Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Syrsa

Syrsa

Medlem
  • Registrerad 2002-12-09
  • Senast aktiv 2012-03-05
  • Antal inlägg 168

Foruminlägg

De senaste inläggen Syrsa har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2012-01-10 13:00
  • Medlem
  • 2010-03-08 22:09

Hur gick det Per? Jag är inne på samma linje men har precis börjat leta.

  • Medlem
  • 2009-04-06 21:33

Samma symptom här, söker mer info.

  • Medlem
  • 2008-01-22 14:06

Nu har jag kört nya Word och Excel i ett par dagar. Jag räknar mig som "tung" användare och använder många av de funktioner som många anser onödiga (Pages och Numbers räcker tyvärr inte till för mina behov). Ett par observationer:

1. Det är snabbare! Båda programmen är rappare och sabbar inte hela systemet (MBP Core 2 Duo, 2 Gb RAM). Efter uppgraderingen till Leopard upplevde jag att Office 2004 hängde sig ännu lättare och LaunchCFM fick dräpas gång efter gång. Nu är det stabilare även med ett tiotal Word-dokument öppna tillsammans med stora kalkylark i Excel.

2. Att VBA plockats bort kom som en chock. Jag är ensam mac-användare i ett medelstort företag och ofta den som tar fram beräkningsmodeller och analyser i Excel. Utan VBA är alla mina tidigare dokument värdelösa. Antingen blir det Parallells eller så får man väl installera Office 2004 igen, bredvid.

3. Equation Editor är borttagen då den tydligen är beroende av VBA. Men! Mac OS X egna Grapher (ligger i Utilities-mappen) klarar i princip allt som gamla Equation Editor gjorde. Man får kopiera ekvationen som PDF från Grapher och klistra in.

4. X-axel-labels i Excel? Möjligheten att ange vilken range som helst för labels till x-axeln i en Excel-graph verkar var borttagen. Labels måste ligga i första kolumnen jämte datavärdena. Ingen big deal för alla, men för mig suger det kungligt.

5. Fortfarande knasiga dialogrutor. Find-dialogen känns ju inte direkt 2008 och Cross-reference-fönstret som verkligen skulle behöva kunna dockas stör lika mycket som tidigare. Dialogerna för att modifiera formatmallar är lika kassa som innan.

Det lär bli fler grejer som dyker upp efter hand. PowerPoint brukar jag inte använda (Keynote funkar för mig) och Entourage har jag inte ens installerat.

  • Medlem
  • 2007-10-23 15:51

Jag hade redan bestämt mig för att skaffa en ATV när väl nya TV'n hänger på väggen. Det här gör ju bara saken ännu bättre:
http://wiki.awkwardtv.org/wiki/Firefox

Någon här som provat?

  • Medlem
  • 2007-08-31 20:45

Nope, jag har inte sett något. Däremot kör jag Googles personliga startsida med
Quick Stock Watch som fixar svenska kurser (OMX) via Yahoo. Tyvärr inga grafer, men man kan lägga in sitt innehav och få portföljvärdet direkt -mycket bra!

Jag öppnar oftare en ny sida i Safari än jag flashar fram Dashboarden, så för mig funkar det helbra.

  • Medlem
  • 2007-08-24 22:57

Nej, jag har ingen lust att stå och sortera om varje bunt med papper. Tyvärr kan man inte heller få maskinen att sortera papper efter scanning.

  • Medlem
  • 2007-08-24 08:26
Ursprungligen av Taz_1999:

Du kan skapa ett workflow i Automator som gör det där,

Aha, Combine Pages har jag missat.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

PDFlab är ett väldigt kompetent och dessutom gratis program. Det borde kunna fixa biffen.

PDFLab har funktionen Interleave som funkar precis som Automators Combine Pages.

Tyvärr återstår en detalj:

Jag lägger bunten med papper i arkmataren och får ut det första dokumentet med sidorna 1,3,5,7. Vänder på bunten och läggar tillbaka för att scanna jämna sidor, men eftersom världen har sin ordning får man ett dokument med sidorna 8,6,4,2.

För att lösningen ska fungera måste alltså den ena filen (den nyaste) först sorteras om. Varken Automator eller PDFLab tycks ha den funktionen.

  • Medlem
  • 2007-08-24 08:06

Själv använder jag Avanza, Nordnet och i viss mån Aktieinvest. Avanzas och Nordnets vanliga internetmäkleri fungerar utmärkt med Mac. De är ju dock inga tradingprogram. Avanza har sitt Avanza Trader som är en Java-applikation för online-trading. De specar dock Windows som systemkrav -frågan är om det är relevant. Själv har jag inte testat, men kontakta deras kundtjänst och återkom i forumet!

Aktieinvest funkar inte i annat än IE och deras kundtjänst är intresserade av att möta oss som kör andra läsare. Frågan bubblar inom Aktiespararna (som äger Aktieinvest), men så mycket lär inte hända. Enda anledningen till att använda Aktieinvest är att det är billigt och att man kan dela på en depå med andra i en aktiesparklubb. Själva orderläggningen är undermålig, och order på vissa marknader (tex NGM) måste ringas in. Det går inte att ändra en order efter den är lagd, utan man får makulera och lägga ny.

  • Medlem
  • 2007-08-24 07:56

Jag skriver mycket i jobbet -mest dokument på 1-10 sidor. Även om jag inte trivs med Word så är det fn det enda programmet som har de funktioner jag behöver. Tyvärr. Jag utnyttjar ganska mycket av Words funktioner (och Excels också för den delen, men den här diskussionen handlar ju om ord); formatmallar, fält, korsreferenser, fotnötter, tabeller, figur- och tabellförteckning, track changes osv.

Att programmet inte klarar att foga in bilder och figurer rationellt är givetvis frustrerande, liksom begränsningar i mallhanteringen (försök ändra en mall...), men för mer krävande dokument är det bara att kicka igång InDesign.

Vi samarbetar mycket med dokumenten i jobbet, både internt och externt. Bara det gör att det blir svårt att använda andra program än Word. Pages mfl stoltserar med "Word-kompatibelt", men hittills har inga av mina dokument gått att öppna, redigera och spara i annat program utan att formatering eller annan information förvanskas.

För min del står förhoppningen till nästa Office. Precis som man naivt hoppades inför Office 2004. Kanske ska byta jobb istället.

  • Medlem
  • 2007-08-19 19:34

Jag har många dokument att scanna (OCR behövs dock ej). På kontoret har jag en arkmatare, men den scannar bara enkelsidigt och dokumenten är dubbelsidiga. Jag kan alltså börja med att scanna udda sidor och sedan jämna. Så som scannern jobbar får jag två dokument, ett med sidorna 1,3,5 osv och ett med 2,4,5 osv.

Rör det sig om ett enstaka dokument, kan man ju slå ihop filerna och flytta sidor manuellt i Acrobat, men med många och långa dokument måste en automatiserad lösning fram. Finns et några tips på hur man löser detta?

  • Medlem
  • 2007-08-14 15:40
Ursprungligen av Raphael:

Vad är det för brister du ser med Mariner Calc? Det är ju betydligt Macigare än Excel och kalkyldelen i NeoOffice.

Mariner var nog Macigt innan vi lärde oss stava till 'X' eller hört talas om 'Aqua', 'Carbon' och 'Dock'. Skämt å sido, så upplever jag Mariner som ett gammalt, portat OS 9-program som inte hängt med utvecklingen. Dessutom saknar Mariner pivottabeller, filter och grafer med olika y-axlar.

Missförstå mig inte. Excel har mycket användbara grejer som den som vill göra en hembudget givetvis inte behöver, men som faktiskt krävs i många tillämpningar. Det är användargränssnittet, de krångliga menyerna/dialogerna och begränsningarna i funktionerna som jag vill bort ifrån. Förutom det faktum att Excel fortfarande inte är UB och läcker som ett såll.

  • Medlem
  • 2007-08-14 11:15

Ju mer jag provar Numbers desto mer brister irriterar mig.

* Att inte kunna bygga formler genom att stega till celler med piltangenterna saktar ner arbetet.
* Jag hade förväntat mig lite mer från grafverktyget. Att inte hantera dubbla y-axlar eller mixade diagramformat är en klar brist.
* Jag hämtar ofta in data i CSV-format, eller bara kopierar och klistrar in tabeller direkt från websidor. Det sistnämnda tycks inte fungera -tabellen blir en kolumn bred.
CSV funkar inte heller, men det är ju å andra sidan ett knasigt format. I Sverige betyder ju CSV inte "comma-separated values" utan "semikolonseparerade värden". Det begriper inte Numbers. OK, in med filen i TextWrangler, byt alla komman mot kommapunkt och därefter alla semikolon mot komman så vi får en korrekt CSV-fil. Den accepterar Numbers, men eftersom mina regional settings respekteras, behandlas mina värden med kommapunkt som text istället.

Suck. Jag vill verkligen inte arbeta mer med Excel (och nej, inte Neo/OpenOffice, Mariner eller liknande heller).

Fast endast Keynote är värt iWork-priset, så att Numbers och Pages ligger oanvända gör inget.

  • Medlem
  • 2007-08-05 21:44

Min Adobe Updater funkar inte. Den meddelar glatt:

Insuffient Rights: Adobe Updater can be run only by users with administrator rights.

Sist jag kollade är jag almighty, men det tycker alltså inte Adobe. Letat lite på Adobes forum, men än så länge inte hittat något.

  • Medlem
  • 2007-06-25 07:23

Efter det vanliga köret med ominstallation av programmet, periodic daily weekly monthly, omstart, koppning och en ny tatuering fungerar Notifier igen.

Det är de här tillfällena när något fungerar igen utan att man kan klura ut varför som får en att känna sig ynklig.