Jag köpte ifjol en 40 GB PocketSmart ALU ifrån Macoteket. I början fungerade den mycket bra, men efter ett halvår eller så började den krångla. Den 'mountade' helt enkelt inte på skrivbordet och ju längre tiden gick destu oftare uppstod problemet. Nu mountar den inte alls. Lampan lyser och den rasslar till, men inget händer.
Går jag sedan in i Disk Utility finns den där, som 37.4 GB Genesys Logic, och under den, i grått står det "Inggn Fr{gv" - jag döpte den till "Ingen Frygt". Under där står det under "Mount Point" så klart Not Mounted.
Försöker jag Verify Disk får jag;
Verifying volume “Inggn Fr{gv”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Keys out of order
The volume needs to be repaired.
Volume check failed.
Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)
1 volume checked
0 HFS volumes verified
1 volume failed verification
Och testar jag sedan med Repair Disk får jag;
Repairing disk for “Inggn Fr{gv”
Checking HFS Plus volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Keys out of order
Rebuilding Catalog B-tree.
The volume could not be repaired.
Error: The underlying task reported failure on exit (-9972)
Repair attempted on 1 volume
0 HFS volumes repaired
1 volume could not be repaired
Och där slutar det för mig, jag har ingen anning om vad jag kan göra. Givetvis är den data som finns på mycket mycket viktig för mig, mycket viktigare än själva disken. Så jag skulle göra vad som helst för att få filerna av disken på något sätt. Frågan är bara, vad kan jag göra?
Jag har en 1Ghz TiBook med 10.3.4. Har tillgång till en PC och en PowerMac G4.