Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Splork

Splork

Medlem
  • Registrerad 2006-03-09
  • Senast aktiv 2010-01-25
  • Antal inlägg 305

Foruminlägg

De senaste inläggen Splork har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nej, och det finns avdelningar om annat, men om man inte har järnkoll på synthar både tekniskt och musikaliskt så är det svårt att skriva i de flesta trådar. Jag skrev mest om de saker jag tyckte jag var intresserad och insatt i, komposition, textförfattande samt upphovsrättsfrågor. Men man kände sig ju lite ute på kanten.

Ursprungligen av false messiah:

Det är lite av en ond cirkel - om ingen skriver inlägg så drar sig folk för att skriva nya, det kommer inte heller nya användare som skriver om det, osv, medan det blir motsatt effekt om man tex är intresserad av modularsyntar och hittar 99.se via Google.

Jag tycker att det är lite trist, det finns trots allt mer att diskutera om musik än bara hembyggda modularsyntar, bandekon och fildelning.

Jag saknar mer trådar och inlägg de forum som handlar om komposition osv! Jag är väl så intresserad av syntar, programmering osv, men gillar inte alls de senare årens elektroniska dansmusik. Få saker får mig att gäspa mer än 303-kloner, x0xb0x, osv... så visst, man känner sig lite på kanten. Nu tror jag ändå att det finns många som är intresserad av elektronisk musik som också är intresserade av att diskutera komposition osv, så nog borde väl även de forumena kunna vara fyllas med intressant innehåll.

Om jag skulle köpa en ny dator, och inte var så inbiten Reasonist, så skulle jag absolut kunna tänka mig en Mac och köra med Garageband.

Tror nog att min egen brist på musikalisk uttrycksförmåga är ett större hinder än de flesta programs begränsningar.

Jag är lite nyfiken på att test nån tracker, undrar lite hur det kan påverka hur jag gör och tänker på låtar och musik.

Jag har egentligen inte någon koll på detta, men jag har fått för mig att man stoppar in noterna med datorns tangentbord eller mus. Eller nå, det finns säkert sådana där man kan använda midikeyboard också. Men i vilket fall: finns det någon/några tracker där man kan spela in live från midikeyboard?

Nu tror jag säkert att man ganska snabbt lär sig att knö in noterna på med mus osv, och snart blir snabb på det. Men jag vill inte göra så.

Tja, är det någon som vet?

EDIT: Jag har kollat runt på lite screen shots av olika trackers. En del av dem har visst vad som ser ut som en "röd inspelningsknapp", så det kanske går på dem i alla fall. (?)

EDIT 2: Vad jag kan förstå så har Renoise den funktionen.

Senast redigerat 2008-10-15 11:39

Jag gillar "Purple" för lite tx81z-aktiga ljud!

"Purple is a FM synth and has 4 operators with 8 routings.Every operator has 5 waveforms[osv]"

På Studios forum finns en egen avdelning för FL. Där är det verkligen knökat med folk som frågar sådana frågor. Och det kanske inte behöver vara något fel med det, men nå, tänkte bara säga det när det nu kom upp...:)

Ursprungligen av PeeMaN:

Att vara medlem på 99.se är ingen rättighet, det är ett previlegie!

[...]

Så kan du acceptera att 99.se är ett "städat" forum, drivet av bra människor, som absolut inte har några som helst skyldigheter gentemot dig som användare.

Om man som moderator skulle se det som du gör, får man nog moderera i sin egen lilla värld, helt utan medlemmar --- vilket väl förtar hela poängen med att ha forum, eller hur?

Bra att tråden är tillbaka, bra att moderatorerna hade självdistans nog att kunna ändra sig.

MU.LAB finns i en tok-gratis-version:

MUTOOLS.com

Gratisversionen är begränsad till åtta spår, men det räcker till mycket. Annars är det samma som fullversionen.

Du skulle säkert kunna använda något litet program som gör att du kan spela VST-syntar, alltså som fungerar som en "värd" ("host").
Jag vet vad som finns för Mac, med det finns flera för PC, (gratis), finns säkert något lämpligt även på Mac.

EDIT: Fast om man bara ska plonka lite så borde de väl inte direkt vara ett _hinder_ att köra med Garageband ändå?

Jag förstår mycket vä att man behöver vissa intäkter för att kunna driva 99.se. Men, för mig är reklam i själva trådarna väldigt irriterande, alltför irriterande för att jag ska tycka att det är värt att fortsätta besöka forum om det inte går att undvika. I praktiken kommer jag förstås att köra med ad-blocker, och sluta besöka när jag inte kan använda det (t.ex. från jobbet).

Det är möjligt att jag överreagerar, men nå, ville ändå förmedla hur jag upplever detta.

Reason har sina begränsningar. men man får allt man behöver i en "låda", inget annta behövs, inget strul med att få program att fungera tillsammans. Har man inte pysslat med musik tidigare kommer reason att räcka väldigt, väldigt länge, och nog (tror jag) vara det man snabbast kommer igång med.

Fast det finns poänger med att använda ett "slutet" system, många upplever att de får mer musik gjort då, i motsatts till att mest sitta och joxa med pluggar... (för att hårddra det lite då).

Ursprungligen av Dumb Dan:

Och vilka frisyrer sen!!!!!!!

De var ju det bästa av allt!:p

Ursprungligen av PF:

Ta en ny låt med The Knife och jämför med en Scritti Politti-låt från 1985 så... byt Green Gartside mot en annorlunda (jag skulle säga mer taggig, konstig och icke funktionell i andra delar av världen än i Sverige annat än för dem som söker "det konstiga") sångstämma, ta bort 80% av alla intressanta instrument, ändra om alla harmonier från fem ackord till ett eller på sin höjd två, kvantisera sönder de 20% av instrumenteringen som är kvar och byt trummorna mot hårdare och mer enkelt programmerade trummor och då låter det mer som syskonens material efter stenhård komprimering med totalt dynamikbortfall.

Nu gillar jag både Scritti Politti och the Knife, men lite roligt och inte helt osant tycker jag nog att det var som du skrev...

Det finns två sätt jag vill svara på detta.

Min första invändning är att det finns ett dolt antagande som spökar. Folk får krupp om man säger att det aldrig har gjorts så dålig musik som nu, men om man säger att det aldrig gjorts så bra musik som nu, så är det sällan någon invänder. I alla fall är det mindre ofta man förväntas motivera det senare påståendet; att personer irriterade, kommer med motargument etc. (Detta är då min upplevelse av hur dessa diskussioner brukar utveckla sig, andra har säkert andra erfarenheter.)
Vad är då skillnaden mellan de två situationerna? Tja, säg det. Jag tror att det grundas i att det finns dolda antaganden om att det hela tiden sker en utveckling av musiken (med mera) mot det (i någon mening) bättre. Detta ligger (menar jag) som ett grundantagande som egentligen inte ifrågasätts, att ifrågasätta det väcker irritation. Det intressanta är att den enda egentliga motivering som ges när antagandet ifrågasätts är att det är en subjektiv fråga, eller ja, det intressanta är att man inte så automatiskt och snabbt får "subjektivitet" som svar om man uttalar sig mer i överensstämmande med grundantagandet. (Vilket jag då hävdar finns, fast det kan förstås diskuteras.)

Min andra invändning är att det inte alls bara handlar om subjektivitet. Nu är ju det en ännu krångligare och snårigare diskussion, som först många gånger förut, och väl sällan tyvärr varit speciellt givande. En del menar ju då att det endast handlar om subjektiva uppfattningar, och andra menar att det finns inslag av objektivitet även på dessa områden. Jag hör då till de senare.

Jag hör till dem som hävdar att det i och för sig är väldigt svårt (kanske omöjligt?) att peka på precis vad dessa objektiva kriterier skulle vara, men att det likväl finns något sådant. Att man kan säga det utan att vara specifik motiverar man då med att det på något meningsfullt sätt går att rangordna verk (musik, litteratur m.m.):

Vilket är bäst musik: doktor Bombay eller Beatles?
Vilket är bäst litteratur: Linda Skugge eller Herman Hesse?
Vilket är bäst arkitektur: min kusins torrdass på landet eller operan i Sidney?

Någon kanske tycker att det är överdrivna jämförelser? Men, det är just det som är poängen: om det bara handlar om subjektivitet så är de inte överdrivna. Vidare: Jag hävdar att majoriteten skulle säga att det ena är bättre än det andra. Givetvis skulle inte alla hålla med, men det gör inte poängen mindre gångbar (vilket en del verkar tro). Dessutom hävdar man/jag att man skulle få liknande resultat i olika kulturer; dvs att det alltså inte är bara en fråga om socialisering och inlärd smak. Detta går förstås att undersöka rent praktiskt (empiriskt), vad jag vet har det inte gjorts.

Äsch, nu har jag lite bråttom, måste jag logga ut... men min poäng är då dagens musik, rent objektivt faktiskt har mindre av det man kan kalla objektivt bra. Detta går väl knappast att bevisa idag.
Ett experiment: säg att man om hundra eller femhundra år väljer ut jämförbara kategorier av musik från idag vs. någon annan period, till exempel sextiotalet. För enkelhets skull kan man väl hålla sig till västerländs musik. Med " jämförbara kategorier" menar jag till exempel baserat på försäljning; vad som ansågs avant-garde; vad som faktiskt spelades på radio etc.
Jag är väldigt säker på vid en sådan jämförelse skulle dagens musik stå sig kort inom de flesta kategorier. Samma resultat skulle man, menar jag, få med de flesta möjligt existerande grupper av bedömare. Åter igen; inte alla, men de flesta.

Så ser, lite i korthet, mitt argument ut. Argumentet har dessutom den fördelen att det faktiskt går att testa - oavsett om någon kommer att försöka göra det, så går det att testa. Ett sådant test skulle i och för sig inte egentligen i mer sträng mening bevisa (eller motbevisa) att det finns något sådant som objektiv kvalitet på dessa områden... men om det skulle ge de resultat som jag tror det skulle kunna bli, så skulle det i alla fall tala för att det finns någon form av allmänt delad upplevelse av kvalitet.
(Vilket en del skulle säga är precis det man menar med objektiv kvalitet, medan andra har andra uppfattningar om vad objektiv kvalitet skulle kunna vara. Men det är en annan diskussion.)