Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
jahve

jahve

Medlem
  • Plats Uppsala
  • Registrerad 2003-09-01
  • Senast aktiv 2019-05-09
  • Antal inlägg 1239

Foruminlägg

De senaste inläggen jahve har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-19 15:06
Ursprungligen av CekariYH:

Bilder och andra filer man vill ha backuppat men ändå snabb åtkomst till har jag på Onedrive, finns även andra som Dropbox, Flickr (bara bilder) mfl.

Kul att se att den här gamla tråden ännu lever...

Om man har Office 365 ger OneDrive 1 TB lagringsutrymme. För många lär den tilldelningen räcka för det mesta i dokument och fotoväg. För mig räcker detta utrymme med råge. OneDrive är visserligen ingen backuplösning, utan en synkroniseringstjänst. Snåla inte in på extern hårddisk (Time Machine) samt Backblaze eller Crashplan.

En kanske mindre känd funktion i OneDrive är versionshanteringen för Office-dokument. På ett av mina dokument som jag författade under en tvåveckorsperiod förra året kan fortfarande jag se hur det växte fram. Sådant kan ju visa sig vara fiffigt att kunna plocka fram. Dropbox (i gratisutförande) lagrar filhistoriken i 30 dagar, men gör det i gengäld för alla filer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-18 12:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Gäller det både Cmd-L och Cmd-H?

Yes box!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-05-17 23:13

Felet är åtgärdat i Firefox 38.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2015-04-29 18:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-03-17 16:02

Förr fanns ju bloggen Flixa med filmtips från svenska Netflix. Finns den någon annan motsvarande sida så att man kan dra lite ner på det oändliga bläddrandet?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-03-11 19:23

Det kan ju vara så att du går över ån efter vatten när du funderar i banorna på att rulla ett eget system. Istället för att göra en egen Filemaker-database, se om det inte går att köpa en färdig lösning. Om det är ett säljregister du behöver finns det säkert några fiffiga CRM-tjänster (eller liknande) att köpa.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-20 20:55
Ursprungligen av Fitinghoff:

...förutsatt att du använder Evernote i Macen...

Just det... ipad var det ja.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-02-20 11:52
Ursprungligen av calinou:

Jag försöker bekanta mig med evernote och just ang. bilder så undrar jag om det finns inbyggt i appen att man kan justera bilder. Om man kopierar en bild i evernote så blir den ofta för stor. Hittar ingen sådan funktion…….

Det finns nog inte inbyggt, men ett sätt att minska bildernas storlek är att dubbelklicka på bilden som då öppnar Förhandsgranskning (Preview.app). I det programmet kan du sedan ändra storleken på bilden. När du sparar bilden och om allt går som det ska, så uppdateras bilden också i Evernote-anteckningen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-19 16:16
Ursprungligen av mattiL:

Kvitto-anteckningsbok, vad är det för program?

Hen menar förmodligen en anteckningsbok för kvitton i Evernote som hen, följaktligen, lägger sina inskannade/avfotade kvitton i.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-12 13:08
Ursprungligen av Pancho:

Hej alla och gott fortsättning!
Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Java slutat att fungera.
Eftersom jag arbetar en hel del hemma så är jag tyvärr beroende av det programmet.

Min iMac är relativ ny (2 år) med 2.8 GHz intel core i/ med 16 GB internen minne.
En flash minne på 250 GB och en hårdisk på 2 TB.

Är det någon som vet vad kan man göra?
Tacksam för all hjälp.

Pancho

Du kanske inte arbetar med applets (javaprogram på webben) utan med skrivbordsprogramvaror som kräver Java för att köras. Då är det mer relevant att ta reda på om du har en JRE (Java Runtime Environment) installerad.

  • Kör igång Terminal (sök med Spotlight).

  • Skriv java -version i kommandoraden och tryck på retur.

Du bör få frågan om att installera java om du inte redan har det. Om den däremot spottar ur sig ett versionsnummer så kan du återkomma med det för vidare felsökning.

Se vidare: http://osxdaily.com/2013/11/01/install-java-o...

Förresten, får man fråga vad det är för programvara du vill ha igång?

Senast redigerat 2014-01-12 13:18
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-02 22:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Fick så småningom inställningarna att hugga för 6x6 genom att jobba i "professionellt läge", så lugnt tills vidare. Har för mig att Vuescan är ganska bökigt för noviser att jobba i, men jag kan kanske dra hem en demo och testa.

Tyvärr är det rätt mycket Linux-känsla över det grafiska gränssnittet i Vuescan, men det har också fördelar. När man väl har fattat det så är det hyggligt förutsägbart.

Tipset för nybörjaren, för att inte helt gå under av inställningspsykos, koncentrera dig på att få någorlunda vettiga kontraster ur skanningarna. Färger och annat finlir som fingradig rotering går betydligt snabbare att göra i ett riktigt bildbehandlingsprogram.

Med detta i åtanke kan du följa guiden (länk nedan) och få helt okej resultat redan på första försöket.
http://www.hamrick.com/files/revguide.pdf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-02 21:10
Ursprungligen av johan_tanying:

Har testat några 6x6 svartvita negativ med V600an ikväll. Bara under Windows. Jösses vad usel/buggig programvaran är. Försöker få scannern att fatta att det rör sig om 6x6 och inte 4,5x6 cm. Inte helt enkelt. Men resultatet ser vid en första blick helt ok ut.

Här är förresten en hyfsad genomgång av V600 och jämförelse med V750: http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/...

Tillägg: Jo, programvara/drivers finns för mac också. Men det hjälper inte när scannern för närvarande är kopplad till en Acer...

Prova att skaffa VueScan. Vill minnas att licensen gäller för både Mac och PC-versionen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-06-12 08:44

Eftersom det är samma färgpatroner till modell 8100 som för 8600 så skulle jag tro att dessa skrivare är i samma klass. Förmodligen är den stora skillnaden "multifunktionerna" på 8600:an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-20 20:25
Ursprungligen av lappen71:

Tänkte använda Evernote som samlingsplats för mina kvitton,avtal och diverse dokument.
Men är lite fundersam hur man ska lägga upp det för att det ska bli strukturerat och bra.

Som tex för kvitton skapar man ett anteckningsblock som heter "Ekonomi" och taggar dom så dom blir sökbara?
Eller har ni några förslag?

Jag har i princip bara två etiketter för kvitton (som inte är jobbrelaterade): garantibevis (för prylar, etc.) och deklaration 2014 (för avdragsgilla utgifter mm). Visserligen har jag också en etikett för just kvitton, men måste nog erkänna att jag aldrig har gjort en sökning på den etiketten. Det fiffiga med Evernote är ju att det OCR:ar det mesta som läggs in, så man behöver egentligen inte lägga på så mycket metadata själv.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-03-19 08:08
Ursprungligen av xms67:

Att CP tar en backup var 15:e minut - är det verkligen nödvändigt? Jag har en TC och tänker mig att det borde räcka med en gång per 24 timmar. Tänker jag galet då?

Är det något du märker av? Annars lär det ju inte vara något problem. Om det går för långt mellan säkerhetskopieringarna tänker jag att då kan det verkligen märkas (tar längre tid).