Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
ne100

ne100

Medlem
  • Namn Jonas Bengtsson
  • Plats Stockholm
  • Registrerad 2005-02-22
  • Senast aktiv 2021-11-10
  • Antal inlägg 578

Foruminlägg

De senaste inläggen ne100 har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-18 11:48
Ursprungligen av zinned:

Ja, när det gäller betalningen...funktionen för att bussen ska komma när den ska, eller komma alls, ligger fortfarande nere sedan många år.

Ni har mycket ballare buss, den dubbelledade Superbussen för 150 personer.
Vår blå ledbussar tar bar 124 resenärer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-18 08:44

Lite förvånande att de inte också lyfter den kreativa processen.
Att kunna testa olika ideér utan behöva ha långa lunchrenderingar är mumma för en skapande människa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-17 08:33
Ursprungligen av the_karate_kid:

En sak att tänka på är att alla butiker inte accepterar utländska kort vilket jag fick surt fick erfara då jag fick "medges ej" hos min lokala tobakshandlare då försökte betala med Curve där. I det fallet hade jag behövt mitt vanliga kort i plånboken.

Ursprungligen av BlackSmp:

Curve är Mastercard så det var nog något annat som ställde till det. Jag kan iofs ha fel.

Jag har haft samma upplevelse som Karate kid, fast med mitt ST1 Mastercard och ApplePay som fungerat felfritt men hos just samma tobakshandlare (japp tobakshandlare, köper godis) har det inte funkat med ApplePay utan behövt plocka och blippa med SEB kortet.

Testade inte att blippa med ST1-kortet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-16 10:19

För de som inte har rätt bank finns Curve både gratis- och betaltjänst.
Curve ApplePay för icke ansluta kort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-16 10:15

Har nu använt Curve ett tag, toppen.
Funkar hur bra som helst, kan ju lämna alla andra kort hemma.
Hur praktiskt som helst att i efterhand kunna flytta betalningarna mellan korten om man väljer fel av misstag.
Jag har ett privat och ett för företaget.

Det som är kvar att kolla är hur det lirar med bokföringen och underskott på kontot vid byte av kort.
SÅ om SEB hoppar på ApplePay så kommer jag hänga kvar med Curve, kommer att flytta mitt ApplePay ST1 kreditkort till Curve också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-14 14:47
Ursprungligen av Marcus Attefors:

Hmm jag kan inte hitta nått mail, högerklicka gärna på den där och rapportera till Google också. Sådan där dynga ska vi inte ha. Jag har sparat skärmdumpen så ska jag se vad jag kan göra också! Tack för att du sa till

Gilla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-14 14:19

Tycker att ni gör ett fantastiskt jobb och att de få intäkter som kommer in får komma de vägar de kommer.

Tyvärr blir reklamen här bedrägerimässig ibland.
Som denna med Felix Herngren och Bitcon samt vilken sida den länkade vidare till.

Mejlade om det tidigare och hoppas att ni fått styrsel på det men tycker att det fortfarande dyker upp tveksam reklam.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-11 12:11
Ursprungligen av zinned:

Jag vill minnas att jag läste att kortet måste användas med pin vid första köpet också för att aktiveras för contactless framöver, har du gjort detta?

Har inte använt kortet fysisk ännu.
Apple Pay med mobilen inga problem - timeline -att kunna flytta betalning - till annat kort tog några timmar/dag.
Har inte testat att flytta betalning, tänkte vänta någon dag och se hur och vilken dag det bokförs på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 20:54
Ursprungligen av reboot81:

Inte kan, utan bevisligen och utan tvivel. Troy Hunt är en kille man kan lita på.

Ja byt, och se till att (hen) inte återanvända lösenord. Det är den i särklass största risken, eller rättare sagt den enklaste vägen för illasinnade på nätet.

Och hur 17 skall hen kunna hålla reda på femtio-elva olika och säkra lösenord?
Svar: Den kan inte normala människor, vi använder en lösenordshanterare. Antingen Apples Nyckelring eller appar som 1Password.

Upptäckte att jag hade 5 läckta på ena mejlet ?

Tack för hjälpen ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 14:56
Ursprungligen av reboot81:

Finns hens Apple ID med på https://haveibeenpwned.com/ ?
De har bergis en databas med fungerande Apple ID OCH lösenord bl.a. innehållande hens uppgifter.

Gå in på appleid.apple.com för att byta lösenord eller mailadress till Apple ID.

Se till att använda ett för hens mail unikt lösenord. Dvs inte samma lösenord som hen använder på andra tjänster.

"Oh no — pwned!
Pwned on 3 breached sites and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)"

Om jag fattar rätt betyder det att Dropbox och på två ställen (Breaches) till kan eposten var läkta och det är lämpligt att byta lösen om det inte är nydligen gjort.

Apple står det inget och då bör det vara ok men säkrats att byta till ett unikt lösen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 11:30

Idag kom kortet i brevlådan.
Beställt, fredag kväll 31/1 och kom idag måndag fm. 10/2.
5 arbetsdagar, en vecka om man är snäll.

Nyfiken på att testa, speciellt hur man väljer vilket tillagt kort man vill betala med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-02-10 10:55

I går fick en bekant en inloggnings attack mot sitt Apple ID från, Peking, Mombasa och flera andra ställen.
Klickade inte "Tillåt" eller "Ändra lösenord".
Hen hörde av sig och jag loggade in mig på hens dator med Apples skärmdelning och bevittnade en ny attack.
Det poppade ganska rejält med inloggningsförsök från hela världen, ca. 15 min.

Det har hänt att hen har fått inloggningsattack för vid något tillfälle.

Tvåfaktorsautensiering är påslagen.

Vi böt inte lösenord i samband med attacken, kändes som om det kund vara det de försökte provocera fram.
Kan det vara så?

Hur funkar det?
Har de en databas med äkta "Apple ID" eller har de bara massa mejl adresser som de kör igenom med någon slags brute force attack?
Och i hopp att någon klickar fel och inte slagit på tvåfaktorsautensiering?

Bör vi byta "Apple ID" adressen för det var 3-4:de gången hen råkat ut för detta.

Och hur byter vi lösenord på ett säker sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 20:59

Curve kundtjänst funkar alldeles utmärkt.
Råkade klicka fel och beställde Black, det med avgift.
Efter ca. 10-15 fick jag svar och några mejl till så var kortet bytt till Blue, det avgiftsfria.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 11:23
Ursprungligen av zinned:

Vad kollade du och hur gjorde du? Andra här som har kortet kanske kan hjälpa till.

Kollade igen på länken du la ut. Misstog mig och trodde att mitt kortnummerserie behövde finnas i tabellen.
https://support.imaginecurve.com/hc/en-gb/art...

Såg nu att kortnummerna i tabellen var till något de kallade ”pre paid” och där ibland Pleo som är kopplat till bokföringstjänsten Fortnox.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2020-01-31 00:02

Kollade mot mitt SEB Mastercard nummer men nix ...