Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
codey

codey

Medlem
  • Registrerad 2003-04-30
  • Senast aktiv 2006-05-30
  • Antal inlägg 34

Foruminlägg

De senaste inläggen codey har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • 2005-03-03 14:03
  • Medlem
  • 2005-01-17 18:35
Ursprungligen av Christofer:

Tills det står uttryckligen att spelet stöder dubbla processorer så gör man bäst i att bara räkna med att en av dem används. Jag har för mig att spelet bara använder sig av en processor i Windows-versionen, och stämmer det så ska det vara mycket till om det har ändrats i Mac-versionen.

Så här säger Aspyr's Glenda Adams:
- Doom 3 is not optimized for dual processors or SMP. This is a major architecture issue, not 'lazy programmers'. The SMP code from Quake 3 never made it into Doom 3 in any real way, so it's very unlikely the entire game engine will be rewritten on the Mac to take advantage of SMP.

i denna Inside Mac Games diskussion:
http://www.insidemacgames.com/forum/index.php?showtopic=17881

tjena

  • Medlem
  • 2004-12-17 21:25

Det är inga licensproblem med att använda pc cdns pak0.pk3 och serienumret då mac versionen av Q3 gjordes av Id själva och publicerades av samma spelförlag, Activision. Gold Edition gavs ut med både pc och mac klienten på samma cd. Senast versionen 1.32 finns bara för OSX och hittas på id's ftp server.

hejsan

  • Medlem
  • 2004-11-26 14:30
Ursprungligen av star-affinity:

Tror inte alls det är omöjligt att Halflife 2 kommer för Macen.

Förutom att som tidigare nämnts här den ohemula summa pengar Valve vill ha för licensen finns ett annat stort problem. Fysiksimuleringsmotorn Havoc som är en grundläggande del i HL2 saknar helt utvecklarmiljö för mac - det har redan stoppat Uru, ett spel i Myst serien från att komma i macversion. Antagligen kommer inte heller MoH:Pacific Assault på mac heller av samma anledning.

http://www.macgamer.com/news/item.php?id=9061
http://www.havok.com/

hejsan

  • Medlem
  • 2004-11-21 21:00

Med GtkRadiant i X11 - funkar för många spel baserat på Q3 motorn. Installerare och forum finns här.

http://redsaurus.net/gtkradiant/

hejsan

  • Medlem
  • 2004-11-20 12:47

Tänkte bara fulplugga för en bana jag har gjort för Quake3Arena modden Urban Terror; Oildepot. Helt gjord på min G5:a!

Går att ladda ned här

http://www.act-of-war.de/index.php

och här

http://www.ut.map-depot.com/

Man kan kolla på den direkt i Quake3 men då blir några dörrar felaktigt visade. Bäst blir det med Urban Terror 3.7 som också går att hitta på ovanstående sidor.

hejsan

  • Medlem
  • 2004-06-21 18:58

Har du senaste versionen av Quake 3, 1.32? Läs i denna FAQ om hur man uppgraderar, rulla ned en bit så hittar du en illustrerad beskrivning.

http://www.quake3world.com/ubb/Forum21/HTML/004500.html?

Hjälper inte den fråga i det forumet, fullt av Q3 kunniga typer.

lycka till

  • Medlem
  • 2004-05-17 15:18

Har det inte själv men den senaste versionen hittar du här under support
http://www.aspyr.com/games.php/mac/rtcw/
och senaste Punkbuster hittas alltid på
http://www.evenbalance.com/

lycka till

  • Medlem
  • 2004-04-27 15:31

Prova med Color Corrector 3-way istället. Under de tre färghjulen har du reglage för black-, mid- och whitepoint. Och så kan du justera mättnad och färgbalans med en gång.

  • Medlem
  • 2004-04-27 15:25

Markera ditt explosionsklipp och sedan i menyraden>Modify>Composite Mode prova med 'Add' eller 'Screen'. Ofta får man kombinera med samma klipp i ett lager till och luminanskeya bort det svarta om det inte har en alfakanal med mask.

  • Medlem
  • 2004-04-27 15:11

Glöm dyra optiska möss. Bästa och billigaste spelmusen för FPS lir är Logitech Pilot Wheel Mouse ovanpå en Icemat musmatta, finns på Åhlens. Sedan finjusterar man responsen med USB Overdrive - per spel!

  • Medlem
  • 2004-04-21 19:04
Ursprungligen av Karl Peter:

Ursäkta en novis...
Men är detta ett program som t ex kan användas till att göra egna animerade små filmer?

Nja, Motion är nog mest tänkt och lämpad för att göra rörlig grafik

Ursprungligen av Karl Peter:

Har det inte tidigare funnits något program där man genom att ta två bilder av samma motiv, exempelvis en tecknad figur, s a s kan få datorn att räkna ut figurens rörselse mönster mellan dessa bägge bilder.

Om du tänker på traditionell animerad film ala Disney är det inte lätt att få datorn att förstå hur den ska göra bilder emellan, Musse Pigg följer inte direkt vanligt fysiska lagar. I 3D animation görs detta i mer eller mindre omfattning ( Pixar sätter väldigt många lägen, skråpet som kallas barnprogram på kanal 5s lördagsmornar låter datorn fylla i det mesta)

Ursprungligen av Karl Peter:

Ge mig förslag på vad programmet skulle kunna användas till. Jag har en 17-åring här hemma som skulle vilja göra en tecknad film med datorns hjälp mer än något annat. Kan detta program i så fall vara något för honom eller finns det andra alternativ?

Ett enkelt sätt att komma i gång är så kallad 'stop motion'. Man tar en docka eller en lerfigur, plåtar en eller två rutor, ändrar lite och tar en ny ruta, repetera ett tag och så har man några sekunder film

Testa med Framethief; http://framethief.com/index.html På deras sida finns gott om exempel hur man gör.

Ursprungligen av Karl Peter:

I så fall räcker vår datorkraft som i nuläget som starkast är en PB 1 GHz med 768 mb minne? Eller behöver man en G5:a med dubbla processorer (vad gör man inte för ungarna)?

Den räcker nog att börja med - proffsanimatörer kan å andra sidan aldrig få nog av datakraft ...

Lycka till

  • Medlem
  • 2004-03-22 12:19

PowerPC i Lidköping har dem

http://www.powerpc.se/