvisningar

Citat:

Om det sedan innebär kalla på flygvärdinna eller köra ner luren i halsen på den som har den, det får gdagsformen avgöra

Citat:

Jag drar parallellen till en iPod, vilken inte går att stänga av helt med mindre än att du skruvar i sär den och plockar ut batteriet. En iPhone i FM = iPod som är "avstängd". Sålunda hävdar jag att en iPhone i FM som är satt i sleep = avstängd och får lov att förvaras i fickan under start och landning. Detta kommer jag att hävda tills dess att någon nitisk i flygbesättningen slänger av mig, får mig gripen och dömd i domstol för sabotage, alternativt flygplanet störtar och jag blir pulvriserad som en följd av min envishet.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-17 06:22

Sätter min iPhone i Flight Mode och lägger undan den under start, enklast så, att inte ta någon diskussion.

Men rent principiellt håller jag med Zimmer man här, skulle det finnas minsta lilla risk att en telefon kunde orsaka ett haveri med kraschande flygplan och döda passagerare (amerikaner) skulle vi inte få ta ombord telefoner/elektronik. Dessa skulle då kontrolleras, läggas i särskilda påsar och få åka i lastutrymmet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-17 10:17
Ursprungligen av MatsOlov:

Sätter min iPhone i Flight Mode och lägger undan den under start, enklast så, att inte ta någon diskussion.

Men rent principiellt håller jag med Zimmer man här, skulle det finnas minsta lilla risk att en telefon kunde orsaka ett haveri med kraschande flygplan och döda passagerare (amerikaner) skulle vi inte få ta ombord telefoner/elektronik. Dessa skulle då kontrolleras, läggas i särskilda påsar och få åka i lastutrymmet.

På sätt och vis har du faktiskt en poäng i det du skriver. Men återigen, frågan från början var; är det ok eller ej. Svaret är fortfarande att det inte är det just nu men förhoppningsvis kanske det blir snart så man som passagerare slipper fundera på det samt att boardingen går snabbare för flygvärdinnorna.

Samtidigt finns det ju risker med allt man för ombord på ett flygplan, inte minst vi själva som människor. Jag tror snarare en människa i sig utgör större hot än en iPhone (vare sig i FM eller på/av). Dock måste man dra en gräns någonstans på vägen och man kan därmed inte bara förbjuda allt som "utgör minsta risk".

Ursprungligen av iPilot:

Dock måste man dra en gräns någonstans på vägen och man kan därmed inte bara förbjuda allt som "utgör minsta risk".

Jo, men om KONSEKVENSEN är en bagatell, då gör det ju inget hur noga man är på att hålla på reglerna.

Konsekvenserna av att man skiter i FM och sitter och kacklar under landningen är ju total, absolut och outplånlig död för ett par hundra passagerare samt ett plan för ett antal miljoner spänn.

Klart man tar hänsyn till sånt när man skriver reglerna.

Jag vill inte ha ett plan som inte svarar på kontrollerna för att det sitter en jävel brevid och använder sin mobil. Inte ens om chansen för att det stör är en på miljonen.

Jag skulle mycket vänligt be den personen stänga av mobilen och lägga till att om han inte gör det kommer jag bli otrevlig.

Nu handlar väl topic om FM, inte att sitta och prata i sin telefon när man är uppe i luften..

Ursprungligen av keptang:

Nu handlar väl topic om FM, inte att sitta och prata i sin telefon när man är uppe i luften..

Alltihop går ju via 3G så att sitta och surfa är samma sak som att prata i luren.

Okej, vi tar det en gång till: FM innebär att man stänger av radion i en iPhone - man kan då givetvis inte surfa heller. iPhonen är då en iPod.
Jag kör även en tydlighetsvariant igen: Föreställ dig att du har en vanlig Nokia mobiltelefon ihopsatt med en iPod (med gummiband t.ex.). När du kliver ombord på planet så slår du av Nokian men låter iPoden vara på.

Detta är FM.

Ursprungligen av Goflorp:

Alltihop går ju via 3G så att sitta och surfa är samma sak som att prata i luren.

Ursprungligen av Zimmerman:

Okej, vi tar det en gång till: FM innebär att man stänger av radion i en iPhone - man kan då givetvis inte surfa heller. iPhonen är då en iPod.
Jag kör även en tydlighetsvariant igen: Föreställ dig att du har en vanlig Nokia mobiltelefon ihopsatt med en iPod (med gummiband t.ex.). När du kliver ombord på planet så slår du av Nokian men låter iPoden vara på.

Detta är FM.

Någon som orkar ta det en gång till för Zimmermann?

Ikväll klockan 19.00 på Discovery får vi kanske svaret. Mythbusters tar upp just detta ämne: Mythbusters - www.tv.nu

Har inte Discovery (tyvärr...men jag tittar inte på teve ändå liksom...sitter vid andra skärmar hela tiden). Så - jag förväntar mig en sammanfattning av programmet här :-). Även om det garanterat inte handlar om FM och då inte har något med tråden att göra alls.

Ursprungligen av Arnold Corns:

Ikväll klockan 19.00 på Discovery får vi kanske svaret. Mythbusters tar upp just detta ämne: Mythbusters - www.tv.nu

Ursprungligen av Zimmerman:

Har inte Discovery (tyvärr...men jag tittar inte på teve ändå liksom...sitter vid andra skärmar hela tiden). Så - jag förväntar mig en sammanfattning av programmet här :-). Även om det garanterat inte handlar om FM och då inte har något med tråden att göra alls.

Behöver inte vänta så länge.

Mythbusters Top 10: Mobile Phones on a Plane Video at YourDiscovery.com

Men som du säger, det handlar inte om FM naturligtvis.

I say it's busted.

Ursprungligen av Goflorp:

Alltihop går ju via 3G så att sitta och surfa är samma sak som att prata i luren.

Den förstod inte jag... Vad har surfning vs. prata i luren med det hela att göra?

Tråden handlar väl om huruvida det är ok att sätta telefonen i Flight Mode eller om den måste stängas av helt?

Om man sätter telefonen i Flight Mode så slås alla radiofunktioner i telefonen av. Både GSM/3G, och Bluetooth, och Wifi.

Telefonen blir som en iPod. Man kan varken surfa eller prata i telefon.

Och härmed ansluter jag mig också till "Att stänga av helt behövs inte - det räcker med Flight Mode"-falangen i den här tråden.

Senast redigerat 2010-08-17 16:56

Tror folk blandar ihop saker och ting nu. Diskussionen handlar väl om huruvida man överhuvudtaget får/bör ha en telefon i FM ombord, inte huruvida man ska ha telefonen aktiv eller i FM?
Min åsikt är att när man sätter en iPhone i FM så är DEN DELEN AV APPARATEN SOM INNEHÅLLER RADIOSÄNDARE/MOTTAGARE HELT AVSTÄNGD. Övriga delar av apparaten kan sålunda lämnas i vila, bara man inte använder dem under start och landning.

  • Medlem
  • 2010-08-17 16:27

Sant det Baron, framförallt i kombination med pop corn.

  • Medlem
  • 2010-08-17 17:12

Jag tror ingen hävdar att en telefon i flight mode är farlig i ett flygsäkerhetssammanhang. Det är allt det där andra, faktor X, som kan ställa till det.

Jag missuppfattade nog ngt, tentapluggad i hjärnan som man var

FlightMode : Sändare avstängd
Icke FM : Telefon / datakommunikation fungerar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-18 15:30

De flesta flygbolag har ett förbud gällande att ha påslagen elektronik under start och landning.
Oavsett om det är radiosändare/mottagare.

Att använda en mp3spelare mellan start och landning är således helt okej. Det är då även helt rimligt att kunna använda en mobiltelefon med FlightMode påslaget.

Det verkar som att vissa i tråden inte förstår detta. Det som är intressant att diskutera borde vara om påslagen elektronik kan påverka flygplanets utrustning vid start och landning. Någon nämnde något om magnetfält? Detta låter väldigt osannolikt. Jag tror att en rimlig förklaring till Varför dessa förbud finns är, som det har skrivits tidigare, att passagerarna skall vara koncentrerade just på start och landningmomenten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-18 22:25

Mobilförbudet och användning av flight mode / elektronisk utrustning under flygning är flygbolagens egna regler och kan därför skilja. Ex SAS låter dig inte slå igång mobilen förrän lampan för säkerhetsbältet har släckts och flygplanet är parkerat vid gaten. Flera amerikanska bolag tillåter dig att slå igång mobilen så snart däcken har tagit i marken. Vissa bolag tillåter inte flight mode utan förväntar sig att all elektronik ska vara HELT avstängd.

Om det överhuvudtaget har funnits en stor risk för att mobiler skulle orsaka störningar på instrument och risk för flygsäkerheten så skulle man inte få ta dem genom säkerhetskontrollen!

Huvudanledningen till att man också förbjuder elektronisk utrustning under taxi/start/landning är att man vill kunna få passagernas uppmärksamhet via PA på enkelt sätt och även uppmärksamhet för säkerhetsgenomgången som är svår att få då passageraren har inears ipluggade och ipodden på högsta volym.

Sanningen är att besättning ombord vill ha lugn och ro på jobbet, därför vill de inte att ni har era telefoner igång.

/Sälfisken

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-18 22:39

Det handlar om att vi passagerare får uppfattningen att om man har elektronisk utrustning på under start/landning så kraschar planet. Typ så är den allmänna uppfattningen skulle jag gissa. När det i själva verket handlar om att ha passagerarnas uppmärksamhet och inte har med störning utav flygplanets utrustning att göra.

OT:Precis som med svininfluensan så tog folket vaccinet för "annars dör man av den värsta pandemin som skådats i mannaminne" när det i själva verket var som en vanlig influensa men lite smittsammare.

Ha på er elektronik, tänk bara på att inte ha radiomottagare och sändare igång under flygningen.
Sunt förnuft

Bevaka tråden