Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Soulmachine

Soulmachine

Medlem
  • Plats Tranemo
  • Registrerad 2003-05-06
  • Senast aktiv 2010-09-01
  • Antal inlägg 376

Foruminlägg

De senaste inläggen Soulmachine har skrivit i forumet.

Det går med midi-timecode/midi-sync om jag nu minns rätt...
Var så himla längesedan jag pillade me det här men jag har synkat 2 datorer mot varandra.
det var 1 mac med logic och 1 pc med vst.

Grejjen är att det ska gå att tex du trycker på play på ena datorn så startar den andra och synkar sig på midi-klockan på den första datorn.
Men jag kan inte ge dig mer specifik info just nu, mer än att det går

Jag synkade en gång i tiden 1 mmt-8 (Sequencer) och min sy-85a sequencer plus 2 datorer samtidigt... med midi-timecode.

Men vad LOGISKT
Man tackar, det var PRECIS det jag var ute efter. TACK! och KRAM!

Martin.
Intressant det här med faserna i musikproducerandet, man kanske skulle dra igång en tråd om det.

Fint tips martin

Jag har något liknande sparar 01_låtnamn.* osv
Åter igen så drar jag mig för automatiseringar in i det sista just för att låten skall vara så färdigmixad som möjligt.

Mixläge? Intressant...
Vad kallar du det som är innan mixläge då?

Martin...

Det är precis så jag har gjort men låt oss säga att jag har 100a tals punkter att dra ned på volymlinjen. Det är just det jag vill undvika.
Det hade varit enklare att bara behöva dra ned volym regeln på ljudspåret.

Orkar egentligen inte riktigt gå in på varför jag inte vill sätta en limiter på mastern...

...men...
Jag förlorar ju Headroom och upplösning/kvalitet om jag drar ned mastern.
Sedan låter det helt annorlunda också. Jag förlorar även dynamik då allt tillslut låter platt när alla toppar komprimeras så hårt.
Jag vill göra en så bra mix och låta så bra som möjligt utan att behöva några mastereffekter alls.
...Det var dock inte det jag ville diskutera i detta inlägget

Hej!

Det går om du använder Logics egna kompressor.
Nu sitter jag på en PC och en äldre version av Logic men du skulle kunna pröva att göra så här:

Skicka basen till en bus, låt oss säga bus 1
Skicka baskaggen till bus 2
Lägg logics kompressor på bus 1 (Basen)
Om du öppnar effektfönstret för kompressorn, klicka på sidechain knappen och välj kanal, i det här fallet bus 2.
Ställ in kompressorn så att du märker att basen börjar "ducka" när baskaggeslagen kommer.
Om du verkligen vill höra vad som händer kan du pröva att på outputknappen ovanför kanalregeln på baskaggens bus 2 klicka NO OUTPUT då hör du inte baskaggen men den är fortfarande aktiv som sidechain. Det kan vara lättare att ställa in kompressorn då. Sedan är det bara klicka tillbaka tex Output 1-2 som det är på min dator.

Det finns andra sätt men fördelen med att skicka till bussar är att du nu kan välja vilka instrument som helst du vill skall ducka, det är bara att skicka dessa till bus 1.

Jag kanske har beskrivit lite krångligt, och detta kanske inte är det vanligaste sättet men det är ett sätt i alla fall.

Om du vill ha tips på hur du ställer in kompressorn...
Tja, pröva detta:
Attack på 5-6
Release 50
Ratio 2-4
Sedan drar du ned Threshold tills du märker det börjar ducka.

Där har du i alla fall något att experimentera med...

Så här är situationen:

Mixar just nu en låt med en sisådär 30 spår att hålla reda på. Har ett litet orgelsolo och gjorde en automation som drog upp volymen på orgeln inför solot och sedan drog ned den igen.

Sedan blev läget så att jag märkte att ALLA ljudspår behövdes dras ned lite granna för det började peaka på mastern. Så jag går till audio-mixern markerar alla spår och drar ned dem ett par db. Nu kommer problemet...
...Automationen dras INTE ned. Regeln påverkas inte ALLS för så fort jag spelar låten så hoppar den dit automationen säger att den skall vara.

Om jag skulle villja dra ned hela orgel spåret säg 6db hur gör jag då?

Det börjar bli väldigt jobbigt för jag har arbetat med automation mer och mer i mina låtar men drar mig för det varje gång då detta problem alltid dyker upp?

Kör på Logic v5.5.1 för PC

///Kram på er!

Tack Anders, jag hittade det.

Det funkade fint så fort man bara assignade en tangent på tangentbordet så gick det att tappa vilket tempo man ville, det gick tom spela in.

Hej har hört att någonstans i Logic så ska de finnas en Tap Tempo funktion?

Någon som vet hur man aktiverar den?

Det vore ett himla bra hjälpmedel för mig att hitta tempot.

Jag kör på Logic 5.5.1 för PC

Kram på er

Jag har så enorma krav på mig att arbeta supersnabbt när jag har musiker som hänger över axeln som hökar och denna inställning har faktiskt hjälpt mig mycket i den snabbheten.

Dock så tror jag inte att jag är alltför låst, inte om jag kikar på alla låtar som blivit och hur de utvecklats. Och det händer ganska ofta att mina instrument inte används alls i en produktion. Det jag försöker uppnå är ju något som skall funka i de allra flesta fall lite som en sättning i ett vanligt popband med en basist, trummis och i det här fallet en pianist...

Här är då en fil för de nyfikna: http://hem.passagen.se/piplayer/audio/soulmachine_autoload.mp3

Den är en snutt som kom till för länge sedan då jag skapade min autoload, den har alla instrument som jag nämnt i mitt förra inlägg, plus ett litet leadljud som lirar en melodi.

Jag är fortfarande nyfiken på hur era ljudreglar står?

Hej!

Vet inte riktigt i vilket ämne detta platsar men prövar här.

Jag är nyfiken på hur er autoload ser ut i ert musikprogram. Det musikprogrammet jag själv använder är Logic för PC och där har man ju en autoload som laddas varje gång man startar Logic eller om man väljer att skapa ett nytt (New) arrangemang.
När jag satt på VST för några år sedan så fanns det något liknande men den kallades Default om jag minns rätt...
Det jag är ute efter för egen del är att få ihop en autoload så att man kan komma igång och jobba så fort och smärtfritt som möjligt med en produktion och redan ha de pluginsen och mjuksyntharna inladdade som jag använder mest.

Hursomhelst, min autoload ser ut ungefär så här...

För det första har jag 12 audiospår klara i arrangefönstret och 10st mjuksynthar klara.
Jag använder ju rätt mycket mjuksynthar så det speglar ungefär mitt arbetssätt.
Sedan har jag 16 st midispår en för varje midikanal. Jag har 2st externa synthar men de används inte så mycket, det blir mest mjuksynthar.

På mjuksyntharna:
...Har jag 1st trumset som är ett EXS-24 instrument redan inladdat det är ett allround pop-set som funkar i de flesta lägen. På spårets inserteffekt har jag lagt en mild kompressor för att trycka ihop ljudet litet och en eq där jag dämpat lite fula frekvenser.
Nästa mjuksynth är ytterligare en EXS-24 som den här gången har laddat en EL-Bas. Typ en fingerspelande bas som också funkar i de flesta lägen. Där ligger också en kompressor plus en low-cut på 68hz för att ta bort de allra mulligaste frekvenserna.
Nästa instrument är ett Piano, även här ett EXS instrument. Det är ett vanligt välklingande ackustiskt piano som jag använder mycket. Jag är ju pianist i grunden så det faller sig ganska naturligt att ha ett piano. Har inte några insert effekter alls på pianot däremot lite reverb och delay som sendeffekt. Pianot är ett som jag samplat själv.
Det sista Instrumentet är en liten sågtands-pad och naturligtvis även den en exs-24a och även den egentillverkad, funkar bra för att fylla ut. Använder den lite som en stråkmatta. Den har en low-cut på 100hz och så har jag dämpat lite fula frekvenser.

På 2st Bussar:
...Har jag lagt ett reverb och ett delay. Reverbet är Logics egna inbyggda effekt PlatinumVerb som är inställd som Church. Delayet också Logics inbyggda Stereo-Delay inställd på 4-e-dels trioler (Tror jag)

På Mastern har jag inte en enda effekt och den står på 0db

Jag har dragit ned alla reglar på mixern (Audiospåren-Mjuksynthspåren) till -7db.
Bussarna står på 0db.
Är lite nyfiken här. Ska man dra ned alla reglar mer tycker ni? Jag brukar köra så att om det börjar slå över noll db på mastern så markerar jag alla spår och drar ned några db. Hur brukar ni arbeta här?

Tja så här såg det alltså ut för mig, vad har du för inställningar???

Vassego...
Det funkar även för annat än trummor

Jag vet tyvärr inget gratisprogram som gör det men själv använder jag Wavelab som gör det alldelles förträffligt.

Wavelab har en funktion som heter AutoSplit som finns på Tools menyn.
Om man tex spelar in en ljudfil i sitt musikprogram låt oss säga en trummis och han lirar på varje trumma och du ser till att det är pauser i mellan så splittar WaveLab upp det och namnger filerna.
Det har funkat fin-fint för mig

Sedan är det bara att göra sitt egna trum-kit i tex EXS24.

Om jag märker att en grupp med ljud tex trumljud passar väldigt bra tillsammans.
Man hittar ett par kaggar, virvlar och hihats som funkar perfekt ihop.
SÅ gör jag ett "kit" och döper kittet (mappen) med ett passande namn tex "Mendonca kit", "Soul kit" osv.

Jag har en mapp som heter Samples
sedan blir det tex drums, musicloops, drumloops, bas, stråkar, piano osv.
I drumsmappen finns då tex snares, bd, hihats osv men även en mapp som heter kits.
Efter ett tag när man använt sitt samplearkiv och du samlar ljud i "kits" så har du så att säga sorterat ljuden medan du arbetar
Mina kits brukar jag sedan göra ett exs-24 instrument av i logic.

Ett smart sätt att döpa loopar: ( Om inte alla visste det redan:) )
120_grymloop.wav eller 098_groovy_a.wav eller 098_groovy_b.wav osv
Det smarta är att skriva tempot i början på loopen så sorteras ju alla loopar i tempo ordning.
Himla skönt när man går in i mappen med loopar och letar just efter loopar i 90bpm då ligger alla på rad samlade
Har du variationer på samma loop så lägg till en bokstav _a _b osv

Trumljud

Det enklaste om man inte har några sorterings program är ju att så fort man får nya ljud är att gå igenom dem, SLÄNGA alla du inte vill ha och döpa dem du sparar till något vettigt. Har man ett enkelt eget system så underlättar det så oerhört mycket.
Om en baskagge låter torr och fluffig, varför inte döpa den: bd_torrfluff.wav
Om du vill att ljuden skall sorteras i olika kategorier som tex synthtrummor/akustiska trummor ge ljuden en förkortning tex: bd_synth_torrfluff.wav bd_ac_torrfluff.wav

Det är nog jobbigt att gå igenom alla dina ljud NU höhö när du har så många men om du börjar sortera alla NYA ljud du får in så tillslut har du ett förhoppningsvis lättnavigerat ARKIV.

Fast sätt nu på en panna kaffe och börja sortera...

Så här gör jag i alla fall

P.S
För dem som har PC. Bildvisningsprogammet ACDC är förträffligt för att sortera och spela upp dina ljud.