Jag tycker att det är en fröjd att läsa alla inlägg här. Det är fantastiskt hur alla vill hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter!
Nu till ämnet. Det är svårt att ha sina kompisar som kunder. Svårt men kul och utmanande på flera sätt.
Jag brukar skriva upp exakt hur många timmar det tagit mig och till vilket timpris och sedan dra av en rabatt som jag till exempel döper till "trogen kundrabatt". På så sätt syns det tydligt vad jag bjudit på. Det har hänt att jag hamnat i situationer där jag inte varit tydlig för att jag vill vara schysst, det är kul att bli tillfrågad och man trott att man varigt tydlig men det blir onödiga konflikter när man skall jobba vidare och kanske förväntas prioritera ner bättre betalande kunder. Det är svårt att vara "reklamköpare" också, särsklit nu när en hemsida i "personligt" utförande kostar 500:- inklusive allt, eller en logga kan kosta 10 dollar. Det är tyvärr inte alltid så att kunden förstår att man får vad man betalar för.
Däremot tycker jag att man kan bestämma sig för att vissa uppdrag är som en typ av investering. Kanske för att få andra jobb eller skapa sig en bättre portfolio, likaväl som man betalar mycket för utbildning kan man ju eventuellt se vissa uppdrag som en form av vidareutbildning.
Du kanske inte måste skriva allt på fakturan men bifoga något om nedlagd tid och kostnad.