Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flightmode eller inte flightmode

Tråden skapades och har fått 187 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Enda gången jag stänger av min är vid take-off och landning med flyget.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 21:42
Ursprungligen av keptang:

Enda gången jag stänger av min är vid take-off och landning med flyget.

Flygplansläge!

Stänger aldrig av min telefon.

Ursprungligen av zappee:

Flygplansläge!

Stänger aldrig av min telefon.

ja, det räknade jag med som att stänga av den, men sant den är ju faktiskt inte avstängd då, bara radiodelarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-01 22:01
Ursprungligen av zappee:

Flygplansläge!

Stänger aldrig av min telefon.

Jag stänger alltid av min telefon ändå. Känns säkrast så, så att man själv inte står skyldig till om planet får radiofel och kraschar med ett annat plan

Det troligaste är ju om en flygvärdinna kommer och ser att man grejar med en telefon, och hon inte fattar vad flygplansläge är.

Ursprungligen av ipodfan:

Jag stänger alltid av min telefon ändå. Känns säkrast så, så att man själv inte står skyldig till om planet får radiofel och kraschar med ett annat plan

Det troligaste är ju om en flygvärdinna kommer och ser att man grejar med en telefon, och hon inte fattar vad flygplansläge är.

Flygvärdinnorna vet mkt väl vad det är, de nämner till och med flightmode under säkerhetsgenomgångarna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-01 23:32
Ursprungligen av keptang:

Flygvärdinnorna vet mkt väl vad det är, de nämner till och med flightmode under säkerhetsgenomgångarna.

ok, har jag aldrig hört. Har åkt med sas, swiss air mm.

Kan tänka mig att det kommer en sur kärring och blir skitförbannad för att iphonen är på.

Flight Mode är inte tillåtet under start och landning så det riktiga är att helt slå av mobilen när lampan för säkerhetsbältet är tänd vid start och landning, eller när så beordras i PA.

Detta tar de upp under säkerhetsgenomgången och nämner speciellt att FM inte är tillåtet enligt ovan.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 22:23
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Flight Mode är inte tillåtet under start och landning så det riktiga är att helt slå av mobilen när lampan för säkerhetsbältet är tänd vid start och landning, eller när så beordras i PA.

Detta tar de upp under säkerhetsgenomgången och nämner speciellt att FM inte är tillåtet enligt ovan.

Dr Tinnitus

Nej, det är inte tillåtet nej.

Men om det gör någon skada eller inte tvistas det om. Själv tror jag att det bara är bluff.

Det beror på att dom inte förstår tekniken - att man kan stänga av bara radiodelen på en Iphone. Inget att bry sig om - FlightMode är det som gäller - skit samma vad korkskallarna säger.
Ska man stänga av sina Ipads också :-D. Eller sina laptops med dongel?

Snart hinner dom ikapp - om några år.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Flight Mode är inte tillåtet under start och landning så det riktiga är att helt slå av mobilen när lampan för säkerhetsbältet är tänd vid start och landning, eller när så beordras i PA.

Detta tar de upp under säkerhetsgenomgången och nämner speciellt att FM inte är tillåtet enligt ovan.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Zimmerman:

Det beror på att dom inte förstår tekniken - att man kan stänga av bara radiodelen på en Iphone. Inget att bry sig om - FlightMode är det som gäller - skit samma vad korkskallarna säger.
Ska man stänga av sina Ipads också :-D. Eller sina laptops med dongel?

Snart hinner dom ikapp - om några år.

Nej där tror jag faktiskt du har helt fel.

Klart de förstår tekniken, eller rättare sagt, de som sätter upp riktlinjerna förstår tekniken. Flygvärdinnorna bara förmedlar dem då det är andra som testar och beslutar m.m.

Det är ju så att precis alla elektroniska apparater som inte är undantagna, skall vara helt avstängda under start och landning. Detta gör man ju för att det är enklaste och säkraste sättet och som ger minst diskussion med passagerare om vad som kan vara på eller inte. ALLT ska vara av är då ett mycket mer konkret och lättfattligt budskap.

Om sen vissa saker ändå mycket väl skulle kunna vara på spelar ingen roll egentligen, för så länge de har denna regel så är det bara att följa den. Ändras sen regeln så är det bara att följa den nya regeln.

Olika flygbolag kan ha olika regler, men det är bara att följa dem.

Dr Tinnitus

Jo, den generella regeln förenklar för flygbolagen, men det skiter jag fullständigt i. Jag följer aldrig ovetenskapliga regler och jag skiter fullständigt i korkade lagar också. Det borde alla friska medborgare göra - det är bra för landet och samhället. Det var därför jag t.ex. gick mot röd gubbe när det inte var någon biltrafik kl. 04:00 på natten - även när detta var olagligt. Det är därför jag inte stänger av min Iphone utan sätter den i flightmode och lyssnar vidare på min musik (man behöver inte skylta med det - jag har aldrig behov av att demonstrera mina beslut).
Jag skadar ingen annan och jag sover gott om nätterna. Jag är en god människa.

Regler är inte alls till för att följas - dom har inget egenvärde. Jag följer dom när dom har ett värde utanför sig själv. Jg vill leva mitt liv i förnuftets tecken. Bara för att världen är imbecill så vill inte jag underbygga och supporta skiten. Jag är fri. Född fri.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nej där tror jag faktiskt du har helt fel.

Klart de förstår tekniken, eller rättare sagt, de som sätter upp riktlinjerna förstår tekniken. Flygvärdinnorna bara förmedlar dem då det är andra som testar och beslutar m.m.

Det är ju så att precis alla elektroniska apparater som inte är undantagna, skall vara helt avstängda under start och landning. Detta gör man ju för att det är enklaste och säkraste sättet och som ger minst diskussion med passagerare om vad som kan vara på eller inte. ALLT ska vara av är då ett mycket mer konkret och lättfattligt budskap.

Om sen vissa saker ändå mycket väl skulle kunna vara på spelar ingen roll egentligen, för så länge de har denna regel så är det bara att följa den. Ändras sen regeln så är det bara att följa den nya regeln.

Olika flygbolag kan ha olika regler, men det är bara att följa dem.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2010-08-02 12:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Jo, den generella regeln förenklar för flygbolagen, men det skiter jag fullständigt i. Jag följer aldrig ovetenskapliga regler och jag skiter fullständigt i korkade lagar också. Det borde alla friska medborgare göra - det är bra för landet och samhället. Det var därför jag t.ex. gick mot röd gubbe när det inte var någon biltrafik kl. 04:00 på natten - även när detta var olagligt. Det är därför jag inte stänger av min Iphone utan sätter den i flightmode och lyssnar vidare på min musik (man behöver inte skylta med det - jag har aldrig behov av att demonstrera mina beslut).
Jag skadar ingen annan och jag sover gott om nätterna. Jag är en god människa.

Nu är det ju viss skillnad på att gå mot rött och använda elektronik i ett flygplan under start och landning. Om du har ett eget flygplan och flyger helt själv i det är det förstås okey så länge du inte kraschar ner i någon annans hus. Men att sitta i ett fullsatt plan med 100+ passagerare så är det inte bara din egen säkerhet du gör avkall på utan alla andra i planet kan råka illa ut på grund av din oförmåga att följa samhällets/flygets uppsatta regler.

Om du sitter bredvid mig under en start eller landning så kommer du få stänga av din telefon vare sig du vill det eller ej

Börjar tråden spåra ur eller?

Du tror alltså att en Iphone i flightmode är farlig? Tror du att jag skulle utsätta mig själv för fara och utsätta andra för fara - bl.a. barn i planet?
Bara för att du inte förstår att en Iphone i flightmode är lika ofarlig som en avstängd Iphone så ska du inte förvänta dig att vi upplysta ska delta i fördumningen och det fåraktiga regelföljandet. Det är inte mitt fel att du är oupplyst och har rädslor baserade på myter eller okunskap. Du får väl ta reda på sanningar - var inte så lat - tro inte på alla regler. Tänk själv. Var inte en robot.

Ursprungligen av arc:

Nu är det ju viss skillnad på att gå mot rött och använda elektronik i ett flygplan under start och landning. Om du har ett eget flygplan och flyger helt själv i det är det förstås okey så länge du inte kraschar ner i någon annans hus. Men att sitta i ett fullsatt plan med 100+ passagerare så är det inte bara din egen säkerhet du gör avkall på utan alla andra i planet kan råka illa ut på grund av din oförmåga att följa samhällets/flygets uppsatta regler.

Om du sitter bredvid mig under en start eller landning så kommer du få stänga av din telefon vare sig du vill det eller ej

Börjar tråden spåra ur eller?

  • Medlem
  • 2010-08-02 13:44
Ursprungligen av Zimmerman:

Du tror alltså att en Iphone i flightmode är farlig? Tror du att jag skulle utsätta mig själv för fara och utsätta andra för fara - bl.a. barn i planet?
Bara för att du inte förstår att en Iphone i flightmode är lika ofarlig som en avstängd Iphone så ska du inte förvänta dig att vi upplysta ska delta i fördumningen och det fåraktiga regelföljandet. Det är inte mitt fel att du är oupplyst och har rädslor baserade på myter eller okunskap. Du får väl ta reda på sanningar - var inte så lat - tro inte på alla regler. Tänk själv. Var inte en robot.

Jag instämmer med Forssblads inlägg och jag har utvecklat AIS-transpondrar som sitter i många moderna flygplan så lite susning har jag nog ändå. Reglerna är inte till för att jävlas med passagerarna. De är till för att skydda passagerarna.

Vem har sagt att dom är till för att jävlas? Och nej, om du tror att en Iphone i flightmode - alltså avstängd radiodel - kan störa ut flygplans teknik så har du ingen susning.

Flygbolagen har alltså ett generellt avstängningsbeslut - detta innebär inte att flightmode är farligt. Så är det med många saker i världen - man har generella regler av förenklingsskäl - även om man vet att det finns undantag.

Ursprungligen av arc:

Jag instämmer med Forssblads inlägg och jag har utvecklat AIS-transpondrar som sitter i många moderna flygplan så lite susning har jag nog ändå. Reglerna är inte till för att jävlas med passagerarna. De är till för att skydda passagerarna.

  • Medlem
  • 2010-08-02 14:53
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem har sagt att dom är till för att jävlas? Och nej, om du tror att en Iphone i flightmode - alltså avstängd radiodel - kan störa ut flygplans teknik så har du ingen susning.

Flygbolagen har alltså ett generellt avstängningsbeslut - detta innebär inte att flightmode är farligt. Så är det med många saker i världen - man har generella regler av förenklingsskäl - även om man vet att det finns undantag.

Ok, då får väl flygvärdinnorna börja med följande uppmaning:

"under start och landning skall all elektronik vara avstängd. Förutom den elektronik som tillhör Zimmerman och andra som vet bättre än flygindustrin, ni får förstås göra som ni vill eftersom ni är så kunniga på alla områden."

Nejdå - detta behövs inte. Jag bara förklarade varför JAG inte bryr mig om regeln.

Har du inte fattat än? Flygindustrin VET att flightmode är ofarligt, men dom kör generell regel av andra orsaker. Suck.

Ursprungligen av arc:

Ok, då får väl flygvärdinnorna börja med följande uppmaning:

"under start och landning skall all elektronik vara avstängd. Förutom den elektronik som tillhör Zimmerman och andra som vet bättre än flygindustrin, ni får förstås göra som ni vill eftersom ni är så kunniga på alla områden."

Ursprungligen av arc:

Ok, då får väl flygvärdinnorna börja med följande uppmaning:

"under start och landning skall all elektronik vara avstängd. Förutom den elektronik som tillhör Zimmerman och andra som vet bättre än flygindustrin, ni får förstås göra som ni vill eftersom ni är så kunniga på alla områden."

"All elektronisk utrustning?"
Skall man stänga av sitt armbandsur också?

Ursprungligen av Saffran:

"All elektronisk utrustning?"
Skall man stänga av sitt armbandsur också?

Armbandsur kan vara på om det inte går på batteri.
Pacemaker däremot är batteridrivet så den måste stängas av.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-02 15:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Vem har sagt att dom är till för att jävlas? Och nej, om du tror att en Iphone i flightmode - alltså avstängd radiodel - kan störa ut flygplans teknik så har du ingen susning.

Flygbolagen har alltså ett generellt avstängningsbeslut - detta innebär inte att flightmode är farligt. Så är det med många saker i världen - man har generella regler av förenklingsskäl - även om man vet att det finns undantag.

Flightmode ser till att radiodelen i telefonen inte längre är farlig, men eftersom de vill att man låter bli att använda CD-spelare och annat så misstänker jag att flygbolagen menar att det finns annan interferens som kan uppstå på grund av elektroniska prylar, även om de inte har en aktiv radiodel. Visst, det är säkert överdrivet försiktigt med en modern pryl som en iPhone, men paranoia från flygbolagens sida ser jag som en bra sak.

Jag misstänker att en iPhone som är påslagen men inaktiv i flight mode är fullständigt ofarlig, men att inte låta bli att använda den åtminstone under start/landning (dvs. iPod i pausläge och prylen i sleep mode) verkar dels onödigt, eftersom det handlar om några minuter, och dels respektlöst mot andra passagerare som kan tänkas lägga märke till det, i synnerhet om de tycker att flyg är obehagligt. Sedan ökar det möjligtvis risken (om än minimalt) för att något fel uppstår, och jag skulle ju helst se att det inte var upp till enskilda passagerare att bestämma huruvida de vill följa reglerna eller inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-01 22:28

Den lagen är föråldrad och borde skrotas. All elektronik i flygplanen är så bra avskärmade att det är väldigt svårt att påverka elektroniken även med starkare sändare.

På vissa flyglinjer får man inte ens använda iphonen i flygplansläge.

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-10-02 12:06
Ursprungligen av Robo-X:

Den lagen är föråldrad och borde skrotas. All elektronik i flygplanen är så bra avskärmade att det är väldigt svårt att påverka elektroniken även med starkare sändare.

På vissa flyglinjer får man inte ens använda iphonen i flygplansläge.

Du får inte använda det på något flight. Alla säger inte specifikt flightmode men att stänga av telefonen borde väl alla förstå och det kan ju inte tolkas fel. Med Flightmode är inte telefonen avstängd, punkt.

Mythbusters testade faktiskt myten och telefoner på 900Mhz bandet påverkade faktiskt flyginstrument, framförallt radar och radiofyrar (som planen använder för att navigera)

Däremot så är ju kabinen isolerad från cockpit och övriga delar av planet, där just radio sitter.

På plan som tom har egen WiFi som sänder så är det ju inte så troligt att kabinen INTE är isolerad

--

Jag tror reglerna mer beror på standardisering - numera är det ju tillåtet att ha mindre bagage ("hand"-bagage) med sig som för 10 år skulle få flygvärdinnan att skälla ut dig (därav bagagedrop som fanns direkt i gaterampen)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 12:32
Ursprungligen av studiox:

Du får inte använda det på något flight. Alla säger inte specifikt flightmode men att stänga av telefonen borde väl alla förstå och det kan ju inte tolkas fel. Med Flightmode är inte telefonen avstängd, punkt.

Mythbusters testade faktiskt myten och telefoner på 900Mhz bandet påverkade faktiskt flyginstrument, framförallt radar och radiofyrar (som planen använder för att navigera)

Däremot så är ju kabinen isolerad från cockpit och övriga delar av planet, där just radio sitter.

På plan som tom har egen WiFi som sänder så är det ju inte så troligt att kabinen INTE är isolerad

--

Jag tror reglerna mer beror på standardisering - numera är det ju tillåtet att ha mindre bagage ("hand"-bagage) med sig som för 10 år skulle få flygvärdinnan att skälla ut dig (därav bagagedrop som fanns direkt i gaterampen)

Om den inte var sköldad ja. De ansåg myten som "busted".

"While certainly not a rigorous scientific study the Discovery Channel television program MythBusters examined the "myth" that mobile phones are banned aboard aircraft to force passengers to use the airline's inflight phones. They concluded that this is "busted". Their tests caused no interference to a small airplane's avionics but did to unshielded equipment. They concluded that interference could occur aboard an aircraft if the shielding was not working correctly"

  • Oregistrerad
  • 2010-10-02 14:18
Ursprungligen av zappee:

Om den inte var sköldad ja. De ansåg myten som "busted".

"While certainly not a rigorous scientific study the Discovery Channel television program MythBusters examined the "myth" that mobile phones are banned aboard aircraft to force passengers to use the airline's inflight phones. They concluded that this is "busted". Their tests caused no interference to a small airplane's avionics but did to unshielded equipment. They concluded that interference could occur aboard an aircraft if the shielding was not working correctly"

Tänkt på att detta är USA. Om jag skulle försöka använda en telefon pga. vad mythbusters säger så skulle Discovery bli stämda på ett par miljarder så det är väl rätt självklart att dom är försiktiga i hur dom presenterar saker.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 14:37
Ursprungligen av studiox:

Tänkt på att detta är USA. Om jag skulle försöka använda en telefon pga. vad mythbusters säger så skulle Discovery bli stämda på ett par miljarder så det är väl rätt självklart att dom är försiktiga i hur dom presenterar saker.

Ja, men myten är fortf. busted vilket du sa att den inte var.

  • Oregistrerad
  • 2010-10-02 15:26
Ursprungligen av zappee:

Ja, men myten är fortf. busted vilket du sa att den inte var.

Du menar att det var busted pga att flygplan kan sakna skydd, även då de personerna dom intervjuade sa att detta har varit standard dom senaste 40 åren (något åt det hållet)?

Då håller du väl med om att en A380 eller en Boeing Dreamliner inte utgör något hot mot säkerheten om du ändå skulle ha din telefon påslagen?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 15:32
Ursprungligen av studiox:

Du menar att det var busted pga att flygplan kan sakna skydd, även då de personerna dom intervjuade sa att detta har varit standard dom senaste 40 åren (något åt det hållet)?

Då håller du väl med om att en A380 eller en Boeing Dreamliner inte utgör något hot mot säkerheten om du ändå skulle ha din telefon påslagen?

När en myt är busted betyder det att den inte är sann. Den myten de undersökte var om det var farligt att ha mobiltelefoner igång på ett flygplan.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-02 21:38

Menar ni seriöst att ni anser Mythbusters vara en trogen källa till om det är farligt att ha telefonen i Flight Mode eller ej? Alllvarligt talat, vad lever vi i för värld..

Inser ni inte att det kostar miljoner och åter miljoner av dollar att fullt testa ut detta i varje flygplansmodell? En lite klen glödlampa till många av våra lampor och instrument kan i vissa fall kosta uppemot 500 Dollar styck bara för att de är så pass utprövade att de anses säkra att användas. Och då pratar vi om en lite glödlampa som inte är större än en nagel.

Det finns haverier som har berott på att man installerat saker som inte är original och därmed inte är godkända. Tyvärr har jag just nu inte någon källa på det men flera av er har säkert sett och hört om liknande olyckor. Lite OT men det jag vill poängtera är att det eventuellt är ofarligt, saken är den att det ännu inte är så pass utprövat (troligtvis pga. ekonomiska skäl) att det kan godkännas på det generella planet. Tills dess lever vi alla i ovisshet och även om du specifikt inte gillar det så tycker "standard-människan" att man ska ta det säkra före det osäkra.

Har sagt det förr och säger det igen, ni är inte ensamma ombord, respektera säkerhetsreglerna oavsett om ni gillar dem eller ej..

Ursprungligen av iPilot:

Menar ni seriöst att ni anser Mythbusters vara en trogen källa till om det är farligt att ha telefonen i Flight Mode eller ej? Alllvarligt talat, vad lever vi i för värld..

VI lever i en värld där det finns undersökningar som visar att det ÄR farligt och undersökningar som visar att det INTE är farligt. Vad ska man tro på?
Mythbusters har gjort ett test, hurvida professionellt eller inte de är kan man tvista om, men ändock ett test. Jag tycker du ska se igenom hela avsnittet innan du uttalar dig.

Jag gjorde det precis och de pratar bland annat med någon snubbe som förklarar att det ligger till på det vis jag tror. Regeln finns där av säkerhets-skäl:
"Better safe than sorry"....
Samt att det skulle ta för lång tid att testa ala enskilda komponenter....

Mest intressant var att de inte fick göra testet i ett riktigt plan i luften utan fick göra det i simulerad miljö på mark.

Så var det med det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-03 05:02
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tycker du ska se igenom hela avsnittet innan du uttalar dig.

Jag gjorde det precis och de pratar bland annat med någon snubbe som förklarar att det ligger till på det vis jag tror. Regeln finns där av säkerhets-skäl:
"Better safe than sorry"....
Samt att det skulle ta för lång tid att testa ala enskilda komponenter....

Till att börja med har jag sett avsnittet. Därmed blir din första kommentar helt tagen ur luften.

Dessutom så repeterar du endast det jag reda förklarade innan. Det är bättre att ta den säkra vägen om man är osäker. Det tar otroligt mycket tid och pengar om allt ska hålla på att testas fram och tillbaka bara för att nån clown vill envisas med att sitta med telefon på vid start och landning.

Känns inte som om någon kommer någonvart i denna tråd längre.. Kanske dags att stänga..?

Bevaka tråden