Som designer är man inte begränsad eftersom digitala artefakter saknar egenskaper från början. Det är då man ska ge sådana egenskaper så att de egenskaperna beskriver för användaren vad den kan göra.
Nja. Du är förstås begränsad till den mentala och konceptuella bild av systemet som dina användare genom erfarenhet redan har inom systemet. Något "från början" existerar väl ändå inte så ofta?
Att formge sina program enligt helt egna principer alá Kai Krause fungerar som bekant om du är briljant, men annars fungerar det förstås inte alls.
Designern ska anpassa sin bild (och förstås även systemet) till hur användaren förväntar sig att systemet ska fungera. Om något inte fungerar som användaren tror att det ska göra så ska det 1. gå att ångra och 2. gå att få en förklaring till varför det inte gick och 3. gå att fortsätta använda systemet utan större problem.
Det är alltså 3 som gör att det inte dyker upp rutor som berättar om allt som inte går att göra. Ett sånt system skulle sluta fungera pga sina egna storebrors fasoner.
Jämför gärna med Microsofts olika "…Det ser ut som om du skriver ett brev", BOB, och alla de andra varianterna som driver folk till vanmaktens närhet. Vårt favoritföretag har tillochmed gjort en film om just det här beteendet.
Varför stanna vid James Gibson? Vart tog Gombrich vägen? Varför inte backa bakåt till Helmholtz och Fechner? Eller åtminstone nämna Merleau-Ponty? Fast du kanske läser vid Uppsala, där är väl Gibson omhuldad husgud…