Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Kajsali

Kajsali

Medlem
  • Plats Malmö
  • Sysselsättning Är frilansande AD och arbetar med grafisk produktion, i tryck och på webben.
  • Registrerad 2006-05-03
  • Senast aktiv 2021-04-14
  • Antal inlägg 84

Foruminlägg

De senaste inläggen Kajsali har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Alix:

Har du kollat i Systeminställningar > Säkerhet och integritet > Integritet om programmet behöver godkännande av något slag?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

- Var försöker du spara filen? (intern disk, extern disk, nätverksdisk, molntjänst, osv?)
- Prova att spara en annan sorts fil på den platsen.
- Prova att spara den här filen på en annan plats.

t

Jag löste det genom att avinstallera och installera PS på nytt, sedan omstart.
Såg att felet funnits i Catalina, så kanske någon gammal inställning hängt med när jag uppdaterat.

Jag har gjort en enkel animering på fyra rutor, och skulle exportera som animerad gif, precis som jag brukar.
Där får jag upp denna ruta.

Trodde först det var för att jag skissat med en Istock-bild jag inte köpt. Men även efter inköp, kommer samma ruta.
Vad beror det på? Har aldrig fått den förr...
(Kör Creative Cloud med licens och har senaste versionen installerad. IOS 11.2.3 Big Sur)

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Tack, men den filen finns inte med i denna packen. Jag måste ha hittat den någon annanstans...
Funderar på vilket format/filslut de filerna kan ha?

När jag gjort en annons-PDF klar vill jag kolla den i Acrobats funktion "Preflight". I min gamla dator som blev stulen, hade jag importerat en preflight-fil från tidningsutgivarna, där deras inställningar fanns, och jag valde den under "Offset".
Nu hittar jag inte den filen längre. Har letat på nätet men hittar den inte. Någon som vet var den finns?

Ursprungligen av IngoX:

Enligt sökning på Adobes användarforum så verkar inte tidsformatet i Acrobat klara beräkningar på samma sätt som t.ex Excel? Utan man får konvertera till numeriska minuter eller timmar med decimal för själva beräkningen. Manuellt i huvet som man gjorde på de gamla ob-listorna förr i tiden, eller med javascript...

Finns länk till exempelscript i den första gamla tråden, tog med den andra nyare som exempel på att det nog inte ändrats i nyare Acrobat-versioner.
https://forums.adobe.com/thread/1261473
https://forums.adobe.com/thread/2494806

Hmmm, det kan ju förklara en del.
Jag gjorde om hela alltet från början, och får då felmeddelandet redan när jag gör adderingen i Totalt-rutan. Jag förstår inte riktigt vad meddelandet betyder, eftersom jag satt samma tid-format i alla rutor...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har alla fälten (TidRow1-TidRow26 och TidTotalt) formatet "Tid HH:MM"?

Blir det någon skillnad om du skriver "01:20" i stället för "1:20"?

Alla rader har samma inställningar, ja.
Och jag har testat skriva 01:20 utan att det funkar.

Jag ska skapa en enkel tidrapport där jag vill addera varje rad för att få en totalsummetid.
Jag har gjort det förr, men jag får felmeddelande nu.
1) Varje rad är satt till "tid" med formatet HH:MM (bild 1)
2) Summan har samma inställning, samt fomeln att alla tid-rader ska adderas (bild 2)
3) Ändå får jag felmeddelande när jag skriver in en tid, t ex 01:30 bild 3)

Vad gör jag för fel, detta är ju jätteenkelt...

(Osäker på om detta är rätt plats att fråga i forumet...)

I InDesign använder jag ofta kommandot "faktisk storlek" (cmd+1), men när jag nu gör det i min nya dator, blir sidan uppförstorad i typ 250% på skärmen. Väljer jag "anpassa till fönster" i en vanlig A4, visas den i 25%.

I skärminställningar är det ställt på "Förval till skärm" och jag kan inte välja annat.
Min kollega har samma modell av dator, kör med en något nyare skärm av samma modell, och det funkar för henne.

• MacBook Pro 13, 2017 med

• High Sierra 10.13.3

• Samsung SyncMaster P2770-skärm som jag använt tidigare.

• Adobe Creative Cloud

Har testat med en annan HDMI-sladd utan resultat. Har kollat igenom skärmens inställningar utan resultat.
Detta problem händer i InDesign & Photoshop, inte i Illustrator, där funkar det.

Var tusan kan detta felet ligga? Datorn, programvara, sladdar, inställningar?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bara en liten kontrollfråga...

Är det verkligen Sierra? Om det är en helt ny dator, så tror jag att den har High Sierra.

Ja, förlåt, det är High Sierra. (Ser f.ö. likadant ut med olika vectoriserade loggor, eps och PDF.)

Blev bestulen på min MacbookPro 13" och fick idag en ny. Installerat om allt från scratch, inga problem.
När jag kör InDesignfiler med en vectoriserad logotyp, blir förhandsvisningen helt fuckad. Se bilden. Det ser dock rätt ut vid utskrift.
Det är ingen skillnad om jag ställer visningsprestandan på normal eller hög kvalitet.
Någon som känner igen problemet?

Kan tilläggas att vi är två som kör exakt samma set up, och har samma problem.

Tack, jag uppdaterade till Sierra och sedan CC2018 och det verkar ha löst sig.
/Kajsa

Efter att ha uppdaterat Photoshop (prenumererar på Adobe Creative Suite) vill Photoshop inte låta mig exportera till JPG. Exportera till PNG går bra, Spara som... jpg går också bra. Följande varningsruta kommer upp. (se bif bild)
Jag har följt instruktionen på länken (https://helpx.adobe.com/se/photoshop/kb/exten...)
Jag har testat att avinstallera, plocka bort filerna, ominstallera samt startat om datorn. Problemet kvarstår.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska prova. Någon?

Ursprungligen av jahve:

Hur ser ert avtal ut?

Inget konstigare än att designa och programmera.

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Det eller be kundens kund kontrollera att dom har senaste uppdateringen av Webroot BrightCloud databasen.

Jag tar upp denna tråden igen, då detta blivit ett rättsligt problem.

Kunden vägrar betala för hemsidesarbetet och hävdar att det är vårt fel/ansvar att se till att sidan inte hamnade i Brightclouds säkerhetsstopp. Jag skulle gärna vilja veta hur andra utvecklare hanterar såna här saker. har ni stött på det? Hur försäkrar ni er att det inte händer? Det jag har talat med säger att det inte är rimligt att veta alla säkerhetsprogram tänkbara kunder till kunden kan använda.

Ursprungligen av Gizzmo_SWE:

Det eller be kundens kund kontrollera att dom har senaste uppdateringen av Webroot BrightCloud databasen.

Tack för snabbt svar!