Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Dr. Feelgood

Dr. Feelgood

Medlem
  • Registrerad 2003-01-06
  • Senast aktiv 2003-10-13
  • Antal inlägg 101

Foruminlägg

De senaste inläggen Dr. Feelgood har skrivit i forumet.

... eller kolla in DockFun.

Verkar ju suveränt (hittade det precis, ska testa själv. Pronto!)

/Bosse

Hej Josef,

Tror att du fixar det hela med hjälp av programmet Path Finder.

/Bosse

Nu är jag ute på riktigt hal is, eftersom jag inte har en susning om vad det är för program ni snackar om.

Men jag får uppfattningen att vid en slideshow så visas bilden i x sekunder. Ni kan tydligen lägga ljud till bilden som varar lika länge som bilden visas.

Kan ni styra exakt hur länge bilden ska visas och bestämma att det ska vara absolut noll paus i ljudet/bilden vid växlingarna, så kan ni ju dela upp det ljudstycket ni vill använda.

Jag har ett program som heter SoundStudio (US59). Använde det när jag skulle sätta ihop musiken till en show min fru med vänninor skulle köra på en fest.

Du kan ta vilken mp3- eller quicktime ljudfil som helst och slänga in i programmet. Korta av, förläng, lägg in två låtar i varandra - vad fasiken som helst.

Ta en låt, stycka upp den i lika många delar som ni har antal biler. Spara varje stycke som en separat ljudfil. Lägg varje ljudfil till de respektive bilderna - voila!

Men, som sagt, jag kan ju vara ute och cykla...

/Bosse

Mattias!

Varenda rackarns option som fanns att markera var markerad!
Någon av ungarna har nog haft det lite tråkigt...

Hade aldrig hittat det utan din hjälp! Hjälpmedel är ju inte precis den avdelning man är å pelar i..

Hyvens & tack!

/Bosse

Edit: Tack ni andra också som hann svara medan jag skrev till Mattias!

Något nytt uppträder helt plötsligt på min burk. När jag trycker på specialtangenterna så syns de som symboler uppe till höger på skärmen. Trycker jag två gånger på en specialtangent, så är den aktiv hela tiden.
I bifogad bild har jag tryckt två gånger på shift och kringla och behöver således endast trycka på [4] för att ta dumpen (istället för shift - kringla - fyra).

För att avaktivera tangenterna trycker jag en gång till...

Siffertangenterna (de till höger på tangentbordet) fungerar bara när jag trycker ner alt-tangenten.

Vad är detta? Det finns inget program som är igång, jag hittar ingenting som kan ha med detta att göra.

Ungarna använder datorn ofta och laddar ner och installerar i vild förtvivlan. De kan ha satt igång det, men de kan inte komma på något program de installerat som kan ha med detta att göra.

What is it?

/Bosse

Citat:

Skrevs ursprungligen av hugin
Kör man 800x600 ska man straffas. Ärligt.

Bygger man sajter som riktar sig mot ex.vis webb-designers, kan man ju blåsa på med max av allt som bara finns (upplösning, plug-ins etc). Det är ju rätt troligt att målgruppen fixar det.

Men om man bygger för en mer generell publik anser jag att man ska vara mer blygsam. 800x600, minimalt med rajtantajtan och juste css som gör att det funkar som det ska i alla browsers på alla plattformar.

Att ha en sajt som vänder sig till den breda massan med varningen "Denna sajt kräver att du har IE6, en upplösning på 1280x1024, flash och Shockwave" är - tycker jag - lika intelligent som att i skyltfönstret till din affär ha skylten "Enbart kunder med gröna hattar får komma in!"

Det är faktiskt inte besökarna till våra sajter som ska rätta sig efter oss. Det är precis tvärtom!

/Bosse

Hyvens & tack!

Ska kolla.

Ha det!
/Bosse

I Entourage är reglerna aktiva hela tiden. Alltså även när man skickar ett mail, så läggs det direkt i rätt katalog.
I Mail hittar jag inte den funktionen. Inkommande mail sorteras som det ska, med skickade mail måste jag markera och använda funktionen "Tillämpa regel på markerat".

Går det inte att få auto även på utgående mail?

/Bosse

Söker ett program som börjar ticka debitering så fort man öppnar kundens filer.
Ännu bättre; Helst ska man kunna signa kundens mapp, så att programmet sätter igång oavsett vilken fil jag öppnar i just den mappen.

Tips?

/Bosse

Rätta mig om jag har fel, men räcker det inte att man har ett kapital på 100' för att starta AB?

Som kapital kan då räknas tillgångar. Slår ni ihop era datorer, mjukvara, några mobiltelefoner, skrivbord och en gammal skrivmaskin och kastar in i AB't, så har ni plenty över 100'.
Hör med er revisor. Har för mig att det går att göra på detta viset.

OBS'a då att allt tillhör AB't (och därmed konkursförvaltaren om det går åt pipsvängen) och inte er personligen. Kan bli strul om någon ska lämna bolaget och vill ha med sig "sina" prylar.

/Bosse

PS. Å lyssna på Nurell! Han har helt rätt. Det finns inget mer effektivt sätt att förlora vänner och bekanta på än att starta business med dem!
Tro mig; Pengar är tjockare än blod!
Mitt råd är att ta förslaget med tre enskilda firmaor som "samfakturerar" enligt ovan.

Niklas

Hur gör du det där? När jag högerklicka på ett fönster som jag lagt ner i dockan, så får jag bar upp namnet...

/Bosse

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Olsson:
Vilka konsekvenser skulle det få för dig som småföretagare?

Att anställa är den absolut största investering du kan göra. Maskiner kan vara dyra, men de kostar EN gång och är sedan avdragsgilla i bokföringen.
En anställd med en lön på 15´ kostar i runda slängar 250´ (20´ i lön = ca 330´). Om året!

En småföretagare som bara behöver en eller några anställda lever farligt. Den nya lagen innebär risker som kan vara direkt avgörande för företagets överlevnad. Mitt råd är att köpa in tjänster. Bemanningsföretag för personal, lagerhotell för lager/lagerpersonal etc.

Jag har haft 18 anställda som mest. Idag skulle jag inte anställa alls. Jag lägger ALLT på entreprenad.

I en tidigare tråd nämndes MBE. En alldeles utmärkt lösning. Jag använde ett grekiskt MBE i ett par år som mitt grekiska "platskontor". Funkade alldeles utmärkt. Konceptet kan säker användas här i Sverige också.

Staten måste börja sära på begreppen. De kan inte skapa lagar som är acceptabla för storföretagen, men kan vara direkt förödande för småföretagen.
Fast det är väl bara en nåd att stilla bedja om...

/Bosse

Liten (nåja...) reflektion ang. revisorer.

Ovan nämns "riktig revisor" för AB, för vilket jag antar menas auktoriserad revisor. Samt redovisningskonsult , för vilket jag antar menas icke auktoriserad revisor.

Det är en stor skillnad på dessa två:
En auktoriserad revisor arbetar för statens bästa.
En icke auktoriserad revisor arbetar för företagets bästa.

Anlitar du en auktoriserad revisor för din löpande ekonomi, så är du garanterad en klanderfri (och dyr) bokföring. Men en auktoriserad revisor skulle aldrig ge dig råd om några starkt skattereducerande åtgärder, typ flytta hela din verksamhet till ett skatteparadis på Bahamas (för att ta till det extrema). Eftersom det rimmar dåligt med statens skatte-intentioner.

En icke auktoriserad revisor SKA däremot tipsa och råda om alla lagliga sätt att minimera din och ditt företags beskattning.

Det är helt riktigt att ett AB måste använda sig av en auktoriserad revisor. Men bara för bokslutet! Alltså använder man sig av en icke auktoriserad för den löpande bokföringen och en auktoriserad för att granska och lämna in bokslutet.

"Det är häftigt att betala skatt" sa Sahlin. Må så vara. Men företagandets grundbult ligger i att generera vinst. Och som företagsledare är det din förbannade skyldighet att göra vad du kan för att maximera denna vinst. Om du har samvetsbetänkligheter för att din revisor - helt lagligt - har lyckats göra både dig och ditt företag till nolltaxerare, kan du alltid göra en frivillig skatteinbetalning av dina privata medel...

Ovan nämns också förenklad deklaration och revisorer för ett par tusenlappar.
Har man väldigt liten verksamhet, typ hobbyverksamhet, är detta helt OK. Men om man driver ett företag på heltid med miljonomsättning så är det dags att ta sig en funderare vad gäller revisorn.

Om du enbart vill slippa jobbet, så blir det billigast för dig att lära grannens grabb/dotter att sköta Hogia Bokföring...

Men låt säga att du satt upp vissa kriterier för hur mycket av din bokföring din revisor ska sköta. Du lämnar dessa kriterier till två olika revisorer för prisuppgift. Den ene säger att det kostar 15´ om året, den andra säger 60´ om året.
Du bleknar så klart över prisskillnaden och väljer den för 15´. Han/hon presenterar sedan ett bokslut där han/hon hittat avdrag på 5´ som du själv inte hade känt till.
Om du däremot hade valt den andre revisorn hade du fått ett bokslut med för dig okända avdrag på 100´.

För den förste revisorn hade din utgift på 15´ slutat i en kostnad på 10´.
För den andre revisorn hade din utgift på 60´ slutat i en ren förtjänst på 40´!

Revisorer är inte ett ont måste! Revisorer ska tjäna pengar åt dig!
Vid årets slut ska du alltid be din revisor att redovisa vad han/hon gjort för att dra in mer pengar än han/hon debiterat. Blir du inte nöjd med svaret; Byt revisor!

Och snåla inte! Om du skulle be en byrå bygga en sajt åt ditt företag och den ene byrån sa att de debiterade 195 kr/tim medan den andra sa 750 kr/tim, vilket hade du valt? Just det; Den sistnämnda. Man får vad man betalar för!

En revisor som debiterar 4´ om året för att sköta din bokföring ger dig ingen aggressiv och aktiv bokföring, utan administrerar i stort sett bara dina verifikationer...

/Bosse

Kolla in Mac Conduit hos ActualSoft

/Bosse

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: apu:
Det är jag också intesserad av, fast hos mig gäller det att synka med Outlook i 9.2.2.