Jag läste att Handelsbanken inte längre skulle understödja Netscape 7.1. Därför frågade jag support när "bomben skulle utlösas".
Jag fick inget svar på denna fråga, men fick veta att:
- Mac OS X (10.0-10.2) rekommenderas inte i kombination med E-legitimation. Privatkunder hänvisas istället till inloggningssättet Användarnamn.
- Mac OS X (10.3) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Personal 3.6.0
- Mac OS X (10.4 och senare) i kombination med Firefox 2.0.0.4 och säkerhetsprogram Nexus Personal 4.5.3
Jag laddade ner Personal 3.6.0 och fick efter inloggning på Firefox 2.0.0.5. en felkod -
Error Code: -12227.
Jovisst! - HB rekommenderar att man använder Firefox 2.0.0.4. Jag aldrig begärt att få Firefox 2.0.0.5. När jag väljer att installera "Later", hoppar ett fönster upp som säger att Firefox 2.0.0.5 laddas in automatiskt nästa gång jag startar programmet.
Med ledning av felkoden föreslog support att jag skulle återstarta datorn två gånger, det hjälpte föga, inte ens efter tre gånger fungerade det - samma felkod.
Nya förslag från support:
1. Öppna Firefox och klicka på menyn Firefox - Inställningar
2. Välj Avancerat i överkanten och därefter fliken Säkerhet
3. Klicka på 'Säkerhetsenheter'
4. I listan över installerade säkerhetsenheter skall Personal Pkcs11 finnas. Gör den inte det har något gått fel i lösningen ovan. Prova att genomföra denna igen
5. Markera Personal Pkcs11och klicka på 'Avaktivera'. Gör samma sak med SmartTrust Pkcs11 och Nexus Pkcs11 om dessa finns med i listan.
6. Stäng ner Firefox (Äpple +Q)
7. Öppna Nexus Personal (som ligger i Programmappen)
8. Avsluta Nexus Personal (Äpple + Q)
9. Gör punkt 7 och 8 igen.
10. Starta om datorn och prova att logga in igen.
Jag hittar inte Personal Pkcs11 i listan.
Det trista i sammanhanget är att även om HB hittar en lösning är den temporär.