Skrevs ursprungligen av el gringo
ja - det måste ju hända en hel del mot att köra 32-bitarsprogram "simulerat" eller hur det nu är idag. FCP helt native 64-bitars version lär bli rejält snabbare
Återigen den gamla vanföreställningen att 64bits PPC skulle "emulera" 32 bits kod.
När Apple, IBM och Motorola klurade ut koncepted för PPC i början av 90-talet så var 64bit redan inräknat. Dessutom gjordes "planen" för PPC:ns utveckling sådan att den skulle tåla att lösa oförutsedda tillägg i framtiden enhetligt med grundprinciperna.
Detta visar sig i exempelvis AltiVec som är en oförutsedd funktion som tiden visade behövdes efter att konceptet PPC fötts. Utrymmet i instruktionsuppsättningen fanns redan tillgänglig (men paxxad om man så vill) och det kunde lätt inkluderas utan att första instruktionsuppsättningen. Något man inte kan säga om x86 som idag har instruktionslängder från 1 till 18 bytes för att kompensera för allt nytt som lagts till under åren (PPC har 4 bytes rakt av, vilket ger enklare logik på chippet).
PPC behandlar 64 bit ungefär såhär: jag har 64 stolar i restaurangen, om hovmästaren är gammalmodig och bara känner till 32 (han är ett program kompilerat för 32 bits kod) av dessa stolar så struntar jag väl i att ta in fult med gäster då.
Visst vi får aldrig fullt med gäster och kan inte dra in optimalt med pengar, men det fungerar, och det fungerar lika perfekt som förr då det faktiskt bara fanns 32 stolar.
Det hela är egentligen lite befängt. Måste G4 "emulera" G3 kod bara för att den har AltiVec? Nej! För AltiVec är ett tillägg på det som G3 redan hade. På samma sätt är 64 bit bara ett tillägg på det som 32 bit redan hade.
Jaja, hoppas detta är något lite klarare nu iaf...