Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Erik R.

Erik R.

Medlem
  • Plats Malmö
  • Registrerad 2002-10-20
  • Senast aktiv 2008-05-25
  • Antal inlägg 300

Foruminlägg

De senaste inläggen Erik R. har skrivit i forumet.

Jepp, som jag sa. Jag handlar hos er ändå. Bra service och bra läge.

Kullanderpris är 1287:- för en PB G4 nätadapter som kostar 995:- på Applestore.
Den procentuella prisskillnaden är rätt stor.
Skulle givetvis ha kollat priset på Applestore innan jag köpte den hos er. Om inte annat kanske man kunde ha prutat.
30gb iPoden som jag köpte hos er var bara några hundringar dyrare än på Applestore.
Men, ni ligger i rätt ände av stan, så jag handlar hos er ändå. Fast ni har specialpriser. Kommer nog att köpa en G5 av er också, snart.
Vi kanske kan dra av prisskillnaden för nätadaptern på priset i så fall?

En bra kient är Pitbull (www.hotline-tools.com) den kostar kring $20 men det är den värd.

Koppla upp dig med en HL Klient och skapa användare. Jag vill minnas att man bara kan skapa adminkonto i HL Server.

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Detta är inget prestandatest som jag skrev, bara lite kul att jämföra sin egen dator med och se vad man får för skillnader.

Virgina det är ju ett bra exempel på att G5 är SNABBA...

Motif: Jag menade inte ditt test. Det äger säkert sin relevans. Jag syftade på testet mellan PC och G5 som togs upp tidigare i tråden.

Jag tror att G5 är snabbare än vad dessa tester visar.

Problemet med PC-G5 testet torde väl snarast vara att programmen inte är optimerade för mac. Alla vet väl att Premiere inte är någon hit på Mac? Att Word inte rullar på mac är väl inte helt konstigt. För att inte tala om det jätterelevanta Quack (salvare) testet.

Kan man inte jämföra kluster superdatorerna istället? Att ett G5 kluster om 1100 datorer springer i cirklar runt en kluster av 1152 Xeon 2,4 Ghz är ju rätt kul.

Var sjutton sitter @ i Norskt OS på en Svensk dator (iBook)?
Inte på samma som i Svenskt eller Danskt iaf...
Vet någon?

Det jag framförallt tycker är dåligt är, att teknikerna skickar upp kunder till en PR kille, som får meddela Apples ståndpunkt. PR killen talade inte svenska och verkade dåligt insatt i vår konsumentköplag.
Ska försöka hinna att tala med Apple idag om de verkligen hellre tar en strid i ARN är gör upp detta i godo.
För till ARN är saken på väg.

Om man tycker att supporten är det viktigaste, finns det definitivt andra datorfabrikat att välja. Men nu är det ju inte så. Mac OS är så överlägset XP, så att en PC är ändå ett sämre alternativ.
Skrev tidigare i tråden att det nog blr en PC istället för en G5 för min del.
Det kommer inte att bli så ändå, eftersom när jag satt vid XP igår kväll var det ändå något som sa: "Aldrig i livet!".
XP känns bara fel och dåligt.

Sen att Apple verkar ha topplaceringar i vissa "surveys" finner jag totalt ointressant. Apple blir inte bättre för att andra är sämre. Dessutom verkar Apple som sagt dåligt informerade om svensk lag.
Frågan är om inte många Apple användare är mindre benägna att klaga på sitt älskade Apple, vilket skulle kunna påverka statistiken.

Vi vet ju alla att det finns tre sorters lögner: lögn, förbannad lögn och...just det: statistik.

Apple ska inte komma undan hur som helst. Antingen bir de fällda hos ARN, eller så skiter jag i att köpa G5an och köper en PC istället.
Har ju Powerbooken ändå, som rullar för mac applikationerna.

Tycker iofs att XP suger fetbulle, men gränsen är nådd vad gäller mitt förhållande med Apple.

EDIT: Finns det fler här som haft samma problem, får ni gärna posta här om era erfarenheter, reaktioner från Apple mm.

Senast redigerat 2003-10-07 19:25

Helt otroligt! Bästa support? Hmm, undrar vilka de frågat? Kanske ger Apple bättre support till företag eller nåt.
Annars verkar jag ju inte ensam att ha funderingar kring Apples support.

Nåja jag har just skrivit ut min ARN anmälan. Hyser dock inga förhoppningar eftersom det väl råder omvänd bevisbörda i dessa fall.

Jag talade med marknadschefen för drygt ett år sedan (kommer inte ihåg hans namn) och då sade han att de skulle göra omorganiseringar.
Jag ringde för att jag tyckte att det var lite väl att först under fyra månaders tid skicka in datorn tre gånger utan att felet avhjälps och sedan ville de ha en fjärde chans...Jag krävde, och fick, en ny dator.

Undrar vad som hände med omorganiseringarna?

Så här går det till på apple.
I November köpte jag en Powerbook 667 från Apple. I januari blev det fel på skärmen och jag var tvungen att lämna in den på garantin. Den kom tillbaka tre (3) gånger utan att Apple lyckades att göra någonting åt saken. Till sist fick jag i varje fall en ny Powerbook 800 Mhz, men först i Maj (efter fyra månader!)

Nu har det blivit fel på den nya powerbooken. Det är ett mörkt fält längst ner på skärmen. Ett MYCKET vanligt fel enligt diskussionerna på Apples egen hemsida.

Jag ringer till apples support och utgår från att detta fixas i enlighet med det tvååriga producentansvaret, eftersom det ju är en vanligt fel på powerbooks.

Apple tekniker menar att detta inte är ett fel som uppkommit vid tillverkningen och att konsumentköplagen inte är applicerbart i detta fall.
Jag kan förså deras ståndpunkt, även om jag kommer att bestrida den, men jag kan INTE förså varför tekninkerna låter en Public Relations kille meddela mig detta!?!

Det hade varit bättre att kunna fråga teknikerna på vad grund de fattar sitt beslut. Det kunde ha varit intressant t.ex. att min Powerbook är i nyskick och nästan aldrig lämnar hemmet, vilket torde miska risken för yttre påverkan tex.
Men icke, de valde att skicka upp mig till PR snubben utan vidare frågor.

SÅ DJ-A DÅLIGT APPLE!

Än en gång visar apple på usel support. Tråkigt att alla andra OS är uteslutna för mig. Annars hade jag switchat för länge sen.

Man kan ju fråga sig varför ett inlägg om hur man får tag på piratkopierad programvara blev så omdiskuterat när ett inägg om piratkopierad musik inte får någon här att höja på ögonbrynen.

K. Då återstår ->1.31 uppdatering av scannern. Hoppas det funkar.
Tack för hjälpen!

Saffran: Coolness.
Sjövall: Har mailat LS-30 1.31 firmware till Scannerinnehavaren, tillsammans me vad som borde vara en idiotsäker instruktion hur han gör för att installera den.
Hoppas att firmwareupdaten funkar i classic bara...
2930 ska inte behöva uppdateras, problemet ligger förhopningsvis i att han har en gammal firmware i scannern.
Det var en systemuppdatering som skulle behövts om han körde 10.1, men han kör Jaguar och där finns ingyggda drivrutiner till 2930.

VueScan finns installerad på hans G4. En demo av SilverFast som borde fungera ett par dagar till också.

Funkar inte detta så ger iaf jag upp. Har bättre saker för mig...