Dags att lyfta en urgammal tråd… :).
Tycker det här är en spännande diskussion. Har hittills nästan alltid lämnat ifrån mig original om någon bett om det, men funderar kring några olika detaljer.
Dels funderar jag på, är det skillnad på t.ex. en broschyr/annons och en boklayout för en fackbok med mycket grafik/bilder. I t.ex. en kokbok kan den grafiska formen vara betydligt mer unik än resten av innehållet, även om den kanske samtidigt inte är tillräckligt unik för att hävda verkshöjd.
I en bok har ju innehållet antagligen ett betydligt högre värde för kunden än om det är en annons. Reproduktioner av boken, nytryck och dylikt bör ju kunden (t.ex. förlaget) rimligtvis ha viss rätt till, samtidigt som underleverantörer (fotografer, illustratörer, grafiker osv.) bör ha rätt till ersättning vid nytryck eller reviderade versioner.
Hur ska man se på royaltyfria bilder och illustrationer som jag som formgivare köpt in och därmed har licens att använda, men där kunden egentligen aldrig köpt ngn licens. Dvs. om jag inte köpt dem specifikt för kundens räkning utanför att ha tillgängliga för att kunna återanvända i alla tänkbara produktioner. Funkar det som med typsnitt?
De flesta typsnitt är ju inte unika nog att nå upp i "verkshöjd" och åtminstone för en del år sedan fanns ingen riktigt juridiskt prövad praxis kring dessa. Trots detta är det allmänt vedertaget att man inte skickar med typsnitt med sina originalfiler om de inte är fria att sprida.
/Ludvig