Nu har jag kört nya Word och Excel i ett par dagar. Jag räknar mig som "tung" användare och använder många av de funktioner som många anser onödiga (Pages och Numbers räcker tyvärr inte till för mina behov). Ett par observationer:
1. Det är snabbare! Båda programmen är rappare och sabbar inte hela systemet (MBP Core 2 Duo, 2 Gb RAM). Efter uppgraderingen till Leopard upplevde jag att Office 2004 hängde sig ännu lättare och LaunchCFM fick dräpas gång efter gång. Nu är det stabilare även med ett tiotal Word-dokument öppna tillsammans med stora kalkylark i Excel.
2. Att VBA plockats bort kom som en chock. Jag är ensam mac-användare i ett medelstort företag och ofta den som tar fram beräkningsmodeller och analyser i Excel. Utan VBA är alla mina tidigare dokument värdelösa. Antingen blir det Parallells eller så får man väl installera Office 2004 igen, bredvid.
3. Equation Editor är borttagen då den tydligen är beroende av VBA. Men! Mac OS X egna Grapher (ligger i Utilities-mappen) klarar i princip allt som gamla Equation Editor gjorde. Man får kopiera ekvationen som PDF från Grapher och klistra in.
4. X-axel-labels i Excel? Möjligheten att ange vilken range som helst för labels till x-axeln i en Excel-graph verkar var borttagen. Labels måste ligga i första kolumnen jämte datavärdena. Ingen big deal för alla, men för mig suger det kungligt.
5. Fortfarande knasiga dialogrutor. Find-dialogen känns ju inte direkt 2008 och Cross-reference-fönstret som verkligen skulle behöva kunna dockas stör lika mycket som tidigare. Dialogerna för att modifiera formatmallar är lika kassa som innan.
Det lär bli fler grejer som dyker upp efter hand. PowerPoint brukar jag inte använda (Keynote funkar för mig) och Entourage har jag inte ens installerat.