Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 12:31
Ursprungligen av pmarriott:

Här är något som jag inte sett hittills i tråden: Anvnda mobiltelefon p flyget.

Det har egentligen inte så mycket att göra med telefoners eventuella skadliga inverkan på flygförmågan.

Den bestämmelsen som redan är i kraft och används av t ex RyanAir på vissa sträckor har egentligen väldigt lite med diskussionen att göra, diskussionen gäller mer om man ska stänga av telefonen helt under start och landning.

När man redan är i luften tror jag vi är alla överens om att det är tillåtet att använda datorer, ipods och mobiltelefoner även om vissa flygbolag förbjuder fortfarande användning av mobiltelefoner även om de är i FM.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-10-02 09:12

Norwegians VD, Bjørn Kjos, (även själv pilot) var på Skavlan igår och fick frågan hur det viktigt det var att stänga av telefonen på flyget. Han svarade: "Det är inte så viktigt."

Skavlan frågade vidare om han utsatt alla för fara när han glömt sin telefon påslagen i hatthyllan. Bjørn Kjos svarade: "Nej."

VDn har högsta ansvaret för verksamheten så nu kan vi en gång för alla slå fast att påslagna telefoner INTE är farliga i Norwegians plan. (Som sagt, Bjørn Kjos är själv pilot så han bör ha ett visst ansvar även utanför VD-rollen.)

Personligen hävdar jag att detta även gäller alla andra flygbolag med någorlunda moderna plan.

Jag kan väldigt lite om mobiltelefoni så jag kanske är ute och cyklar nu men jag kan tänka mig att det finns fler problem än att bara risken att störa flygplanets egen utrustning.

När ni är på marken så växlar ni mellan på sin höjd en handfull master. Det är inga problem vare sig för mobilnätet eller er telefon att hantera. Men vad tror ni händer om ni befinner er på 10000 meters höjd och har fri sikt till något fler än bara en eller ett par master, kanske rentav flera från olika länder?

Senast redigerat 2010-10-02 11:15
  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 12:41
Ursprungligen av Marcus K:

Jag kan väldigt lite om mobiltelefoni så jag kanske är ute och cyklar nu men jag kan tänka mig att det finns fler problem än att bara risken att störa flygplanets egen utrustning.

När ni är på marken så växlar ni mellan på sin höjd en handfull master. Det är inga problem vare sig för mobilnätet eller er telefon att hantera. Men vad tror ni händer om ni befinner er på 10000 meters höjd och har fri sikt till något fler än bara en eller ett par master, kanske rentav flera från olika länder?

På den höjden finns det ingen mast som kan nås. När man får använda telefonen t o m att ringa med på vissa flygplan så används en egen sändare i flygplanet som kommunicerar med en satellit.

//Rob

Har några fina instick i det här ämnet då jag åkt flygplan en del sen jag skaffade iPhone och iPad, och alltid ifrågasatt för att få "de senaste" riktlinjerna. All elektronik, oavsett om den har sändare eller inte, ska vara avstängd under take-off och landning. Anledningen till det är som många sagt att OM något händer ska man inte sitta med hörlurar djupt försjunken i en film eller en låt på sin MP3-spelare. Du gör egentligen inget "fel" genom att ha på flightmode, sålänge du inte pillar med telefonen så att säga.

Under flygningen ska just mobiltelefoner vara avstängda. Anledningen till det är just att de sänder ut en högfrekvent radiosignal, dock endast när ett samtal kommer in som jag förstår det. Det finns inget som faktiskt visar på att det skulle vara farligt att prata eller ha på mobilen i luften. Men grejjen är att flygplanet består av ett par hundra-tusen/miljoner delar. För att bli "helt säker" på att inget påverkas skulle man få testa varje del som kan påverkas individuellt. Detta hade kostat en helvetes massa pengar. Man tar helt enkelt det säkraste för det mindre osäkra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 21:45

Vem har sagt något om trogen källa?

Det angavs som EN källa för input bara...

Orka mala detta en gång till...

Jag tror att tråden är satt på repeat.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-10-03 10:06

Nu har det här blivit en löljig diskussion som inte kommer någonvart så jag låser här.
OM någon har något konkret att tillägga så skicka mig ett PM så öppnar jag tråden för vidare diskussion.
/Admin

Bevaka tråden