Hej,
Det här med iCloud. Jag misstänker att jag har ett ovanligt problem, men hoppas att någon här på forumet kan hjälpa mig, eller peka på vad jag gör för fel.
Jag har ett apple-id sedan en tid tillbaka som jag använder som itunes id. Användarnamnet är en gmail-adress som jag fortfarande använder. Jag valde att aktivera icloud med mitt gmail-appleid, och det gick smärtfritt (till att börja med).
Innan jag förklarar mitt problem bör det kanske nämnas att jag har ett mobileme-konto som jag använder idisk och mailfunktionerna på. Detta är ett subaccount i en familjelicens som min pappa har. Jag har inte blandat in mobileme i mitt iCloud-konto på något sätt eftersom jag inte längre trivs med min mobileme-mailadress. Jag kan också nämna att jag var tvungen att logga ut ur mobileme i systeminställningar på datorn för att kunna skapa ett iCloud-konto på något annat sätt än att "migrera mobileme till icloud."
När jag hade skapat icloud-kontot (med mitt gamla trogna gmail-appleid) loggade jag in med min iPhone och iPad. Allt såg ut att fungera: synk av dokument, kontakter, bokmärken etc. Det enda jag hade kvar var mail och anteckningar. Jag ville skapa en ny xxxxx @ me.com-adress.
Proceduren verkade väldigt enkel:
>> I iCloud-inställningspanelen på datorn klickar jag på checkboxen e-post och anteckningar.
>> Det kommer upp ett fönster: "Välj en iCloud-e-postadress:", och jag skriver adressen som jag vill ha. Klickar på "OK"
>> Ytterligare ett fönster lyder: "Skapa *********@me.com?" med en undertext som säger att jag inte kan ändra adressen om jag går vidare. Inga konstigheter. Jag klickar på "SKAPA"
>> Det sista fönstret försvinner, men det underliggande finns kvar, alltså det som lyder "Välj en iCloud-e-postadress:". Alternativen jag har är fortfarande "OK" eller "Avbryt" – precis som innan. Mail-adressen har inte skapats, och jag får inte heller ett felmeddelande (apple-minimalism?)
I ios5 händer samma sak, fast där får jag ett felmeddelande: "Problem med att aktivera Mail" och "Det uppstod ett problem när e-postadressen skulle aktiveras. Försök igen."
Jag har försökt i tre dagar, och har även provat med olika adresser. Är det någon som kan hjälpa mig? Är det mobileme som stör? Jag har tagit bort mobileme på datorn, dvs loggat ut och tagit bort mailboxen/kontot. Den nya me.com-adressen är helt ny, aldrig tidigare använd. Missar jag något?
Tacksam för hjälp!!