Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket skall jag ta betalt?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-01 14:20

Tumregel som jag altid håller mig till att hellre en back bärs än en sjuukt lågt arvode - eller så vill man ha ett ok arvode, som man kan tycka att det är roligt att arbeta för.
De större kunderna betalar för att man ska kunna göra roliga mindre uppdrag

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-01-08 16:11

Bapelsinmannen och Tangens säger bra grejer där.

Bapelsinmannen har helt rätt i att kompispriset ofta är enkelriktad. Förutom i de fall där kompisen vid ett annat tillfälle har möjlighet att ge dig kompispris. Om någon av kompisarna tjänar på det här i långa loppet beror väl på hur stort jobbet - om det är tidskrävande och tar upp tid då du kunde gjort något åt kunder som betalar fullt. Finns givetvis andra saker som spelar in också.. men men.

Tangens har en bra poäng också - att det kan vara roligare att göra något åt en kompis. Det hela blir lite mer lättsamt med korrektursvängar etc etc. Kompisen har också mer förståelse för om det dyker upp problem/förhinder/försening etc etc etc.. Dels för att man är kompisar men också för att han betalar mindre och kan inte kräva samma "service".

Dessutom så litar (förhoppningsvis) kompisen på dig och du har då ofta möjlighet att styra projektet lite mer som du själv vill ha det. Man blir "lössläppt" på ett helt annat sätt och får då möjlighet att göra något riktigt stiligt till sin portfolio.

Om ni inte uppmärksammat det så var det jag som startade den här tråden. Jag kan säga att affären slutade riktigt lyckligt

Jag körde på soul8o8 idé och satte ett ganska högt pris och slängde med den andra loggan som "special offer".

Både kompisen och jag var nöjda i slutänden. Han har inte direkt möjlighet att ge mig ett kompispris på något (eftersom jag inte är intresserad av tjänsterna han säljer). Dock har han agerat lite som en reklampelar för mig och dragit in ganska många kunder, så visst hat vi båda vunnit på det.

Det är lätt att hårddra saken som vissa i tråden har försökt göra. Dock är jag ett levande bevis på att det kan löna sig att vara kompis då och då.

Hoppla - såg att min "antal-inlägg-siffra" har nollställts.

Senast redigerat 2007-01-08 16:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-08 21:02

Jag tycker att det är en fröjd att läsa alla inlägg här. Det är fantastiskt hur alla vill hjälpa varandra och dela med sig av sina erfarenheter!

Nu till ämnet. Det är svårt att ha sina kompisar som kunder. Svårt men kul och utmanande på flera sätt.

Jag brukar skriva upp exakt hur många timmar det tagit mig och till vilket timpris och sedan dra av en rabatt som jag till exempel döper till "trogen kundrabatt". På så sätt syns det tydligt vad jag bjudit på. Det har hänt att jag hamnat i situationer där jag inte varit tydlig för att jag vill vara schysst, det är kul att bli tillfrågad och man trott att man varigt tydlig men det blir onödiga konflikter när man skall jobba vidare och kanske förväntas prioritera ner bättre betalande kunder. Det är svårt att vara "reklamköpare" också, särsklit nu när en hemsida i "personligt" utförande kostar 500:- inklusive allt, eller en logga kan kosta 10 dollar. Det är tyvärr inte alltid så att kunden förstår att man får vad man betalar för.

Däremot tycker jag att man kan bestämma sig för att vissa uppdrag är som en typ av investering. Kanske för att få andra jobb eller skapa sig en bättre portfolio, likaväl som man betalar mycket för utbildning kan man ju eventuellt se vissa uppdrag som en form av vidareutbildning.

Du kanske inte måste skriva allt på fakturan men bifoga något om nedlagd tid och kostnad.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-01-08 23:19

Jag försöker skärpa mig och bokföra all tid ett projekt verkligen tar. Sedan kan jag enkelt tillämpa en procentsats i rabatt för olika kunder. Jobbar jag idéellt, vilket tyvärr händer alltför ofta så sätter jag 100% i rabatt ock skiter i att skriva ut en faktura

Sitter just nu och arbetar med en FileMaker-lösning som jag aldrig kommer att få betalt för

Jag tycker att om du väger mellan några hundralappar eller några tusenlappar kan det kanske vara vettigare att inte ta betalt för loggorna. "Normala" priser för loggor kan ju vara allt från 10 000 och uppåt. Naturligtvis beror ju detta lite på vad man menar med logga samt vilken typ av idé- och strategiarbete som ligger bakom. Om kompisen har sagt att "jag vill att du hittar ett snyggt typsnitt i stilen x och slänger ihop något som kan passera som en enkel logga" så kan det ju vara lite svårt att begära 30..
Jag brukar skilja på jobb enl ovan och mer kompletta jobb som typiskt kan inkludera logga, profil/designprogram/manual, pärm, produktionsvarianter, malldokument, mm. Det kan ofta vara en bra idé att dra in alla dessa bitar i offert/prisdiskussioner för att dels klargöra hur mycket arbete som faktiskt kan (och ofta bör) gå in i att "ta fram en logga", dels för att se till att erbjuda de här tjänsterna - för ofta behövs det, förr eller senare, och det höjer värdet av arbetsinsatsen. Senast jag gjorde något sånt åt ett mindre företag tog jag i trakten av 25000 +moms för logga/profil/etc. Jag såg till att ta fram produktionsexempel, annonsmallar, m m och satte ihop en pdf med loggan, profilen, mallarna, etc och skrev sedan ut och pärmade det snyggt. Så i slutändan fick de ju ett litet filarkiv med varianter, grafik, typsnitt och så pdf:en och pärmen. Så känner de lättare värdet av tjänsten de köpt - samt att allt blir mycket proffsigare på det här sättet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-03 20:29

Här ett boktips om att sälja och jobba som egen företagare:

"Sälj dig själv och ta betalt" av Ulla-Lisa Thordén:

Att antingen göra något gratis eller inte alls tycker jag är ett utomordentligt dumt svar. Jag har en god vän som vill ha en web site för ett ganska stort företag. Han frågade mig för han vet att jag är ärlig och jobbar hårt och att han kanske får lite "prut" på priset. Jag kan givetvis inte sänka 2 veckors arbete utan att ta betalt. Jag tycker den regeln gäller vare sig det handlar om loggor eller broschyrdesign.
Sen tycker jag Soul8o8 har fattat saken alldeles rätt, det hela har ju att göra med i vilket sammanhang din design ska synas och vad det tagit dig för tid för idé/produktion. Kolla på folket på Elance, där gör man loggor som folk blir jättenöjda med för 300-10000, man måste ju ha koll som företagare på prissättning, Volvo kostar ett pris och förväntar sig en specific service, och precis som ovan förväntar sig honungsodlaren mindre och betalar mindre.

Tack för alla inlägg ovan, en hel del tänkvärt!

Ursprungligen av Hallon:

Jag har gjort en klassiker: Jag har gjort en logga till en gamal kompis nystartade företag utan att snacka om betalningen innan..

I dagsläget har jag gjort deras logga + en annan logga som bara skall användas tillfälligt i ett speciellt samanhang.

Dom har även ställt frågan om jag vill göra brevpapper, signatur, visitkort samt design till webbsidan (ej skapa en hel webbsida).

Det här är mitt första lite "större" jobb jag gör. Jag vill vara schysst och ge honom lite rabatt men samtidigt inte gå ner för mycket så dom får en chock till nästa grej jag gör åt dom.

Bara för att det är mitt första jobb så är jag inte helt oerfaren. Jag har jobbat inom den grafiska branshen i 6 år (tidningsförlag/reklambyrå/marknadsassistent/och nu som grafisk formgivare på en lokal dagstidning).

Jag driver nu en liten byrå som jag har vid sidan om mitt vanliga jobb.

Dom (dom är två delägare) har funderingar på att erbjuda grafiska tjänster till sina kunder. Den tjänsten skall dom i sin tur köpa av mig. Så eftersom det kan bli en del jobb åt dom i framtiden vill jag vänja dom vid "rätt" prisnivå.
Kanske att man kan säga någit i stil med: "nu blev det lite speciellt första gången så därför tar jag endast <detta pris> för de två logotyperna. I framtiden kommer jag dock ta <detta pris>"

Vad är en rimlig timlön för sådant här arbete?

Hej

om han är din kompis så ska du inte ta betalt inte ett öre första gången

men du kanske ska låta honom bestäma hur mycket loggan är vär för honom idags läget

sen får han göra dig en nya känst när du behöver det

annars kan det blir lite fel tror (jag)

men eftersom du inte vet vad du ska ta så som sagt låt han bestäma pris nivån

Mvh hanibal

En kompis till mig bedriver eget företag inom just grafisk formgivning. Hon tar för logga + visitkort +brevpapper + mall till mailutskick. 4500-7500kr. normalt tar ett arbete cirka 3 dagar, men då jobbar hon ju med flera olika projekt samtidigt.

  • Medlem
  • Sölvesborg
  • 2008-04-13 21:21

Min prislista är solklar när det gäller jobb åt kompisar. En logga kostar en flaska whisky av bättre märke.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-25 17:52

Konstigt det där med kompispriser egentligen! Om han vore en kompis så borde han kunna betala dig lite extra tillochmed, om han har ett eget företag som rullar på

Bevaka tråden