Jag har gjort en klassiker: Jag har gjort en logga till en gamal kompis nystartade företag utan att snacka om betalningen innan..
I dagsläget har jag gjort deras logga + en annan logga som bara skall användas tillfälligt i ett speciellt samanhang.
Dom har även ställt frågan om jag vill göra brevpapper, signatur, visitkort samt design till webbsidan (ej skapa en hel webbsida).
Det här är mitt första lite "större" jobb jag gör. Jag vill vara schysst och ge honom lite rabatt men samtidigt inte gå ner för mycket så dom får en chock till nästa grej jag gör åt dom.
Bara för att det är mitt första jobb så är jag inte helt oerfaren. Jag har jobbat inom den grafiska branshen i 6 år (tidningsförlag/reklambyrå/marknadsassistent/och nu som grafisk formgivare på en lokal dagstidning).
Jag driver nu en liten byrå som jag har vid sidan om mitt vanliga jobb.
Dom (dom är två delägare) har funderingar på att erbjuda grafiska tjänster till sina kunder. Den tjänsten skall dom i sin tur köpa av mig. Så eftersom det kan bli en del jobb åt dom i framtiden vill jag vänja dom vid "rätt" prisnivå.
Kanske att man kan säga någit i stil med: "nu blev det lite speciellt första gången så därför tar jag endast <detta pris> för de två logotyperna. I framtiden kommer jag dock ta <detta pris>"
Vad är en rimlig timlön för sådant här arbete?