Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2010-08-14 14:10

En annan viktig sak i slika sammanhang är försigktighetsprincipen i kombination med bevisbördan som bör läggas på dem som säger att det inte är förenat med risk att tillåta elektronisk utrustning.

  • Medlem
  • 2010-08-14 18:53

Jag sa inte att 300 telefoner påverkar, jag sa att de har en annan effekt. Poängen var dessutom att av dessa 300 är det säkert många som missar flight mode.
Men det viktiga är att det ligger på dem som hävdar att det är ofarligt att bevisa det. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.

Och jag menade inte dig specifikt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-14 20:11
Ursprungligen av Baron:

Jag sa inte att 300 telefoner påverkar, jag sa att de har en annan effekt. Poängen var dessutom att av dessa 300 är det säkert många som missar flight mode.
Men det viktiga är att det ligger på dem som hävdar att det är ofarligt att bevisa det. Tills dess gäller försiktighetsprincipen.

Och jag menade inte dig specifikt.

Jag skulle tro att de som missar FM idag antagligen missar det i fortsättningen också oavsett om FM är tillåtet eller ej.

Som sagt så har det ju bevisats i undersökningar, men det finns såklart bevis på andra hållet också. Tror aldrig att någon kommer ta bort detta förbud helt när det gäller flygplan eftersom de vill vara 100 innan de släpper på något.

  • Medlem
  • 2010-08-14 20:17

Och där når du ju kärnan. Är man inte säker ska man inte ta risken. Risken må vara liten, men skiter det sig blir det liksom värre än när man går mot röd gubbe en bilfri natt.

Jag tror att fler glömmer stänga av mobilen än som glömmer FM. Jag tror t.o.m. att folk med Iphone som använder FM nästan aldrig glömmer.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-15 19:35

Argument för att Flightmode vid start och landning spelar ingen som helst roll om nu flygbolagen har bestämt att all elektronik ska vara avstäng.

För om personalen kommer på någon som inte har stängt av elektroniken vid kontroll före start kan den personen bli avslängd från flyget. Dvs planet återvänder till gaten och
flygplatspolisen kommer och hämtar till övriga passagerares buanden. Senda väntar dryga böter och skadestånd för tilltaget.

Är det inte bättre att följa flygbolagens bestämmelser och stänga av. Det kan väl inte vara så besvärligt.

Ursprungligen av stevie:

Argument för att Flightmode vid start och landning spelar ingen som helst roll om nu flygbolagen har bestämt att all elektronik ska vara avstäng.

För om personalen kommer på någon som inte har stängt av elektroniken vid kontroll före start kan den personen bli avslängd från flyget. Dvs planet återvänder till gaten och
flygplatspolisen kommer och hämtar till övriga passagerares buanden. Senda väntar dryga böter och skadestånd för tilltaget.

Är det inte bättre att följa flygbolagens bestämmelser och stänga av. Det kan väl inte vara så besvärligt.

Om svenska regeringen bestämmer att alla ska hoppa från skatteskrapan så gör du det?

Ett uttryck jag brukar använda mig av i diverse sammanhang, jag tycker det passar ganska bra här, det brukar alltid reta upp någon.

I agree to disagree.

Jag tycker det här ämnet är ganska uttjatat..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-15 20:27
Ursprungligen av keptang:

Om svenska regeringen bestämmer att alla ska hoppa från skatteskrapan så gör du det?

Ett uttryck jag brukar använda mig av i diverse sammanhang, jag tycker det passar ganska bra här, det brukar alltid reta upp någon.

I agree to disagree.

Jag tycker det här ämnet är ganska uttjatat..

Instämmer, stevie skulle passa bra i Nordkorea

Dessutom måste man kunna diskutera det, hur ska man annars kunna förändra något?

Visst är det så zappee att man måste kunna diskutera saker, fast i detta ämne verkar det vara totalt svart eller vitt (enligt förbudsförespråkarna/paragrafryttarna ) och ser inte att vi kommer någonstans?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-15 22:25
Ursprungligen av keptang:

Visst är det så zappee att man måste kunna diskutera saker, fast i detta ämne verkar det vara totalt svart eller vitt (enligt förbudsförespråkarna/paragrafryttarna ) och ser inte att vi kommer någonstans?

Mitt svar egentligen inte till dig, var bara tvungen att citera dig

Jo jag förstod det.

  • Medlem
  • 2010-08-15 23:08

Jag tror knappt mina ögon?! Nu är detta ingen paneldebatt på nåt fint lärosäte, men metaforerna som dyker upp är ju på en nivå långt under det mesta som brukar dryftas här.

Jämförelsen med skatteskrapan är liksom så irrelevant den kan bli (så länge den innehåller ett imperativ).

Det handar heller inte om att rida paragrafer eller förespråka förbud, utan att som tänkande människor (vi macanvändare har historiskt brukat göra en stor affär av att vi är just tänkande) reflektera över variabeln X på ett område man saknar fackkunskaper där brott mot reglerna är åtalbara.

Man kan tycka vad man vill om glass, främmande liv i rymden eller Gud och föra fram i stort sett vad man vill utan att betraktas som oseriös. Men när man med sitt eget sunda förnuft som fundament hävdar att de regler som en enig flygindustri respekterar, och som har vetenskaplig grund, inte behöver följas, då är man på hal is helt oavsett om det finns röster som hävdar att reglerna är obsoleta.

En parellell anekdot: Jag cyklade förbi en bensinmack med en brinnande filt hängd över en av pumparna en kväll. Oroad ringde jag förstås brandkåren som ryckte ut och snabbt släckte branden. Efteråt frågade jag hur farligt det var och fick svaret att det inte var någon fara alls. Det är tydligen nästan helt omöjligt att elda upp något annat än själva pumpen.
Men det är inte riktigt lyckat med öppen eld på en bensinmack ändå, det begriper vem som helst.

Det är ju just där det spricker...liksom...det är liksom det nästan hela tråden handlat om...:$
Dessutom: Att en industri är eniga om någonting är verkligen ingen garanti för förnuft eller sanning Kolla in historien så kommer du att förstå. Industrier och ekonomiska intressen har många gånger varit helt eniga om saker som sedan visat sig vara massdödliga. Som exempel.

Flygindustrin vet givetvis att FM är harmlöst. Dom vill inte trassla till kommunikationen med passagerare och regler helt enkelt. Detta är inte unikt på något sätt. Man drar allt genom samma kam av rationella skäl.

Vi som är självständigt tänkande människor och förstår att regler inte har ett egenvärde kan då lugnt köra med FM.

Ursprungligen av Baron:

"och som har vetenskaplig grund"

  • Medlem
  • 2010-08-15 23:30

Jag tror du spelar dummare än du är.
Vad flygindustrin vet vet du säkerligen ganska lite om. Och eftersom du inte med säkerhet vet att det är 100 procent ofarligt borde du vara listig nog att inse värdet av försiktighetsprincipen.
Jag tror precis som du att det är helt ofarligt för en eller 300 personer att ha sin telefon på i FM 999.999 gånger av 1.000.000, men jag skulle inte vilja vara med på den där sista flygningen. Därför respekterar jag flygbolagens intresse av att upprätthålla regeln.

Resonemanget "jag vet bättre än alla andra och gör därför som jag vill eftersom jag är säker på att jag inte riskerar andras säkerhet" smakar lite som "jag har ingen lust att arbeta, jag får ju ändå bidrag".

Snart är FM tillåtet hos alla större bolag. Jag återkommer då och önskar din åsikt.

Och...med dina krav på säkerhet (999.999 gånger av 1.000.000) så bör du nog inte flyga alls. Och absolut inte ge dig ut i trafiken.

Ursprungligen av Baron:

Jag tror du spelar dummare än du är.
Vad flygindustrin vet vet du säkerligen ganska lite om. Och eftersom du inte med säkerhet vet att det är 100 procent ofarligt borde du vara listig nog att inse värdet av försiktighetsprincipen.
Jag tror precis som du att det är helt ofarligt för en eller 300 personer att ha sin telefon på i FM 999.999 gånger av 1.000.000, men jag skulle inte vilja vara med på den där sista flygningen. Därför respekterar jag flygbolagens intresse av att upprätthålla regeln.

Resonemanget "jag vet bättre än alla andra och gör därför som jag vill eftersom jag är säker på att jag inte riskerar andras säkerhet" smakar lite som "jag har ingen lust att arbeta, jag får ju ändå bidrag".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 00:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Snart är FM tillåtet hos alla större bolag. Jag återkommer då och önskar din åsikt.

Och...med dina krav på säkerhet (999.999 gånger av 1.000.000) så bör du nog inte flyga alls. Och absolut inte ge dig ut i trafiken.

Hela ditt resonemang får mig att inse att folk är väldigt själviska. Om du som idivid kanske gör ett par resor per år så gör jag som arbetar inom området normalt två-fyra resor per dag. Väljer du att sätta dig emot reglerna och "ta risken" de få gångerna du reser så är det upp till dig men dina ord tyder starkt på att du och andra som tycker lika sk*ter blanka f*n i oss som arbetar ombord och behöver stå ut med sådana individer på varje flygresa.

Ponera att en individ per flygning har sin telefon på eller i flight mode under start och landing. I bolaget jag arbetar för gör vi normalt sätt ca 1000-1500 flygningar per dag (med alla flygplan inräknade). Skulle vi ha en tomte ombord som sätter sig emot reglerna på varje sektor så blir antalet drastiskt ganska högt. Notera; detta är endast ett bolag av flera hundra i världen. Därmed sker tusen och åter tusentals flygningar varje dag. Som Baron nämnt flera gånger nu, försiktighetsprincipen gäller tills annat bevisats.

Dags att börja inse att världen är längre än näsan sträcker sig..?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 07:31
Ursprungligen av iPilot:

Hela ditt resonemang får mig att inse att folk är väldigt själviska. Om du som idivid kanske gör ett par resor per år så gör jag som arbetar inom området normalt två-fyra resor per dag. Väljer du att sätta dig emot reglerna och "ta risken" de få gångerna du reser så är det upp till dig men dina ord tyder starkt på att du och andra som tycker lika sk*ter blanka f*n i oss som arbetar ombord och behöver stå ut med sådana individer på varje flygresa.

Ponera att en individ per flygning har sin telefon på eller i flight mode under start och landing. I bolaget jag arbetar för gör vi normalt sätt ca 1000-1500 flygningar per dag (med alla flygplan inräknade). Skulle vi ha en tomte ombord som sätter sig emot reglerna på varje sektor så blir antalet drastiskt ganska högt. Notera; detta är endast ett bolag av flera hundra i världen. Därmed sker tusen och åter tusentals flygningar varje dag. Som Baron nämnt flera gånger nu, försiktighetsprincipen gäller tills annat bevisats.

Dags att börja inse att världen är längre än näsan sträcker sig..?

Kvittar ju hur mycket det bevisas, flygbolagen kommer aldrig ge med sig eftersom det finns några fall för längesen som de har hittat en liten liten koppling. (som berodde på telefonen utan på dålig skärmning vilket dagens flygplan inte har)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 11:21
Ursprungligen av zappee:

Kvittar ju hur mycket det bevisas, flygbolagen kommer aldrig ge med sig eftersom det finns några fall för längesen som de har hittat en liten liten koppling. (som berodde på telefonen utan på dålig skärmning vilket dagens flygplan inte har)

Vart finner du stöd för det resonemanget? Dock håller jag med dig om att det ofta tar väldigt lång tid för vissa regler att ändras inom flyget. Detta med anledning av att tusentals tester måste göras om och om igen samt att det sedan måste gå den byråkratiska vägen.

I många fall kan det även vara passagerarna som är begränsningen. Farmor Agda 70 år som alltid har växt upp med att telefoner ska vara avstängda på ett flyg kanske blir hysterisk då hon ser dig och andra sitta med sina telefoner på i FM (då har vi helt plötsligt ett annat problem ombord).

En parallell till detta är t.ex. att majoriteten av befolkningen inte kommer lita helt på fullt automatiserade system utan piloter. Detta är en utan tvekan en mänsklig begränsning snarare än en teknisk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 16:09
Ursprungligen av iPilot:

Vart finner du stöd för det resonemanget? Dock håller jag med dig om att det ofta tar väldigt lång tid för vissa regler att ändras inom flyget. Detta med anledning av att tusentals tester måste göras om och om igen samt att det sedan måste gå den byråkratiska vägen.

I många fall kan det även vara passagerarna som är begränsningen. Farmor Agda 70 år som alltid har växt upp med att telefoner ska vara avstängda på ett flyg kanske blir hysterisk då hon ser dig och andra sitta med sina telefoner på i FM (då har vi helt plötsligt ett annat problem ombord).

En parallell till detta är t.ex. att majoriteten av befolkningen inte kommer lita helt på fullt automatiserade system utan piloter. Detta är en utan tvekan en mänsklig begränsning snarare än en teknisk.

Mobile phones on aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia

Att folk skulle bli sur för någon har FM på har jag svårt att se (och aldrig upplevt)

Ursprungligen av iPilot:

Jag ser folk hela tiden som sitter med diverse elektronisk utrustning på under start och landning. Det är ett faktum.

Utan att ni kraschar?! Hur är det möjligt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 18:53
Ursprungligen av zappee:

Mobile phones on aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia

Att folk skulle bli sur för någon har FM på har jag svårt att se (och aldrig upplevt)

Personlien väljer jag att inte lägga något vikt i referenser tagna från "Wikipedia". Detta är dock individuellt vad man väljer att göra. Kollar man dock längre ner på sidan du angav under fliken "referenser" så hittar man högst upp en referens av Boeing.

Mobile phones on aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia
Första meningen på denna sida från Boeing själva påstår att operatörer rapporterat problem av just denna typ.

Sedan har du följande rapport från NASA som visar på samma sak.
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20010066904_2001108092.pdf

Ursprungligen av zappee:

Utan att ni kraschar?! Hur är det möjligt?

Du får ursäkta men den kommentaren är löjlig och helt tagen ur sitt sammanhang.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 21:59
Ursprungligen av iPilot:

Personlien väljer jag att inte lägga något vikt i referenser tagna från "Wikipedia". Detta är dock individuellt vad man väljer att göra. Kollar man dock längre ner på sidan du angav under fliken "referenser" så hittar man högst upp en referens av Boeing.

Mobile phones on aircraft - Wikipedia, the free encyclopedia
Första meningen på denna sida från Boeing själva påstår att operatörer rapporterat problem av just denna typ.

Sedan har du följande rapport från NASA som visar på samma sak.
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20010066904_2001108092.pdf

Du får ursäkta men den kommentaren är löjlig och helt tagen ur sitt sammanhang.

Det är ju bara löjligt, inget på Wikipedia står utan hänvisning till källa.

Cell Phones Are Dangerous in Flight: Myth, or Fact? - ABC News

The European Aviation Safety Agency has approved a technology that reduces the risk of interference with airplane electronics. Several European airlines will allow passengers to use cell phones in their skies

Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, jag skulle vilja se alla som är stora i munnen här stå upp och göra det som de påstår att de skulle göra i verkliga livet.

Livet bakom skärmen och tangentbordet skiljer sig rätt rejält från verkligheten för de flesta.

Här känns det bara som en Lounge-diskussion som ligger i fel forumdel

Haha, vem har sagt något om att slåss?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 22:17
Ursprungligen av zappee:

Det är ju bara löjligt, inget på Wikipedia står utan hänvisning till källa.

Cell Phones Are Dangerous in Flight: Myth, or Fact? - ABC News

The European Aviation Safety Agency has approved a technology that reduces the risk of interference with airplane electronics. Several European airlines will allow passengers to use cell phones in their skies.

Somsagt; du kan komma med hur många likadan rapporter som helst och jag kan komma med lika många som säger motsatsen. Trots det står det fortfarande klart att just nu är det inte tillåtet och det kan varken du eller någon annan säga emot.

Jag liksom andra kommer välkomna den dagen då det tillåts men just nu är det inte tillåtet och det är bara att acceptera oavsett om du gillar det eller ej..

  • Medlem
  • 2010-08-15 23:55

Jag litar på uppgiften när flygbolagen säger att FM är OK, inte när du säger det.

I trafiken kan jag gardera mig från andras idioti genom att vara uppmärksam och förebygga risksituationer. Den möjligheten har jag inte när jag flyger.
Jag är inte det minsta flygrädd och har haft ett jobb där jag flög kontinental- och interkontinentalflygningar flera gånger i månaden i sex år. Nu kör jag bil 5500 mil om året. Det enda som får mig att bli rädd är när folk tror att de vet bäst, att de inte inser att trafiken kräver att man är medveten om att det finns folk runt omkring sig.
En bilist kanske är jättebra på att bromsa och kan därför åka jättefort fram mot en korsning innan det är dags att stanna. Men det vet inte jag som kommer på huvudleden. Oavsett den verkliga faran bilen utgör sprider beteendet osäkerhet i trafiken, orsakar kanske panikinbromsningar som orsakar andar olyckor och så vidare.
Skaffa körkort så förstår du.

My dear Baron...Ingen har väl någonsin påstått att du ska tro på mig. Och jag har inte för en sekund sagt vad DU ska göra. Jag har bara - som vilken annan medborgare som helst - sagt vad JAG gör (eller skulle göra om jag ägnade mig åt den för andra mycket, mycket skadliga verksamheten att flyga när jag ska någonstans).

Ursprungligen av Baron:

Jag litar på uppgiften när flygbolagen säger att FM är OK, inte när du säger det.

Nu är det väl så att det är ganska ovanligt att någon sitter och har sin telefon i flightmode igång och spelar spel, lyssnar på musik etc under start och landning?
Som jag tidigare sagt så sätter jag min iphone i FM när jag satt mig i stolen och stoppar sedan undan den. När det är tillåtet med elektronik plockar jag fram den.
Jag drar parallellen till en iPod, vilken inte går att stänga av helt med mindre än att du skruvar i sär den och plockar ut batteriet. En iPhone i FM = iPod som är "avstängd". Sålunda hävdar jag att en iPhone i FM som är satt i sleep = avstängd och får lov att förvaras i fickan under start och landning. Detta kommer jag att hävda tills dess att någon nitisk i flygbesättningen slänger av mig, får mig gripen och dömd i domstol för sabotage, alternativt flygplanet störtar och jag blir pulvriserad som en följd av min envishet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-16 11:13
Ursprungligen av pmarriott:

Nu är det väl så att det är ganska ovanligt att någon sitter och har sin telefon i flightmode igång och spelar spel, lyssnar på musik etc under start och landning?

Jag ser folk hela tiden som sitter med diverse elektronisk utrustning på under start och landning. Det är ett faktum.

Ursprungligen av iPilot:

Jag ser folk hela tiden som sitter med diverse elektronisk utrustning på under start och landning. Det är ett faktum.

Nu är jag ju alltid ombord i egenskap av passagerare och har därmed bara överblick över dem på min egen stolsrad, men jag flyger ca 35 ggr årligen och det har väl hänt 1-2 gånger att jag har sett någon pilla med något efter att kabinpersonalen varit runt och sagt åt folk att plocka undan sina laptops. Jag antar att kabinpersonalen får se lite mer.

Säger flygpersonalen till mig att slå av telefonen helt så gör jag det men eftersom jag inte fibblar med telefonen så lär de inte upptäcka något

Men vad vinner jag på att bråka med personalen om de skulle upptäcka att telefonen inte är avslagen?

Fast jag är förmodligen en av de få som skulle kunna ha telefonen igång, spela musik på ipoden och lyssna på det utan att någon skulle märka det.

Hörselskadad, hörapparater i t-läge, ett bluetooth headset under kläderna och magnetslinga runt halsen (också under kläderna) som överför ljudet till hörapparaterna utan fysisk kontakt. Ingen kan se något

Och... jo, jag har provat under flygningen men det är så mycket annat elektrimagnetisk tjafs som pågår och stör min magnetslinga så det fungerar inte i praktiken

Av erfarenhet vet jag att all elektronik vars krestar får ström strålar ut svaga radiovågor, det spelar ingen roll om Flight Mode är på eller av. Är Flight Mode av strålar mycket mer radiovågor genom antennen, men när den är avstängd strålar övriga delar av elektroniken (som ständigt strålar ut svaga radiovågor även när Flight Mode är avstängd).

Jag skulle också lyssna på kaptenen. Han/Hon vet vad dom pratar om! De har ett stort ansvar för oss under flygsträckan.

De enda 100% säkra produkter är helt mekaniska produkter och helt optiska produkter (vilket bara finns än så länge i labben - tror jag).

Senast redigerat 2010-08-18 22:11
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-16 11:14

En FMradio innehåller också en sändare - oscillatorn.

Bevaka tråden