Lång läsning men här har ni min MacBook-historia och mitt tips är att om ni ska lämna in datorn i Stockholm, lämna inte in den hos InLife:
Måste få skriva av mig lite. Gnäll är inget jag är speciellt förtjust i och jag hatar när jag själv känner mig så där jobbig och gnällig. Oftast är jag för lat för sådant och rycker hellre på axlarna och tänker "ja ja, skit samma". Denna gång var annorlunda. Jag bestämde mig för att kämpa lite för min sak. Min "sak" gällde en dyr bärbar Apple-dator som i det stora hela gav mig en massa besvär. Mig och mitt företag.
Efter att ha längtat och känt ett större behov av en liten, snabb och snygg bärbar dator tillät äntligen min ekonomi ett köp. Äntligen skulle jag få använda en Mac igen. En vit och fin Mac Book.
23 SEPTEMBER
Min MacBook anländer och allt är piggt, glatt och härligt. Här ska det jobbas friskt på både kontor och caféer.
23 OKTOBER
Efter ungefär en månad börjar jag märka att skärmen flimrar något och det blir bara värre och värre. Så otroligt irriterande när saker och ting inte fungerar som de ska. Allra helst när det gäller de dyrare varianterna.
5 DECEMBER
Till sist fick jag både nog och möjlighet att lämna in den på service hos InLife på Sveavägen i förhoppning att få den lagom till jul för att kunna arbeta och ta igen den strultid som tillkom.
21 DECEMBER
Som en liten julklapp var min dator åter i min famn och alla var förlåtna. Detta varande dock enbart i några timmar. När jag kom hem upptäckte jag att "locket" var full med repor som jag varit så omsorgsfull emot. Så som man brukar vara med nya, dyra och fina prylar. Vid juletid två dagar senare befann jag mig i min brors trådlösa nätverk som min dator inte kunde hitta. Det fungerande bara i någon minut innan den tappade kontakten helt och hållet. "Gaaah, va fan nu då!"
7 JANUARI
Mindre glad for jag tillbaka till InLife och beskrev min irritation och mitt problem. De verkade smått besvärade och ganska så nonchalanta vilket gjorde mig lite uppgiven till en början. Jag krävde att den skulle prioriteras eftersom det var deras egna fel angående repor och fel med den trådlösa funktionen. "Givetvis" fick jag som svar, men kände mig ändå inte lugn och fin. Dessutom erbjöd jag mig att behålla datorn i fall allt skulle ta väldigt lång tid att få de delar som skulle bytas ut men det skulle visst inte behövas.
16 JANUARI
Vid denna tidpunkt hade jag inte hört ett ljud från dem så jag ringde InLife. De meddelande mig att de väntade på det nya "locket" men kunde inte säga när det skulle komma in. Pigg prioritering och kundservice. Mitt tålamod började ta slut. "Stå på dig nu, ryck inte bara på axlarna" sa jag till mig själv.
Arg ringde jag i stället Apples Support och beklagade mig så sakligt jag kunde. Att gapa och skrika är inte riktigt min grej så jag höll mig lugn men visade mitt missnöje. Då jag använder datorn (eller rättare sagt skulle ha gjort) i mitt arbete har jag även där fått stå ut med massa strul. Rent krasst ägde jag då en dator som befinner sig på service och som bara sjunker i värde. Min "drömdator" har numera blivit något trist och jobbigt.
Apple såg inte att InLife hade gjort någon ny beställning och kunde inte hjälpa mig förrän jag själv kollat upp detta. Ringer återigen till InLife och får höra att de gjort en beställning på min första serviceorder. Åter till Apple där jag helt ärligt frågar om vad de drar gränser för reklamation eftersom jag inte var särskilt nöjd med hur jag blivit behandlad eller över mitt köp. Han sa att det krävdes tre serviceinlämningar alternativt ha produkten på service i mer än 30 dagar. Eftersom jag var övertygad om att min serviceorder skulle prioriteras på grund av att InLife själv ställt till det började mitt tålamod ta slut och jag ringde ganska ofta och var en "jobbig jävel".
29 JANUARI
Fortfarande ingen dator och nu hade det gått på tok för lång tid. På morgonen knallade jag in hos InLife och det hade, fortfarande, ingen aning angående status eller när allt material skulle komma in.
Då for jag uppgiven till kontoret och ringde Apple. Blev vidarekopplad till en dansk som jag knappt förstod men han skulle personligen ringa InLife och kolla läget.
Jag sa återigen precis vad jag kände inför att det här och att jag inte var speciellt nöjd över mitt köp eller all den tid jag förlorat som företagare och gentemot mina kunder. En ny fungerande dator vore på sin plats eller se till att få min dator klar och ge mig någon typ av kompensation. Det såg jag som en självklarthet och inget jag skulle behöva tala om eller kämpa för.
3 TIMMAR SENARE
InLife ringde glatt och sa att datorn var klar. Tydligen hade jag fått någon annan stackares del som fanns i Stockholm eftersom de "slarvat" och inte prioriterat min dator trots att det var deras eget fel. Att jag fått vänta ytterligare tre veckor innan jag fick min dator. Innan jag hämtade datorm pratade med Apple angående kompensation då jag tydligt kan redovisa mina timmar i strultid som mitt företag fått lida av tack vare InLifes krångel. De bad mig först kolla så datorn var okej inna jag hörde av mig igen. Bra plan, skal bli!
1 FEBRUARI
Datorn fungerar alldeles utmärkt vilket jag ringde och meddelande Apple. Jag sa att jag gärna ville diskutera kompensation och få ett lyckligt slut på den här historian. De kopplade mig vidare till en väldigt tillmötesgående personen som ville göra mig glad och nöjd igen. Efter funderingar och snack om produkter fick jag min kompensation, nämligen en AppleTV och en AirPort Extreme.
Så summan av kardemumman: det lönar sig att vara en jobbig jävel ibland och stå för sin rätt även fast jag hatar att vara sådan. Slutet gott allting gott, så länge min dator fortsätter att fungera som den ska.
Av en hjälpsam människa fick jag även reda på att tydligen hade Apple bara betalat den första reparationen den andra fick InLife nog själva stå för och kanske var det därför allt tog sådan tid.