Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Precis, lika korkat att ta vaccin mot svininfluensan.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-18 22:43
Ursprungligen av keptang:

Precis, lika korkat att ta vaccin mot svininfluensan.

Menade bara på att folk följer "regler" och uppmaninger av andra anledningar än de är ämnade för.

Ursprungligen av djdisc:

Menade bara på att folk följer "regler" och uppmaninger av andra anledningar än de är ämnade för.

Ja, det fattade jag..

Och jag tycker människor som inte är inom någon som helst riskzon för att avlida eller bli så sjuk att de riskerar livet av den s.k. svininfluensan och går vaccinerar sig är korkade.

Fanns inga lagar/regler för det, ändå gick folk och köade i timmar/dagar för att vaccinera sig.. Tragiskt.

Det var lite off-topic kan man säga.

  • Medlem
  • 2010-08-18 22:49
Ursprungligen av keptang:

Och jag tycker människor som inte är inom någon som helst riskzon för att avlida eller bli så sjuk att de riskerar livet av den s.k. svininfluensan och går vaccinerar sig är korkade.

Fanns inga lagar/regler för det, ändå gick folk och köade i timmar/dagar för att vaccinera sig.. Tragiskt.

Det var lite off-topic kan man säga.

Om du menar vad du skriver är du korkad. Fundera ett par varv på din formulering så svalnar du säkert snart. (Om du inte verkligen är korkad.)

Ursprungligen av keptang:

Ja, det fattade jag..

Och jag tycker människor som inte är inom någon som helst riskzon för att avlida eller bli så sjuk att de riskerar livet av den s.k. svininfluensan och går vaccinerar sig är korkade.

Fanns inga lagar/regler för det, ändå gick folk och köade i timmar/dagar för att vaccinera sig.. Tragiskt.

Det var lite off-topic kan man säga.

Du vet inte vad du pratar om, vi hann inte vaccinera oss mot Svininfluensan.
Vi fick den båda två. Jag har aldrig vart så kass i en influensa - nånsin.
Min fru var nära stryka med, hon fick andningssvårigheter.

Ingen av oss var i ngn riskzon.

Båda två hade 1000 ggr hellre tagit ett vaccin som gett oss 85-90% skydd mot den skiten.

Förstår inte vad som skulle vara så förbannat kontroversiellt med influensavaccin.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-18 23:15
Ursprungligen av keptang:

Ja, det fattade jag..

Och jag tycker människor som inte är inom någon som helst riskzon för att avlida eller bli så sjuk att de riskerar livet av den s.k. svininfluensan och går vaccinerar sig är korkade.

Fanns inga lagar/regler för det, ändå gick folk och köade i timmar/dagar för att vaccinera sig.. Tragiskt.

Det var lite off-topic kan man säga.

Du kan smitta någon annan även om du själv inte blir så sjuk. Så precis som med flightmode-diskussionen, det handlar inte bara om dej. Ibland kan det vara bra att tänka på andra...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 01:21
Ursprungligen av keptang:

Fanns inga lagar/regler för det, ändå gick folk och köade i timmar/dagar för att vaccinera sig.. Tragiskt.

Du får ursäkta men jag tycker ditt uttalande är det som faktiskt är tragiskt. Det märks att du inte har lämnat en tanke åt dem som faktiskt drabbades av den eller de som hade större risk att faktiskt hamna i den. Nu är denna diskussion om svininfluensan väldigt off topic..

Vad gäller resonemanget som någon förde om att man inte skulle få ha med telefoner om de utgjorde ett "hot". Det har redan tagits upp hr men jag kan kort nämna vad som sades. Man kan inte förbjuda allt som utgör ett "mindre hot" för då skulle vi som individer ens inte få komma med. Förstå problematiken med att behöva lämna luren hemma och endast ha med simkort varje gång du ska resa med flyg. Ska man då behöva köpa en ny telefon på semesterstället för att använda i 2 veckor innan man måste hem igen och lämna sin nya telefon kvar där man hade semester?

Resonemanget håller inte helt enkelt. Man kan inte förbjuda alla saker som utgör ett hot men man kan begränsa dem så att risken minskar. I detta fall blir det genom att man förbjuder användandet (avtängd) av dem under start och landning.

Tack Baronen, det uppskattas att jag får tycka vad jag vill.

Att folk har så förbannat svårt att tänka på andra och inte bara leva i sina egna lilla bubbla är ofattbart!
Jag börjar faktiskt förstå vart en värld med fler och fler egoladdade arroganta pajasar är på väg.
(nej detta inlägg handlar inte främst om flightmode och säkerhet, men att inställningen folk många gånger har påverkar andra på ett negativt sätt)

Vi har ju glidit ganska långt från den första konkreta frågan nu. Om diskussionen ska vara så här pass allmän så ligger den i fel forumdel, och den borde flyttas till Loungen.

Men det tar alltid emot att göra en sådan flyttning, eftersom en del av er som har skrivit inte kommer att kunna se tråden då.

Jag tänker fundera över dagen. Och börja nu inte diskutera detta här i tråden också. Har ni synpunkter på den eventuella flyttningen så kan ni ta det via PM.

/Mod

Ursprungligen av theplague:

Att folk har så förbannat svårt att tänka på andra och inte bara leva i sina egna lilla bubbla är ofattbart!
Jag börjar faktiskt förstå vart en värld med fler och fler egoladdade arroganta pajasar är på väg.
(nej detta inlägg handlar inte främst om flightmode och säkerhet, men att inställningen folk många gånger har påverkar andra på ett negativt sätt)

"Alla bara tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig...."

Ursprungligen av Goflorp:

"Alla bara tänker på sig, det är bara jag som tänker på mig...."

Du menar att du är av samma skrot och korn som vi andra!

Ärligt talat, säkerheten är prio nr 1. Våra egna intressen och bekvämligheten skall vara underordnad säkerheten. Det är också varför jag åker med bolag jag känner att de har bra säkerhetsrutiner.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 20:53
Ursprungligen av The Real Viking:

Du menar att du är av samma skrot och korn som vi andra!

Ärligt talat, säkerheten är prio nr 1. Våra egna intressen och bekvämligheten skall vara underordnad säkerheten. Det är också varför jag åker med bolag jag känner att de har bra säkerhetsrutiner.

Som sagts innan, hade det varit någon som helst fara så hade vi inte tillåtits ha mobiler ombord alls!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 22:43
Ursprungligen av zappee:

Som sagts innan, hade det varit någon som helst fara så hade vi inte tillåtits ha mobiler ombord alls!

Se inlägg #147. Har tagits upp 3 gånger nu inklusive detta inlägg....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-19 23:02
Ursprungligen av iPilot:

Se inlägg #147. Har tagits upp 3 gånger nu inklusive detta inlägg....

Som sagt tror jag flygindustrin skiter fullständigt i dig och din telefon om den utgör en risk. Precis som förbuden mot stora flaskor med vätska eller tändare/tändstickor etc...

Ursprungligen av zappee:

Som sagt tror jag flygindustrin skiter fullständigt i dig och din telefon om den utgör en risk. Precis som förbuden mot stora flaskor med vätska eller tändare/tändstickor etc...

Flygtillverkarna känner sina flygplan som de bygger mycket mer än vi passagerare (även tekniknördar) och vet vad riskerna är och hur de påverkar flygningen. På hög höjd har kaptenen/förste styrmannen möjlighet att avvärja en fara om en elektronik påverkar flygsystemet. Men vid start och landningen har piloterna inte denna marginal vid sin sida och kan krascha innan de hinner få flygplanet under kontroll.

Seriösa flygbolag lyssnar ofta på flygtillverkarna och tar inga onödiga risker.

Som jag skrev i inlägg #137 utstrålar ALLA elektroniska produkter elektromagnetiska vågor vare de har antenn eller inte. Se skräckexemplet med spelapparat som inte har antenn i inlägg #15. Jag vet att det har hänt flera gånger och kommer att hända igen i framtiden.

Det finns starka skäl att stänga av elektroniskt utrustning vid start och landning och jag gärna stänger av min telefon och vill inte utsätta mig och mina medpassagerare för onödiga risker.

Senast redigerat 2010-08-20 08:40
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 08:49
Ursprungligen av The Real Viking:

Flygtillverkarna känner sina flygplan som de bygger mycket mer än vi passagerare (även tekniknördar) och vet vad riskerna är och hur de påverkar flygningen. På hög höjd har kaptenen/förste styrmannen möjlighet att avvärja en fara om en elektronik påverkar flygsystemet. Men vid start och landningen har piloterna inte denna marginal vid sin sida och kan krascha innan de hinner få flygplanet under kontroll.

Seriösa flygbolag lyssnar ofta på flygtillverkarna och tar inga onödiga risker.

Som jag skrev i inlägg #137 utstrålar ALLA elektroniska produkter elektromagnetiska vågor vare de har antenn eller inte. Se skräckexemplet med spelapparat som inte har antenn i inlägg #15. Jag vet att det har hänt flera gånger och kommer att hända igen i framtiden.

Det finns starka skäl att stänga av elektroniskt utrustning vid start och landning och jag gärna stänger av min telefon och vill inte utsätta mig och mina medpassagerare för onödiga risker.

Well, allt är en form av elektromagnetisk strålning så...

Ursprungligen av pmarriott:

Jag minns nu en artikel för några år sedan när en polis fick krockkudden i nyllet efter att ha använt polisradion. Så kan det gå.

Jag minns nu en artikel för några år sedan när en person fick en blixt i huvudet. Så kan det gå

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-19 21:59

Vad många är godtrogna. Istället för att bara godta att det är bättre att vara safe then sorry så borde man väl Kräva av myndigheter och bolag att man gör en ordentlig utredning på detta område så man vet vad som gäller.
Är det samma personer som slänger mjölkpaketet Före BästFöre-datumet iomed att mjölken är som bäst Innan det datumet? Även fast det inte är någon som helst fara med mjölken så slänger man den. "Better safe then sorry"

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-08-20 08:21

Om nu mobiler stör elektronik så svårt, borde inte flygets mobilförbud gälla i trafiken också, nu när alla fordon mer eller mindre är elektroniskt styrda?
Varför skulle en bils eller en buss elektronik vara bättre skyddad än ett flygplan?
Tänk vilka katastrofer det kan bli i trafiken med bussar inblandade.

Tror faktiskt mindre och mindre på att mobiler skulle kunna stoppa ett plan, och om dom kan det så gäller det övriga fordon också.

Ursprungligen av MatsOlov:

Om nu mobiler stör elektronik så svårt, borde inte flygets mobilförbud gälla i trafiken också, nu när alla fordon mer eller mindre är elektroniskt styrda?
Varför skulle en bils eller en buss elektronik vara bättre skyddad än ett flygplan?
Tänk vilka katastrofer det kan bli i trafiken med bussar inblandade.

Tror faktiskt mindre och mindre på att mobiler skulle kunna stoppa ett plan, och om dom kan det så gäller det övriga fordon också.

Även om nu det dör fler i trafiken än i flygolyckor så är det en viss skillnad på konsekvenserna om något går fel i en bus eller en Airbus A320

Ursprungligen av MatsOlov:

Om nu mobiler stör elektronik så svårt, borde inte flygets mobilförbud gälla i trafiken också, nu när alla fordon mer eller mindre är elektroniskt styrda?
Varför skulle en bils eller en buss elektronik vara bättre skyddad än ett flygplan?
Tänk vilka katastrofer det kan bli i trafiken med bussar inblandade.

Tror faktiskt mindre och mindre på att mobiler skulle kunna stoppa ett plan, och om dom kan det så gäller det övriga fordon också.

Det har faktiskt hänt att moderna bilars elsystem har drabbats av mobiltelefonen, t.ex. att motorn dog, började gå ojämnt eller att fartkontrollen betedde sig underligt. Dessa problem är nu förhoppningsvis röjda. Flygets elektroniksystem är betydligt mer avancerade och uppenbarligen känsligare trots att systemen i alla moderna flygplan är dubblerade.

Morgondagens flygssystem kommer att bli heloptiska (dels att passagerares elektroniska prylar inte skall störa flygssystemet, dels att det skall klara direktträffar från blixtar (särskilt positiva blixtnedslag) och EMP (Elektromagnetisk puls). Men det dröjer innan de heloptiska systemen införs. Jag tror att delar av optiken har förts in i de allra senaste maskinerna.

På sjukhuset vill de också att du stänger av mobilen (OBS! Det står 'stäng av' INTE 'sätt den i Flight Mode'!) av samma skäl… att den kan störa sjukhuset utrustning, bl.a. livsuppehållande system.

Senast redigerat 2010-08-20 08:45
  • Medlem
  • 2010-08-20 08:42

Jag tycker fortfarande att det är rätt ointressant om det är farligt att ha mobilen på eller inte i ett flygplan.

Vill man åka med ett visst flygbolag/flygplan så gäller vissa regler som det flygbolaget sätter upp. Och det är bara rätta sig efter dem eller välja ett annat färdmedel. Oavsett om reglerna är dumma/idiotiska/förlegade/...

Ungefär som att om du blir bjuden på Nobelfesten så ska du ha högtidsklädsel på dig. Och vill du inte följa reglerna som arrangören sätter upp så får du avstå.

Eller ta exemplet med forsränning; ska du åka med på forsränning kräver arrangören att du använder flytväst. Och vill du inte det får du inte följa med.

Arrangören bestämmer förutsättningar och regler. Följ dem eller avstå från arrangemanget. Basta.

Ursprungligen av arc:

Jag tycker fortfarande att det är rätt ointressant om det är farligt att ha mobilen på eller inte i ett flygplan.

Vill man åka med ett visst flygbolag/flygplan så gäller vissa regler som det flygbolaget sätter upp. Och det är bara rätta sig efter dem eller välja ett annat färdmedel. Oavsett om reglerna är dumma/idiotiska/förlegade/...

Ungefär som att om du blir bjuden på Nobelfesten så ska du ha högtidsklädsel på dig. Och vill du inte följa reglerna som arrangören sätter upp så får du avstå.

Eller ta exemplet med forsränning; ska du åka med på forsränning kräver arrangören att du använder flytväst. Och vill du inte det får du inte följa med.

Arrangören bestämmer förutsättningar och regler. Följ dem eller avstå från arrangemanget. Basta.

Helt enig med dig, arc!

Jag minns nu en artikel för några år sedan när en polis fick krockkudden i nyllet efter att ha använt polisradion. Så kan det gå.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag minns nu en artikel för några år sedan när en polis fick krockkudden i nyllet efter att ha använt polisradion. Så kan det gå.

Du minns helt rätt, pmariott: Krockkuddarna kan bli livsfarliga | Nyheter | Aftonbladet

Ursprungligen av The Real Viking:

Just det. Kanske kunde man utveckla en krockkudde till mobiltelefonen som skyddar ansiktet om telefonen skulle utlösa bilens krockkudde.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 11:54

Summan av de hela är väl att mobiltelefoner och annan elektronisk utrustning kan störa ut andra system. Men allt är relativt och man måste ställa faktumet mot rätt spets. Om något händer i ett flygplan så kan du dels inte dra i någon handbroms och enkelt stanna upp och fundera på saken, dessutom riskerar 200+ människor sina liv. Om du åker bil så kommer du alltid kunna stanna då du kan bromsa (dock med sämre verkan) utan att behöva ha bilen igång, dessutom riskerar du inte ens i närheten samma antal människoliv. Därmed finns fortfarande risken då man åker bil men konsekvenserna är så små att det inte är någon mening att förbjuda telefoner i bilar/bussar etc.

Håller med föregående talare om att en säkerhetsregel är vad det är, passar det inte så åk bil, buss eller tåg då och bestäm själv om du vill ha telefonen på eller ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-20 11:59

Känns som lite rundgång i denna tråd. Ingen kommer med något nytt...

Ursprungligen av zappee:

Känns som lite rundgång i denna tråd. Ingen kommer med något nytt...

Exakt. Finns det ingen Mactaliban på Luftfartsverket som kan ge sig in i diskussionen?

Här är något som jag inte sett hittills i tråden: Anvnda mobiltelefon p flyget.

Det har egentligen inte så mycket att göra med telefoners eventuella skadliga inverkan på flygförmågan.

Bevaka tråden