Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
kentson

kentson

Medlem
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2006-10-21
  • Senast aktiv 2010-11-28
  • Antal inlägg 44

Foruminlägg

De senaste inläggen kentson har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 13:27
Ursprungligen av stenberg_:

men min dator funkar ju bra nu? förutom att topcaset sitter lite löst och små små repor från att de har öppnat datorn några gånger.. känns konstigt att ringa om det nu när den ändå funkar? hehe man har änna tröttnat lite nu kanske men men

Aha ok då så, bra att du fick kompensation iaf då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 12:45
Ursprungligen av stenberg_:

jag fick de två gig minne för kompesation så det var ju okej men man börjar ju tröttna. macforum hade gjort lite fel när de tagit imot min dator så enligt apple hade jag bara lämnat in min dator två gånger m.m + att macforum var väldigt otrevliga!

glömde skriva att min mighty mouse också är på reperation just nu. jag har testat att rengöra den 100gånger och lämanade då in den. macforum testade ocskå att rengöra den utan resultat och då fick jag lämna in den och fick ingen ny... det har snart gått två veckor hehehe man börjar ju tröttna=)

Goddamn ja hade jag varit dig så hade jag blivit en jobbig jävel och krävt en ny dator. Så där mycket strul ska man inte behöva stå ut med. Skriv upp de datum du lämnat in den, vilka fel och när du fått tillbaka den. Ring Apple och be att få prata med någon ang. reklamation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 11:33
Ursprungligen av stenberg_:

Macbook 2Ghz 2 gigminne ca etthalvår gammal...

Första gången jag lämnanade in den för att den stängde av sig ofrivligt så hittade de inget fel på den (macforum). andra gången jag lämanade in den för samma fel så var den borta i några veckor och när jag fick tillbaka den så gick inte ens dator igång. Då bytte dem logikort på den igen och efter andra försöket så funkade det. 3 gånger lämanade jag in den för samam fel.
sen slutade även batterit att fungera en dag så det har jag också fått utbytt och bytt toppcase såklart!

Då tycker jag att du ska kräva en helt ny dator. Så vitt jag vet harApple lite "regler" ang. reklamation, antingen ska man ha lämnat in den 3 gånger eller att den legat inne på service i mer än 30 dagar i sträck.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-07 09:52

Lång läsning men här har ni min MacBook-historia och mitt tips är att om ni ska lämna in datorn i Stockholm, lämna inte in den hos InLife:

Måste få skriva av mig lite. Gnäll är inget jag är speciellt förtjust i och jag hatar när jag själv känner mig så där jobbig och gnällig. Oftast är jag för lat för sådant och rycker hellre på axlarna och tänker "ja ja, skit samma". Denna gång var annorlunda. Jag bestämde mig för att kämpa lite för min sak. Min "sak" gällde en dyr bärbar Apple-dator som i det stora hela gav mig en massa besvär. Mig och mitt företag.

Efter att ha längtat och känt ett större behov av en liten, snabb och snygg bärbar dator tillät äntligen min ekonomi ett köp. Äntligen skulle jag få använda en Mac igen. En vit och fin Mac Book.

23 SEPTEMBER
Min MacBook anländer och allt är piggt, glatt och härligt. Här ska det jobbas friskt på både kontor och caféer.

23 OKTOBER
Efter ungefär en månad börjar jag märka att skärmen flimrar något och det blir bara värre och värre. Så otroligt irriterande när saker och ting inte fungerar som de ska. Allra helst när det gäller de dyrare varianterna.

5 DECEMBER
Till sist fick jag både nog och möjlighet att lämna in den på service hos InLife på Sveavägen i förhoppning att få den lagom till jul för att kunna arbeta och ta igen den strultid som tillkom.

21 DECEMBER
Som en liten julklapp var min dator åter i min famn och alla var förlåtna. Detta varande dock enbart i några timmar. När jag kom hem upptäckte jag att "locket" var full med repor som jag varit så omsorgsfull emot. Så som man brukar vara med nya, dyra och fina prylar. Vid juletid två dagar senare befann jag mig i min brors trådlösa nätverk som min dator inte kunde hitta. Det fungerande bara i någon minut innan den tappade kontakten helt och hållet. "Gaaah, va fan nu då!"

7 JANUARI
Mindre glad for jag tillbaka till InLife och beskrev min irritation och mitt problem. De verkade smått besvärade och ganska så nonchalanta vilket gjorde mig lite uppgiven till en början. Jag krävde att den skulle prioriteras eftersom det var deras egna fel angående repor och fel med den trådlösa funktionen. "Givetvis" fick jag som svar, men kände mig ändå inte lugn och fin. Dessutom erbjöd jag mig att behålla datorn i fall allt skulle ta väldigt lång tid att få de delar som skulle bytas ut men det skulle visst inte behövas.

16 JANUARI
Vid denna tidpunkt hade jag inte hört ett ljud från dem så jag ringde InLife. De meddelande mig att de väntade på det nya "locket" men kunde inte säga när det skulle komma in. Pigg prioritering och kundservice. Mitt tålamod började ta slut. "Stå på dig nu, ryck inte bara på axlarna" sa jag till mig själv.

Arg ringde jag i stället Apples Support och beklagade mig så sakligt jag kunde. Att gapa och skrika är inte riktigt min grej så jag höll mig lugn men visade mitt missnöje. Då jag använder datorn (eller rättare sagt skulle ha gjort) i mitt arbete har jag även där fått stå ut med massa strul. Rent krasst ägde jag då en dator som befinner sig på service och som bara sjunker i värde. Min "drömdator" har numera blivit något trist och jobbigt.

Apple såg inte att InLife hade gjort någon ny beställning och kunde inte hjälpa mig förrän jag själv kollat upp detta. Ringer återigen till InLife och får höra att de gjort en beställning på min första serviceorder. Åter till Apple där jag helt ärligt frågar om vad de drar gränser för reklamation eftersom jag inte var särskilt nöjd med hur jag blivit behandlad eller över mitt köp. Han sa att det krävdes tre serviceinlämningar alternativt ha produkten på service i mer än 30 dagar. Eftersom jag var övertygad om att min serviceorder skulle prioriteras på grund av att InLife själv ställt till det började mitt tålamod ta slut och jag ringde ganska ofta och var en "jobbig jävel".

29 JANUARI
Fortfarande ingen dator och nu hade det gått på tok för lång tid. På morgonen knallade jag in hos InLife och det hade, fortfarande, ingen aning angående status eller när allt material skulle komma in.

Då for jag uppgiven till kontoret och ringde Apple. Blev vidarekopplad till en dansk som jag knappt förstod men han skulle personligen ringa InLife och kolla läget.
Jag sa återigen precis vad jag kände inför att det här och att jag inte var speciellt nöjd över mitt köp eller all den tid jag förlorat som företagare och gentemot mina kunder. En ny fungerande dator vore på sin plats eller se till att få min dator klar och ge mig någon typ av kompensation. Det såg jag som en självklarthet och inget jag skulle behöva tala om eller kämpa för.

3 TIMMAR SENARE
InLife ringde glatt och sa att datorn var klar. Tydligen hade jag fått någon annan stackares del som fanns i Stockholm eftersom de "slarvat" och inte prioriterat min dator trots att det var deras eget fel. Att jag fått vänta ytterligare tre veckor innan jag fick min dator. Innan jag hämtade datorm pratade med Apple angående kompensation då jag tydligt kan redovisa mina timmar i strultid som mitt företag fått lida av tack vare InLifes krångel. De bad mig först kolla så datorn var okej inna jag hörde av mig igen. Bra plan, skal bli!

1 FEBRUARI
Datorn fungerar alldeles utmärkt vilket jag ringde och meddelande Apple. Jag sa att jag gärna ville diskutera kompensation och få ett lyckligt slut på den här historian. De kopplade mig vidare till en väldigt tillmötesgående personen som ville göra mig glad och nöjd igen. Efter funderingar och snack om produkter fick jag min kompensation, nämligen en AppleTV och en AirPort Extreme.

Så summan av kardemumman: det lönar sig att vara en jobbig jävel ibland och stå för sin rätt även fast jag hatar att vara sådan. Slutet gott allting gott, så länge min dator fortsätter att fungera som den ska.

Av en hjälpsam människa fick jag även reda på att tydligen hade Apple bara betalat den första reparationen den andra fick InLife nog själva stå för och kanske var det därför allt tog sådan tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-02-04 23:28
Ursprungligen av soundside:

Men kontrollerar det itunes oxå?

Ladda ner och testa, var lätt som en enkel faktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-01-18 11:03

Hejsan! Jag har också problem med MacDrive dock inte lika som du.
Jag har också en Mac-formaterat extern hårddisk (Iomega MiniMax Hard Drive) och använder mig av MacDrive av senaste version.
Använder denna som BackUp och förtillfället när jag ibland måste använda PC. På min PC på kontoret funkar det alldeles utmärkt men på min PC hemma kan den inte hittas och jag kan inte förstå varför.

Jag har testat både med FireWire och USB 2. Någon som har en briljant idé/lösning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-23 21:06

Man blir ju så otroligt less när saker och ting inte funkar. Jag ska ha en ny dator. Först flimrande skärm och nu har Airport klappat ihop. Så ett tips, klaga hos Apple i stället för att försök lösa det själv. Vi har ju trots allt betalat en hel del pengar för det. Men trots detta, ha en toppen och galant jul på er!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:25

Håller med Petrus! Vi Mac-användare är på tok för lojala och tar för mycket "skit" av Apple. Visst "älskar" man Mac och Apple men man måste ställa krav om man köper en dator för runt 20 papp. vilket dessutom driver det hela till något bättre. Det har ju inte direkt med gnäll att göra heller för gnäll är ju ingen hit.
Väntar nu på min MacBook som är inne på lagning hoppas den kommer tillbaka innan jul utan flimrande skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-08 13:20

Jag har en vit MacBook Core Duo 2GHz 2GB RAM och jag har precis lämnat in min på reparation. Den är inte ens 3 månader gammal.

Min skärm började flimra likt ett lysrör som håller på att lägga av. Det hela hände helt slumpvis men blev värre och värre och mer ihållande till slut. Annars hade jag inga som helst problem och det funkade utmärkt med en extern skärm.

Återkommer när jag fått tillbaka min.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-26 21:15

Jag har samma problem med min MacBook och då gäller det endast MacBookegna skärm, har inte haft några problem med extern skärm...än iaf.
Ser flimret ut så här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-13 10:12

Jag stängde bara "Lagerpaletten" sen starta jag om programmet och då funkade det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 12:48

Otroligt märkligt men det funkade, tusen tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 11:18

Inte en aning men jag rekommenderar programmet "Linotype FontExplorer X". Fungerar hur bra som helst och är dessutom gratis.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-10 09:32

Hej! Snabbt fråga:
När jag ska använda mig av Pathfinders funktioner i nyaset Illustrator på min Mac Book 2 GHz Intel Core Duo med 2 GB RAM så stängs programmet av, vad beror detta på?
Kan det vara så att nya CS2 inte är optimerat för dubbel processorkraft?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-23 15:13

Jag har också försökt med MacDrive 6 men den kan inte hitta min Mac-formaterade externa hårddisk. Har även testat ett annat program jag inte minns namnet på.
Ett annat program som heter MacOpener finns men jag har inte vågat köpa det en, vill hitta en tryout för att se att det funkar först.

Verkar vara ett vanligt problem det här...