Hej Fredrik!
Det finns, som du själv konstaterat, ett flertal olika versioner av Pantones CMYK-simuleringar. I likhet med andra färgfrågor, kan även Pantonesystemet vara synnerligen förbryllande. För att börja den enkla vägen: aktuella färgbibliotek för Illustrator, InDesign etc., liksom färgkartor i PDF-format, finns att hämta hem från Pantones hemsida (www.pantone.co.uk - pantone.com hade inaktuella definitioner senast jag kollade. De aktuella definitionerna heter "Pantone Colour Bridge"). Direktlänk (för Mac): http://www.pantone.co.uk/Media/ColourBridge/pantonecolorbridge.sit
Att det finns flera olika varianter av CMYK-simuleringarna beror bland annat på följande:
Pantone-systemet har uppdaterats vid flera tillfällen, vilket resulterat i att olika programversioner har olika definitioner av färgerna.
Det finns olika CMYK-simuleringar för USA (och resten av världen) respektive Europa.
För att börja med några klarlägganden: I de flesta program (exempelvis InDesign och Illustrator) är Pantone-färger definierade i CMYK. Byter man från dekor- till processfärg konverterar man alltså inga värden, utan talar bara om programmet att färgen ska tryckas med CMYK-blandningen istället för på en separat plåt. Photoshop skiljer sig dock i detta avseende, då färgerna är definierade i LAB (om man väljer färg via färgväljaren). Konvertering till CMYK blir då beroende av aktuella färginställningar (CMYK-profil, CMM-motor, återgivningsmetod etc.), vilket möjliggör en bättre förhandsvisning av PMS-färgerna (i övriga program är de alltså redan från början omvandlade till CMYK), men konverteringsmetoden är otillräcklig och har förkastats av Pantone till förmån för egna system (se nedan).
I motsats till vad du antar, finns det ingen standardmetod att räkna om en PMS-färg till en CMYK-blandning. Kortfattat är orsaken till detta följande: en PMS-färg som ligger utanför CMYK-modellens färgrymd måste på något sätt anpassas så att den kan definieras med CMYK-värden samtidigt som den bär så stor likhet med originalfärgen som möjligt. I enlighet med människans sätt att uppfatta färger kan detta göras med hänsyn till antingen nyans, mättnad eller intensitet. Den bästa metoden är förstås den som ger minsta upplevda skillnad, vilket varierar beroende på originalfärgen och vilken i princip kan vara en blandning mellan de tre. I nuläget finns det inget system för att göra en sådan konvertering. Den metod Pantone använder för att få fram CMYK-värdena är därför att manuellt anpassa varje enskild färg. Detta har gjorts dels för amerikanska tryckfärger, dels för europeiska (under specifika tryckförhållanden, vilka naturligtvis inte är desamma på alla tryckerier). Dessa simuleringar benämns i den aktuella definitionen exempelvis "PANTONE 187 PC" (Process Coated) respektive "PANTONE 187 EC" (Euro Coated).
För att nu röra till det ytterligare, så har dessa simuleringar vid ett flertal tillfällen uppdaterats för att stämma bättre överens med nya trycktekniker. Under en period från 1990 fram till 2000 användes ett system baserat på fasta rastervärden i intervall om 1/26. Detta system används i Illustrator 9, InDesign 1.5 och tidigare. År 2000 uppdaterades definitionerna för att anpassas till en vitare papperstyp, 175-linjers raster, en annan färgrotation (KCMY), variabla rastervärden och digital rastrering. Dessa nya värden blev införda i Illustrator 10, InDesign 2 och Quark 5.
Vid det här laget tycker man att det kunde räckt med uppdateringar, men nyligen infördes ytterligare en uppdatering, vilket återigen innebär att många sitter med inaktuella färgbibliotek i sin program. Det bör också nämnas att det är de amerikanska CMYK-simuleringarna som inkluderas med programmen, medan de europeiska blandningarna i många fall är de som finns att köpa i tryckt form. Problem redan där alltså. Alla dessa uppdateringar alltså inte enbart positiva, även om de i teorin bör leda till en bättre färgöverensstämmelse. CMYK-simuleringarna är ofta använda, och i många fall är det viktigare att färgen på årsrapporten ser likadan ut som förra året snarare än att den är mer lik PMS-färgen i färgboken.
För att avsluta med ditt exempel med PMS 187:
Aktuella CMYK-värden för Europa (PANTONE 187 EC): 8, 100, 79, 28
Aktuella CMYK-värden för USA och övriga världen (PANTONE 187 PC): 5, 100, 71, 22
Inaktuella värden för Europa från 2000 års uppdatering (PANTONE 187 EC): 0, 100, 65, 18
Inaktuella värden för USA och övriga världen från 2000 års uppdatering - InDesign 2, Illustrator 10, Quark 5 och senare (PANTONE 187 PC): 0, 100, 79, 20
Inaktuella värden från 1990 års uppdatering (med de super-märkliga suffixen CVC - Computer Video Coated -, eller CV): 0.0, 91.0, 72.0, 23.5