Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
pepelogu

pepelogu

Medlem
  • Registrerad 2004-05-07
  • Senast aktiv 2010-07-11
  • Antal inlägg 185

Foruminlägg

De senaste inläggen pepelogu har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Men om man nu skiter i att det är Petter och Uggla som hörs i media... mindre än ett halvt öre per klick - och Spotify värderas till två miljarder?

Kanske just därför.

Minimala utgifter samtidigt som användarskaran fullkomligt exploderar och därmed potentialen att dra in rejäla reklamintäkter, låter som good bizniz i mina öron.

Ursprungligen av Dumb Dan:

Hur menar du då? 1% av vad?

1% av PPD (published price to dealer) eller vad nu motsvarigheten heter när det gäller Spotify.

Alltså 1% av skivbolagets intäkt per spelad låt.

Någonstans mellan 5-10% för artister och producenter är nog vanligast när det gäller skivförsäljning. 50% är nog vanligast vid en masterdeal, det kanske är det du har Dan?

Det verkar som royalty för Spotifylyssnande ligger under 1%. Hur mycket under är det ju ingen som vet utom skivbolagen.

Magnus Uggla gillar inte Spotify:

Magnus Uggla ursinnig över Spotify och Sony Music | Musik | Nöjesbladet | Aftonbladet

Man kunde ju såklart ana att något var lurt i och med att Spotify-ägarna vägrar tala om vad ersättningen till upphovsmannen är. Det verkar som att anledningen till att skivbolagen står bakom Spotify beror på att de har en möjlighet att fullkomligt blåsa sina producenter och upphovsmän och ta hela kakan själva.

Aha! Du, tack.

Någon gång måste man ta sina första stapplande steg...

Holy thread revival!

Finns det någon här som vet vilken utgående moms som gäller när man ska sälja en musiksnutt till ett företag? Konst och kultur är väl 6%?

Ett sequenserprogram typ Cubase eller liknande är verkligen att rekommendera även om jag tror att det går att spela in "live" via soundforge. Du får ta och läsa manualen helt enkelt...

Luxonix Purity.
...eller Steinbergs Hypersonic.

Hehe.. nä jag väntar på Cubase4. Då har nog Yamaha-bossarna ställt allt tillrätta...

Näe, jag har inte missat den men tycker den är väldigt seg och avtändande att jobba med, inte i närheten av konkurrenterna.

Sen saknar jag en trummaskin med pattern-edit a-la 808:an som integrerad del av Cubase.

...annars är jag nöjd...

Cubase har en svaghet som jag ser det - "instant-fun-faktorn". Det tar ett tag att bygga upp en låtstruktur, ingen naturlig pattern-editor så man får lira för hand eller använda 3-partsgrejor och det är ju just denna svaghet som Reason, Orion, Live och Floops utnyttjar så skickligt, med alla dessa program tar det ju bara några sekunder att pilla ihop ett snyggt beat.

Om Steinberg fixade detta till Cubase skulle snart dessa andra program vara glömda.

(imho, imho, imhohohoooo...)

Jag har testat ettan. Helt okej som virtuell ljudburk. De flesta ljuden ok, ett par briljanta och ett stort antal halvdana. Detta är ju givetvis en smaksak också, men framförallt gillar jag el-pianon, gitarrljuden, basar och pads. Trummorna, stråkar och brass är rätt kassa tycker jag. Det vanliga pianot är väl so-so också, användbart i arr kanske.

Tror dock att 2:an kommer vara mycket bättre...

Har suttit och skruvat på den nu ett tag. :kaaaka!: Den låter ju helt ljuvligt, den bästa 303-klonen utan tvekan. Otrolig väl genomtänkt och konstruerad.

Undrar vad den kommer kosta...

Ny version ute nu!

http://www.geocities.jp/daichi1969/

Ver1.07 (alpha) (2005.10.1)

* Oscillators
o Addition of OSC1 8 multiplex デチ??ーン knob
o Smooth conversion of OSC2 pitch knob
o The LFO change quantity of PW from -PI, up to +PI modification
* Filter
o The negative value correspondence of AMOUNT
* LFO
o Adding PAN to type ahead modulating
* The addition of Effect
* Equalizer
o PAN (L-R) addition
* Tempo Delay
o Sound at time of delay time modification tape echo っ ぽ く. . .
o Converting to stereo. Attendant upon that modification addition below
o In type normal stereo (ST), cross feedback (X), ping pong (PP)
o The parameter addition which shifts the delay time left and right delicately (spread)
o It abolished the old level knob, field sound made balance adjustment system of delay sound (d/w)
* Chorus/Flangr
o Internal processing with modification extensively, in the honest sound of noiseless. . .
o The change width of RATE enlargement (0.01Hz - 400Hz)
o Super short circuit time (0.05ms) in order to be able to put out, it is low modification (combining with feedback limits boost possibility)
o Feedback +/- both way it is applied, modification
* Play Mode
o Adding the デチ??ーン knob at the time of ユニゾン
* In addition optimization every of internal processing

Gratis är ALLTID gott!