Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Kristofer

Kristofer

Medlem
  • Plats Växjö
  • Registrerad 2003-04-01
  • Senast aktiv 2013-07-01
  • Antal inlägg 4905

Foruminlägg

De senaste inläggen Kristofer har skrivit i forumet.

Tänkte tipsa om en fantastisk iPad-app för oss piloter. Hyffsat nischad produkt, men någon kanske är intresserad i alla fall.

Jeppesen, en del av Boeing, är en världens största leverantörer av kartmaterial för flygbolag och privatflygare.

Som pilot har man vanligen med sig en så kallad manual på flygningarna - en pärm innehållandes landningskort och annan viktig information. Istället för pärmen har man sedan ett tag tillbaka kunnat använda sig av Jeppesens datorprogram JeppView, och från det skriva ut den information man behöver för de aktuella flygningarna.

JeppView finns nu även tillgängligt för iPad!

Applikationen laddas ned "gratis" via Appstore, och inne i programmet anger man samma serienummer som i windowsversionen av JeppView. Via en knapptryckning uppdateras alla landingskartor (på flygspråk kallade "platar"). Ditt abonnemang styr vilket material som blir tillgängligt. Jag själv abonnerar på VFR och IFR-kartor för hela Europa. Jämfört med att manuellt sitta och handrätta fyra pärmar varje vecka är detta en enorm arbetsbesparing!

- Via ett menyval aktiveras sökfunktionen, sökning både via namn och ICAO-indikator är möjlig.

- Inne på en flygplats visas samtliga tillgängliga kartor (SID, STAR, approach, taxi etc.).

- Inne på kartvyn finns även möjlighet att snabbvälja en annan karta för den aktuella flygplatsen med ett dragreglage.

- En smidig favoritfunktion gör det enklare att hitta specifika kartor på flygplatsen. Bokmärk lämpligen de för flygningen mest aktuella kartorna när du gör din briefing.

Enligt gällande (europeisk) lagstiftning måste man fortfarande ha med sig papperskartor för de aktuella flygplatserna i färdplanen. Dessa skrivs dock mycket enkelt ut från JeppView tillsammans med färdplanen. Men att slippa bläddra i en enorm pappershög under normala omständigheter underlättar enormt.

Detta är troligen bara början på användningsområden för iPaden inom flyget. Svenska fraktflygbolaget AmaPola använder sedan ett tag tillbaka iPad som Electronic Flight Bag tillsammans med programvara från Navtech:

Fokker 50 operator tests iPad as electronic flight bag

Om testerna löper väl ut kommer man få tillstånd att använda iPad utan pappersbackup. Även den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA har nu godkänt JeppView för primär användning:
Articles

Personligen kommer jag alltid ha pappersbackup även om det skulle bli generellt godkänt i Europa.

Fantastiskt kul att iPaden börjar användas för sådana här specialtillämningar! En möjligvidareutveckling av produkten är att även lägga in enroute-kartorna, vilket hade varit väldigt användbart. Eftersom iPaden är försedd med GPS skulle applikationen lätt kunna hålla reda på var i luftleden man befinner sig.

Sammanfattningsvis får Jeppesen JeppView 5 JAS 39 Gripen av 5 möjliga.

Beställde IP-telefoniväxel från Easy IP idag för vår egen drift, skall bli spännande att se hur det fungerar i praktiken. Känns spontant helrätt att köra växeln i molnet.

Något särskilt att tänka på när man väljer bort revisorn? Åker man på ett år till om man inte meddelar vid en viss tidpunkt eller liknande?

Trevligt! Nästan så man måste hitta på en anledning att köpa en nu ju.

Har flyttat diskussionen och tagit bort dubbelposten.

Vi har precis byggt en integration mot EasyIP. Har inte erfarenhet av att använda dem operativt, men det ser mycket bra ut! http://easyip.se/

Facetime beta för Mac OS tillgängligt för nedladdning idag.

Skönt att revisorsplikten äntligen försvinner för mindre bolag! Har ju varit helt galet att aktiebolag haft kravet trots att de i vissa fall varit mindre än handelsbolag som sluppit det.

Har jag tolkat reglerna rätt att 2010 är sista året som mitt bokslut behöver revideras (har räkenskapsår på kalenderår)?

Nuså!

Verkade som siten inte blev aktiv på något sätt. Om jag under Sites klickat på den så att den blev blåmarkerad, då fungerade SVN-menyerna!

Tack för era svar!

Hm, måste vara någonting jag gör fel.

Endast när jag kopplar upp SVN:et via Webdav (så att filerna hamnar under Remote-fliken), högerklickar och väljer "Download to..", kommer SVN-menyerna upp under Local. Problemet blir då att de filer som jag redan har checkat ut när jag lade upp siten krockar med de jag hämtar med "Download to". Frågan är vad det är för mening att ha reposet under remote alls?

Om jag däremot bara lägger upp en site, och anger URL:en till reposet, får jag inga SVN-menyer. Har även testat att checka ut mappen via terminalen, och sen skapa siten i Coda. Den hittar svn-inställningsfilerna för URL:en till reposet är då redan ifyllt.

Några idéer?

Ah, man måste ju installera klienten också. Fick för mig att det bara var ifall man ville köra servern lokalt. Nu löste det sig.

I hjälpavsnittet hittar jag:

Click Checkout Repository..
Enter the complete URL for the repository you wish to check out.
Enter a User Name and Password if authorization is required.
Click Checkout

Frågan är bara var denna inställning finns?

Hej!

Jag blir inte riktigt klok på hur man hanterar Subversion i Coda. I inställningarna kan man ange en lokal sökväg till Subversion, men hur gör man om man har ett repository någon annanstans och helt enkelt vill checka ut och commita in kod dit?

Räkna på hur hög ränta du klarar av att betala. Se till att du har riktigt stora marginaler.

Har själv varit påväg att köpa bostadsrätt flera gånger, men backat ur just på grund av det här med att ta lån. Jag blir livrädd när jag inser hur mycket pengar det egentligen är man handlar med.

Tack!

Tangen: Tror jag hamnade på runt 85 000 kronor (har inte vågat räkna ihop allt hehe). Väldigt mycket pengar, men värt varenda krona.

Jetwash: Yep, alla teoriprov avklarade hos Transportstyrelsen. Gjorde även engelskprovet i samband med uppflygningen, så allt är klart. Flyger du också?